27
Sep

Antagningsprocessen

Anmäl kommentar Av:
i Uncategorized

Här följer en beskrivning av antagningsprocessen och hur jag upplevde den. Själva processen har ändrats en del sen vi gjorde den 08/09, mest följdordningen och tiden, men testerna är nog ungefär de samma. En del tester kommer jag inte att nämna därför att dessa bygger på att man inte ska veta något om dem innan man gör dem, det är för ens eget bästa att inte veta. Antagningsprocessen är uppdelad i flera olika steg och sträcker sig över en längre tid. Jag skickade in min ansökan hösten 08 och fick antagningsbeskedet i juni 09. Under den tiden var jag på tester vid fyra olika tillfällen både i Stockholm och i Linköping. Varför man drog ut på det nästan ett år vet jag inte, men det var ibland frustrerande när man gick och väntade på besked om man gått vidare eller inte.

Efter att jag skickat in min ansökan så fick jag en kallelse till dag 1. Där gjorde vi olika slags tester vid en dator en heldag. Det är tester som bland annat mäter din simultankapacitet, spatial orientering, koncentration, generell begåvning, stresstolerans och koordination. Jag kom dit med inställningen att göra mitt bästa, men samtidigt trodde jag aldrig att jag skulle gå vidare och lyckas få en plats. Testerna var svåra och det kändes som att det gick dåligt eftersom jag inte hann med vissa saker och var medveten om att jag missat en hel del. Men när jag mot slutet av dagen fick veta att jag gått vidare steg genast självförtroendet och jag såg fram emot att få åka tillbaka till Stockholm.

Dag 2 innebar intervjuer med pilot och psykolog för att bedöma min personliga lämplighet för yrket. Inför detta steg var jag mer spänd än inför det tidigare. Här visste jag att jag skulle få berätta min livshistoria och bli bedömd av en psykolog samt bli utfrågad av en pilot om varför jag sökt till pilot och varför just jag skulle vara mer lämpad än någon annan. Jag gick in med inställningen att vara mig själv och svara på frågorna på ett ärligt sätt och inte fundera över vad de ville höra. Intervjun med piloten kändes som en arbetsintervju men samtidigt väldigt avslappnad och man kunde diskutera fritt. Hos psykologen fick jag berätta om mig själv och mitt liv där hon vek in och ställde frågor om hur olika händelser har påverkat mig. Efter några timmars samtal totalt och överläggning mellan alla intervjuare så blev jag kallad upp till psykologen. Där fick jag se mina resultat från testerna dag 1 och till min förvåning såg det riktigt bra ut. Jag fick veta att jag fortfarande var med i matchen och att det nu var upp till uttagningskommissionen att välja ut om jag skulle få åka på medicinska tester eller inte.

Efter några månaders väntan fick jag till slut en kallelse till medicinska tester vid flygmedicin i Linköping. Jag var överlycklig och började genast löpträna lite extra för att vara på den säkra sidan inför konditionstesterna.  Annars var min inställning att åka dit och bara göra, hittar de nått fel så är det ändå inget jag kan göra något åt. Jag fick ett datum, två dagar, som jag skulle vara i Linköping. Jag kom hit (är ju här i skrivande stund) och anmälde mig i vakten där jag mötte de andra som också skulle testas. Vi blev upphämtade och skjutsade till en idrottshall där ett beep-testet var förberett. Innan jag åkte till Linköping så hade jag läst på FMs hemsida att kravet på beep-testet var nivå 9.11 och var därmed inställd på det. Nyfiket frågade vi innan vad kravet var men fick till svar att vi skulle springa så länge vi kunde. Vi sprang på så länge vi orkade och alla slutade ungefär samtidigt vid nivå 12.2. Alla var godkända och fick veta att gränsen/riktvärdet var 11.7! Puh, tur att jag höll i så länge som jag gjorde, och att de andra också gjorde det i och med vi pushade varandra.

Efter beep-testet begav vi oss till flygmedicinskt centrum där mycket skulle kollas. Där gjordes kontroller av ögon, hörsel, kroppsmått, blodprov, ultraljud, arbets-EKG, spiometri mm. Vi gjorde även EEG (undersökning av hjärnan för att utesluta epilepsi) och undertryckskammare. Undertryckskammaren simulerar trycket som är på en viss höjd. Man åker upp till ca 8000m och är där ett tag för att sen åka ner och bli kontrollerad i öronen av en läkare som ska se att allt ser normalt ut. Dagen var hektisk men samtidigt mycket rolig, allting såg bra ut och jag fick åka hem och vänta på kallelsen till nästa steg, slungan.

Dag 5/slungan är det sista man gör i antagningsprocessen. Slungan eller humancentrifugen som den formellt kallas är en simulerad cockpit som sitter längst ut på en hävarm som snurrar runt i en cirkel. Samtidigt som denna snurrar så lutar cockpiten som man sitter i så att man till slut nästan ligger helt horisontellt och därmed får G-krafterna rakt ut från centrifugens mitt och rakt ner i stolen. Detta gör att man utsätts för positiva G-krafter vilket leder till att blodet i kroppen vill forsa neråt i kroppen. Det innebär att blodet som syresätter hjärnan drar sig neråt mot benen vilket kan leda till att man förlorar synen en kort stund eller blir medvetslös. För att förhindra detta har man när man flyger olika hjälpmedel som G-dräkt och en viss teknik hur man spänner musklerna i kroppen.

Humancentrifugen vid FMV:s provplats i Linköping, Foto: Pia Ericsson

 

Syftet med att köra slungan innan antagning är för att kolla så man har ”normal” tolerans för G-krafter. Därför kör man inte så hårt utan bara upp till ca 4,5G avslappnad vilket är hälften av vad en JAS 39a klarar av. Dagen ses dock inte som särskilt utslags-givande då i princip alla har normal G-tolerans.

/LID

För mer information om antagningen och hur man går till väga:

  1. Gå in på försvarsmaktens hemsida: http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-officer/Pilotutbildning/
  2. Ställ frågor i kommentarerna :)

14 Svar till Antagningsprocessen

  1. stevan 20 januari, 2012 kl. 13:53 Anmäl kommentar

    Hej, klarar man tester ifall man har lagad tand ?
    Mvh

    Svara
  2. Ace 8 januari, 2012 kl. 22:18 Anmäl kommentar

    Gör en uppsats om ert yrke och har drf en liten fråga som jag undrar om ni kan svara på? Nämligen hur många ”utländskar” elr sk ”nysvenskar” samt kvinnor är det som tjänstgör som stridpilot i nuläget?

    Svara
  3. Marcus 19 november, 2011 kl. 21:14 Anmäl kommentar

    Som tidigare sagt, en mycket trevlig blogg!

    Stämmer det att ni har ett kontrakt gentemot försvarsmakten som gäller i 10år efter avslutad utbildning?

    Svara
  4. Anton F 6 oktober, 2011 kl. 12:16 Anmäl kommentar

    Hej!

    Jag är orolig för min längd på 189 cm.
    Vet du någon som kommit in på den längden?

    Mvh

    Svara
  5. Anton 6 oktober, 2011 kl. 12:15 Anmäl kommentar

    Hej!

    Jag ska till Stockholm på antagningsprövning i början av november.

    Är mest orolig för min längd på 189 cm. Vet du någon som har kommit in på den längden?

    Mvh

    Svara
    • flygvapenpilot 10 oktober, 2011 kl. 14:23 Anmäl kommentar

      Hej Anton.
      Gränsen för att bli pilot är 190cm så det är absolut inga problem att var 189 lång. Det är många som är uppåt 190. :)

      Allt information finns på försvarsmaktens hemsida.

      /LID

  6. Anton 2 oktober, 2011 kl. 14:25 Anmäl kommentar

    Kul läsning. Jag ska på min första testdag i morgon. Kör på samma inställning, ska bli kul att kolla vad man går för.

    Svara
  7. faya 1 oktober, 2011 kl. 20:48 Anmäl kommentar

    Vilken bra blogg! Riktig intressan läsning! :)

    Svara
  8. Mats 29 september, 2011 kl. 11:55 Anmäl kommentar

    Ursäktar så mycket för de snarlika kommentarerna.
    Fick felmeddelanden hela tiden så jag trodde att kommentarerna inte gick fram…

    Svara
  9. Mats 27 september, 2011 kl. 20:25 Anmäl kommentar

    Tack så hjärtligt för informationen! Har velat bli stridspilot hela livet och nästa höst är det äntligen min tur att söka. Det är förmodligen en liten chans att jag kommer in men någon ska ju komma in så varför inte jag. ;)

    Mvh!

    Svara
  10. Mats 27 september, 2011 kl. 20:00 Anmäl kommentar

    Tack så hjärtligt för mycket intressant läsning! Har velat bli stridspilot hela livet och nästa höst är det min tur att söka. Det är nog en liten chans att jag kommer in någon ska ju komma in så varför inte jag. ;)

    Svara
  11. Mats 27 september, 2011 kl. 19:55 Anmäl kommentar

    Tack så mycket för denna uppdatering! Har velat bli stridspilot hela livet och nästa höst är det min tur att söka. Det är förmodligen en väldigt liten chans att jag kommer in men om man inte försöker finns ju den chansen inte alls. Någon ska ju komma in så varför inte jag. ;)

    Svara
  12. Gustav 27 september, 2011 kl. 19:01 Anmäl kommentar

    Hej!
    Mycket bra blogg!!
    Jag undrar om man måste ha gjort GMU innan man ansöker till pilotutbildningen eller om man kan ansöka först och göra GMU innan själva utbildningen startar?
    Hur många brukar det vara som söker till stridspilotutbildningen? Är det tuff konkurrens?

    Tacksam om ni tar er tid och svarar! :-)

    Svara
    • flygvapenpilot 28 september, 2011 kl. 20:30 Anmäl kommentar

      Hej Gustav!
      Du behöver inte ha gjort GMUn innan du söker till pilot. Du söker istället pilot och GMU samtidigt något sätt, tror det sköter sig själv om du fyller i ansökan rätt. Blir du sen antagen till pilot så påbörjar du din GMU-utbildning under våren så att du har den klar innan du börjar på officersprogrammet. Tror du kan finna mer svar på försvarsmakten.se
      Jag vet inte hur många som söker, men uppskattningsvis ett par hundra. Det är konkurrens, men samtidigt klara bara en liten del av alla som söker av alla tester vilket lämnar ett fåtal personer kvar i slutet. Så klarar man av alla testerna så har man nog en god chans att få en plats! :)

      /LID

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>