På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Minnesstund för Tarfalaolyckan

Louise Levin

Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten

Efter lunch idag avstannade verksamheten på första helikopterskvadronen i Luleå för att hedra och minnas tre kollegor som för tjugo år sedan omkom under en räddningsinsats i Tarfalamassivet.

Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten

Vid ett försöka att undsätta två vana bergsbestigare som varit fast på fjället i nästan fyra dygn på grund av dåligt väder havererade en helikopter 10 Superpuma med kapten Sven Hjalmarsson, kapten Christer Calla och löjtnant Lennart Söderlund ombord. Mindre än 50 meter från de nödställda slog helikopterns huvudrotor av okänd anledning in i bergväggen med ett totalhaveri som följd.

Helikoptern var vinterutrustad och anpassad för flygräddning. Besättningen var erfaren och vältränad, de båda piloterna hade flugit runt 2 000 timmar vardera med just den här helikoptertypen och hade tillsammans mer än 10 000 flygtimmar totalt. Vid haveritillfället klockan 1:36 på morgonen fredagen den 11 augusti 2000 hade molnen äntligen lättat och vädret blivit bättre. Ändå skedde olyckan.

Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten

– Det är vår viktiga men tunga uppgift att föra minnet att Sven, Christer och Lennart vidare när de själva inte kan vara med oss. Trots att det gått tjugo år är det många kvar som jobbade tillsammans med dem och för alla på förbandet är det viktigt att hedra dem. Vi glömmer inte våra kollegor och deras uppoffring och vi tänker också på deras anhöriga, säger skvadronschef Niklas Perman.

En tyst minut vid den minnessten över Tarfalaolyckan som finns inne på Luleå garnison. Foto: Joakim Vidgren/Försvarsmakten

Text: Lasse Jansson

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *