På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Växjö-tur & retur

flygvapenbloggen

Foto: Försvarsmakten

I början av november genomfördes en intern beredskapskontroll på 21:a flygunderhållskompaniet inom ramen för något som kallas taktisk flygtidsproduktion. Detta innebär att vi genomför förhållandesvis enkla övningar inom den vanliga förbandsproduktionen men med högt övningsutbyte. I detta fall fick en av plutonerna i uppgift att sätt upp en klargöringstropp för att gå till Växjö Småland Airport och klargöra två rotar Jas 39 Gripen i jaktrollen.

Foto: Försvarsmakten

Att gå till en annan bas kan bero på flera olika anledningar. I detta fall spelade vi att omvärldsläget krävde det, men det kan också bero på dåligt väder som gör att man exempelvis stänger Ronneby flygplats. Ett syfte med övningen var att få personalen att tänka till vilka uppgifter vi faktiskt ska kunna lösa om det blir allvar. Ett annat var kunskapsspridning mellan våra olika personalkategorier, för att bilda starka lag. I detta fall en klargöringstropp. Vårt mål är att en klargöringstropp med dess chef skall kunna verka förhållandevis självständigt från sitt moderkompani.

Foto: Försvarsmakten

I detta fall valde vi att gå till en civil flygplats i Växjö. Detta för att byta miljö och få personalen att samverka med en civil aktör. Det gav båda parter ett övningsutbyte om att ge och kunna ta emot stöd. Materielen vi använder är en blandning mellan nytt och gammalt, där vi jobbar med vad vi har här och nu exempelvis våra gamla ”Dallas” Jeepar.

Ett knappt dygn efter den förberedande ordern rullade fordonskolonnen upp mot Växjö för att där genomföra klargöring av fyra stycken Jas 39 Gripen och beväpna dem.

Foto: Försvarsmakten

Gick övningen bra? Självklart gjorde den det och det tack vare personalens inställning, till att lösa uppgifter samtidigt som man inte tullar på flygsäkerheten. Men vi stannar inte av. Nu fortsätter vi framåt och jobbar vidare mot att bli ännu vassare.

Christian Bertilsson
Kompanichef vid 21:a flygunderhållskompaniet

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *