10
Okt

Rundflygning

Anmäl kommentar Av:
i OSSE, Pilot

En av höjdpunkterna i vår flygutbildning är helt klart att ge oss ut i landet på rundflygning. Vi elever får själva bestämma vart vi vill flyga och hur rutterna ska läggas upp. Till vårt förfogande har vi var sitt flygplan, tre dagar, möjlighet att landa på alla våra flygbaser och vår flyglärare i högersitsen. Begränsningen har varit att få bränslet att räcka till varje rutt. Det stora arbetet ligger denna gången inte i själva flygningen, utan i planeringen. Otaliga timmar under snart två månader har gått till att lägga upp navigeringarna, göra bränsleberäkningar, ringa runt till flygbaserna, boka hotell, fixa studiebesök, ordna med flygplansservice etc. Det roligaste har varit att lägga upp rutterna. Nu har vi möjlighet att flyga i de häftigaste miljöerna Sverige har att erbjuda, allt från skärgården till fjällen. Men framförallt passar vi på att flyga över våra hemstäder och snurra några extra varv för att vinka ner till våra nära & kära.

Vi har delat kullen i två grupper där min grupp med fem SK60 ger oss iväg denna vecka, medans andra gruppen flyger nästa vecka. Grupperna har separata rutter och planeringar, men är i stora drag ganska lika ändå. Indelningen skedde främst efter vart vi kom ifrån, så av den anledningen är t.ex. alla skånepågar och en norrlänning i min grupp.

Planering

 

Nedan följer rutterna i stora drag för denna veckans rundflygning. Hoppas ni får en skymt av oss!

Tisdag fm. – Linköping, Stockholm, Saltsjöbaden, Utö, Gotland, Öland, F17 Ronneby

Tisdag em. – Ronneby, Österlen, Ystad, Falsterbo, Malmö, Lund, Helsingborg, Kullaberg, Varberg, Göteborg, Marstrand, F7 Såtenäs

Onsdag fm. – F7 Såtenäs, Åre, F21 Luleå

Onsdag em. – F21 Luleå, Kebnekaise, Abisko, Lapporten, Jukkasjärvi, Dundret, F21 Luleå

Torsdag fm. – F21 Luleå, fjällnav västerut, Arvidsjaur, Vidsel

Torsdag em. – Vidsel, Skellefteå, Umeå, Sundsvall, Linköping

 

Beroende på väderläget i fjällen kan passen onsdag em och torsdag fm byta plats.

Vi syns!

/DIO


11 Svar till Rundflygning

  1. MN 17 oktober, 2011 kl. 15:10 Anmäl kommentar

    Det här låter otroligt härligt!
    Några frågor: finns det begränsningar för t ex överflygning Stockholm City? Annars tycker jag att ni kan ta en repa över stan!
    Eller varför inte Gärdet, där många FMV:are skulle uppskatta det! Det är ju i er riktning (från väst till öst).

    Hoppas ni inser vilken unik utbildning ni får, med alla dessa flygupplevelser. Otroligt härligt att ni styr kosan norröver. Får man fråga varför ni inte tar Jokkmokk flygbas när ni ändå är i närheten?

    Får Sk60 landa på kortbana (800 m) eller är det för kort sträcka?

    Svara
    • flygvapenpilot 23 oktober, 2011 kl. 15:42 Anmäl kommentar

      Tack, kan bara bekräfta att det är fantastiskt roligt och utmanande att gå den här flygutbildningen.
      Vi får inte flyga allt för lågt över Stockholm city, även om många skulle uppskatta det så finns det de som skickar in bullerklagomål… Vi la upp vår rutt rätt över stan, men pga. inkommande flygtrafik till Bromma så fick vi begränsat till 1200 m höjd.
      Norrland är sjukt stort område så vi var tvungna att prioritera, men i vår reservnavigering så hade vi planer på att blåsa förbi bl.a. Jokkmokk också.
      Jag tror inte SK60 är godkänd för 800m kortbanelandning, men återkommer om jag får veta något annat.

      /DIO

  2. Marcus Antonius 13 oktober, 2011 kl. 00:07 Anmäl kommentar

    Halloj!!!!

    Jag har en fråga som jag har tänkt på länge. Finns det stunder i flygningen där ni kan ”leka” inom rimliga gränser förstås. Jag tänker på att köra loppingar, rolla och sådant, alltså köra grejer utanför övningarna. Hoppas ni förstår vad jag menar.

    Svara
    • flygvapenpilot 14 oktober, 2011 kl. 17:52 Anmäl kommentar

      Tjenare Marcus!

      Vi har särskilda pass i avancerad flygning för just loopingar, rollar osv. Där lär man sig hantera flygplanet fullt ut till sina begränsningar. När vi kör andra övningar så är det full fokus på just den övningen. Men det finns övningar där man får lite tid över eller vissa övningar (t.ex. instrumentflygning) som man behöver göra pauser i för att inte bli för utmattad och tappa fokus, där man då kan lägga in lite avancerad flygning. Det kan man se som att man ”leker” lite några minuter, men det är moment man har noga gått igenom innan och handlar egentligen om att hålla uppe sin flygtrim så att man i alla lägen är beredd att kunna hantera sitt flygplan fullt ut.

      /DIO

  3. Mattias 12 oktober, 2011 kl. 22:03 Anmäl kommentar

    Halloj där piloter!
    Låter riktigt bra att få flyga runt var man vill, men det är ni nog värda efter alla svåra och kommande svåra stunder som kommer i eran utbildning.
    Nu har jag dock en kanske lite töntig fråga egentligen. Men är ni piloter någon form av ”övermänniskor”, Är ni bra på allting ni gör i livet? Vissa människor har ett väldigt bra flyt. Och ni är några av dessa personer?
    Och, Vad har ni gått för någonting på gymnasiet? Betyg osv?
    Hoppas jag får lite svar på några av alla mina frågor.
    Hälsningar mattias

    Svara
    • flygvapenpilot 14 oktober, 2011 kl. 17:40 Anmäl kommentar

      Tjena Mattias!

      För det första, tack för stödet. Det är många som bara ser de roliga delarna i det vi gör och inte allt hårt arbete som ligger bakom. Jag kan ju säga att flygpassen under rundflygningen har varit fantastiskt roliga, men däremellan har det varit stress och mycket meck. Men när man väl är i luften är det allt värt det!

      Den här frågan ifall vi är någon form av ”övermänniskor” kommer faktiskt upp då och då. När jag var mitt uppe i alla uttagningstesterna frågade jag mig själv samma sak. Jag har svårt att se att det finns någon ”övermänniska”. Alla har talang och förmåga i något område och vi råkar ha det i sådant som passar för att bli pilot. Det viktigaste är att ha ambitioner och vara målmedveten. Det är t.ex. svårt att visa begåvning i bra betyg om man inte har ambitioner för sitt skolarbete. Vad som kan sägas ganska allmänt om vår kull är att de flesta har gått natur/tekniskt gymnasium med bra betyg och har varit aktiva med olika sporter, allt från hockey och fotboll till simning och löpning. Efter gymnasiet har det förutom lumpen varit blandade spår för oss, jobb, resor, högskolestudier, utlandstjänst etc.

      Detta är generella likheter som finns i vår kull. Det är omöjligt att på förhand se vilka som har det som krävs för att bli just flygvapenpiloter. Enda möjigheten är att ha rätt ambitioner och att söka. Uttagningstesterna kommer avgöra ifall du faller in i ramen för pilot.
      /DIO

  4. Tom Johannes Johansson 12 oktober, 2011 kl. 10:54 Anmäl kommentar

    Hallå där Lindström.
    Rolig och interessant läsning! – ska försöka läsa flitigt.
    Önskar dig lycka till i utbildningen
    // Hälsningar från 327 Johansson, lumpenkamrat stationerad i Prag.

    Svara
  5. Mats 11 oktober, 2011 kl. 17:04 Anmäl kommentar

    Hur gick syntestet(en) till när man ansökte? Var det bara ett vanligt ”läsa bokstäver”-test?

    Svara
    • flygvapenpilot 12 oktober, 2011 kl. 10:47 Anmäl kommentar

      Hej,
      försvarsmaktens hemsida nämns: synskärpa, färgseende, kontrastseende, bländningskänslighet, stereoseende, synfält och ögonbotten. Även ögats brytningsförmåga och vätsketryck mäts. Så det är ett flertal olika syntester, bla det vanliga ”läsa bokstäver- testet”.

      /LID

  6. Kit 11 oktober, 2011 kl. 12:16 Anmäl kommentar

    Jobbigt killar, jobbigt!

    Svara
  7. A 11 oktober, 2011 kl. 07:29 Anmäl kommentar

    Living the dream

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>