På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Ett 20-årsminne – Krigsflygskolan i Ljungbyhed läggs ner

flygvapenbloggen

Den 11 december 1997, för 20 år sedan, avslutades den militära flygutbildningen vid anrika Krigsflygskolan F 5 i Ljungbyhed. Gamla traditioner tillsammans med en unik utbildningsmiljö och unika utbildningsförutsättningar gick därmed i graven. Dock äger ännu viss annan flygutbildning rum på den gamla heden, innebärande att Ljungbyhed tillsammans med Farnborough i England kan ståta med äran att vara en av de två äldsta flygplatserna i världen som fortfarande är i bruk.

Den militära flygutbildningen på Ljungbyhed i Flygvapnets regi inleddes den 1 juli 1926 när Flygvapnet bildades som egen vapengren. Dessförinnan hade flygutbildning ägt rum på fältet i 16 år, alltsedan pionjärerna Asks och Nyrops bräckliga flygfarkoster gjorde sina första trevande skutt 1910. 1915 etablerade flygpionjären och industrimannen Enoch Thulin en flygskola på fältet. Den drevs fram till 1920. En av eleverna var Sveriges första aviatris, Elsa Andersson.

Sedan Flygskolkåren etablerades 1926 och fram till nedläggningen, hade över 5000 flygelever utbildats vid skolan. Från början bedrevs utbildningen i mångt och mycket efter flyglärarnas eget huvud, men så kom legendariske flygaren Nils Söderberg in i bilden och ensade de olika flygövningarna genom att flyga med ”spaken i ena näven och en penna i den andra”, något som resulterade i en fastställd flyglära. Denna flyglära till trots, präglades utbildningen fortfarande av hårdhänta gallringsmetoder. Det skulle ändras först med flyglärarens och pedagogens Folke P Sandahls smått revolutionerande syn på utlärning. En annan radikal omställning på Krigsflygskolan, som skolan kommit att benämnas sedan 1942, var att slopa propellerskedet med ”rodrens primära och sekundära verkan” för att i stället utbilda eleverna direkt på jetflygplan. Det visade sig fungera utmärkt, och flera länder tog efter.

På avslutningsdagen avskedsflög tolv SK 60 i formation över Skåne. Verksamheten flyttades därefter till F 10 i Ängelholm under några år innan flottiljen lades ned och utbildningen bedrevs i Uppsala på F 16, före flytten till Malmen den 1 juli 2003, nu organiserad under LSS i Uppsala.

 

Krigsflygskolan i Ljungbyhed med sina fyra
banor. De kortare var från början grässtråk som
senare permanentades. De användes för
propellerutbildningen, vilken upphörde med
SK 61 Bulldog.
Foto Robin Wallinder-Mähler

Den pampiga Flygarhallen i användes
för större samlingar och examensceremonier.
Foto via SFF

Kanslihuset på F 5, flankerat av två elev-
förläggningar. Under de stora elevkullarnas tid
var den vänstra kasernen avsedd för eleverna i
Första flygskolans propellerskede medan den
högra flygeln användes av Andra flygskolans
elever, de som kvalificerat sig för jet-utbildning.
I förgrunden den förhatliga simbassängen.
Foto via SFF

Före detta jaktflygplan av typen J 28 Vampire
användes under många år för jet-utbildningen.
Innan eleverna anförtroddes detta ensitsiga
flygplan hade de fått cirka 10 timmars
utbildning i den tvåsitsiga J 28C.
Foto via SFF

Saab 105, med beteckningen SK 60, var en
arbetshäst under många år, från slutet av 1960-
talet till skolans på Ljungbyhed nedläggning.
Foto Lennart Berns

Sveriges första kvinnliga flygare
Elsa Andersson förknippas ofta
med den tidiga flygutbildningen
på Ljungbyhed och har blivit
något av Ljungbyheds galjons-
figur. Hon fick sitt certifikat
1920. Hon omkom tragiskt i ett
misslyckat fallskärmshopp 1922.
Foto via SFF

Text: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening (SFF)

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *