04
Okt

Flygplanet Sk60

Anmäl kommentar Av:
i OSSE, Pilot

På flygskolan flyger vi det tvåmotoriga jetflygplanet Saab SK60. Flygplanet utvecklades av Saab under 60-talet och var tänkt att ersätta J28 Vampire som skolflygplan. Flygplanet kom i tjänst 1967 och därefter har totalt ca 150 st levererats till flygvapnet (wiki). Det tillverkades i flera olika versioner: A är standardversion, B går att utrusta med beväpning och C går att utrusta med spaningskameror. På flygskolan flyger vi idag främst A och B-versioner men i stort är det ingen större skillnad på dessa versioner. B-versionen användes som lätt attack fram till 1996 då det behovet försvann.

Flygplanet är utrustat med dubbelkommando vilket innebär att det har två förarplatser. Dessa sitter intill varandra och är sammankopplade, dvs att om en rör den ena styrspaken så rörs även den andra styrspaken men det går självklart att flyga ensam också. I ett militärt jetflygplan är något slags räddningssystem ett måste. I sk60 finns det två separata katapultstolar som vid manövrering av utskjutningshandtaget skjuter ut piloten genom huven för att sen bromsas upp av en fallskärm och kunna landa säkert på mark eller i hav. Detta är den sista utvägen ifall något skulle gå fel och det är något man som pilot aldrig vill uppleva. Sannolikheten att behöva skjuta ut sig är dock väldigt liten, men när man kör avancerade manövrera på låg höjd kan marginalerna ibland vara små.

För att få flyga måste vi ha på oss speciell utrustning som består av flygkängor, G-byxor, flygställ, flyghandskar, flytväst samt flyghjälm. Förutom detta har vi en mängd materiel som skulle kunna behövas om man tvingats lämna flygplanet såsom livbåt, nödpacke mm. På sommaren flyger vi med ett sommarflygställ som är i tyg men när vattentemperaturen understiger 12 grader så är det isoleringsställ som gäller, detta för att inte frysa ihjäl ifall man skulle hamna i vatten.

Flygplanet är gammalt men håller fortfarande hög klass. Det har en toppfart på 890 km/h och klarar av en belastning på -3G och max 6G utan att behöva extra tillsyn. Att belasta kroppen med 6G innebär att varje kroppsdel väger 6 gånger mer än när man står på marken, detta kräver god fysik hos piloten och till hjälp har vi G-byxor för att hindra blodet från att forsa ner till benen från hjärnan. Planet innehåller fortfarande en hel del gammal instrumentering men har under åren modifierats på vissa bitar, bla med nya starkare motorer. För tillfället är också en ny modifiering på ingång vilket innebär en modernisering av cockpit med en del nya instrument samt övergång från meter och km/h till fot och knop som ska bli standard i hela flygvapnet.

Att flygplanet nästan är 50 år gammalt märks knappt för oss som förstaårselever då vi inte flugit något annat innan. Förr började man med propellerflygplan och gick därefter över till jet medan vi nu börjar med jet från första dag. Eftersom jag inte flugit något annat så är det svårt att jämföra, men att börja med jet från första dag känns helt okej och väldigt spännande. Vi är det enda flygvapnet i världen som börjar med jet från dag 1 (vad jag hört) och det med många fördelar . Sk 60 är tänkt att vara i tjänst till runt 2017 då det förmodligen kommer att få en ersättare, vilket plan det blir är ännu inte klart.

Ett klipp med Sk60 från Youtube:

YouTube Preview Image

 

/LID


5 Svar till Flygplanet Sk60

  1. RL 4 oktober, 2011 kl. 22:15 Anmäl kommentar

    Tack för svaret! Tänkte om ni hade något instrument i flygplanet så ni kan se utifall ni exempelvis träffar med akan eller robot men det blir bara sen när ni flyger på F7 då?
    Tänkte med fråga om den är väldigt instabil eftersom vingarna är nedåtsvepta? Den ser ut att ligga fint i luften men är det så att minsta lilla hastiga rörelse gör att den vill rolla runt?

    Svara
    • flygvapenpilot 4 oktober, 2011 kl. 22:28 Anmäl kommentar

      Nej, något sådant instrument finns inte utan den luftstrid man lär sig med sk60 handlar mer om att komma i skottläge än själva skottet. Men som du nämner blir det annorlunda på F7 där man kan simulera mycket pga Gripens alla tekniska system.

      Sk60 är till skillnad från JAS 39 stabil och i min mening väldigt stabil, det krävs en del skevroder för att få den att rolla runt fort. Du har rätt i att ett flygplan bli instabilare med nedåtsvepta vingar men det blir samtidigt stabilare när det är högvingat vilket Sk60 är. Så dessa tar i någon mening ut varandra i fallet Sk60. :)

      /LID

    • Jonatan 5 december, 2012 kl. 12:57 Anmäl kommentar

      En fråga angående anhedrala vingar i kombination med högvingat. Blir det inte en ökad dihedral effekt då, vilket i sig även leder till ökad stabilitet? För övrigt ett grymt flygplan!

  2. RL 4 oktober, 2011 kl. 19:00 Anmäl kommentar

    Hej!
    Jag undrar hur ni övar manövrerande strid i 60:an när det inte finns en HUD?

    Tack för en mycket intressant blogg!

    Svara
    • flygvapenpilot 4 oktober, 2011 kl. 19:33 Anmäl kommentar

      Hej!
      Bra fråga. HUD(Head up display) är inte nödvändigt för att träna luftstrid. Det räcker med att komma in bakom sin fiende så har man vunnit (om du tänkte på att det inte finns något sikte). Sen hjälper ju även en HUD till att ha koll på flygläget, farten och höjden men för oss gäller det istället att kolla ut efter flygplan och mark samtidigt som man måste hålla kolla på fart och höjd. Eftersom att vi på GFU inte börjat med luftstrid ännu så är detta bara min uppfattning om hur det kommer att gå till, men tror den stämmer bra överens med verkligheten ;)

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>