På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Charles Lindberghs Atlantflygning – ett 90-årsminne

flygvapenbloggen

Charles Lindberg framför sin Spirit of St. Louis som han använde under Atlantflygningen, ett flygplan av tillverkaren Ryan.
Fotot är försett med Lindberghs namnteckning i original och tillhör Svensk Flyghistorisk Förening.

Den 20-21 maj 1927 genomförde den svenskättade post- och uppvisningsflygare Charles Lindbergh den första ensamflygningen över Atlanten, en stor bedrift med den tidens bristfälliga flygmaterial och navigeringsresurser. Flygningen tog 33,5 timmar. Starten ägde rum i New York och landningen på Le Bourget-fältet utanför Paris. En vanlig missuppfattning är att Lindbergh var först över Atlanten. Före honom hade dock kommendörkaptenen Read redan i maj 1919 genomfört en flygning över Atlanten med tre flygbåtar av typen Curtiss NC-4 med start på Newfoundland, mellanlandning på Azorerna och landning i Portugal. Månaden därpå flög de två brittiska flygofficerarna John Alcock och Albert Brown en tvåmotorig bombare av typen Vickers Vimy från Newfoundland till en kraschlandning på Irland.

Charles Augustus Lindbergh föddes den 4 februari 1902. Hans farfar var bonden Ola Månson från Gårdlösa i Smedborgs socken på Österlen i Skåne, riksdagsledamot för bondeståndet 1847-57. Han emigrerade till USA 1860. Sonsonen Charles utbildade sig tidigt till pilot, blev kapten i reserven i amerikanska arméns flygväsende och flög bland annat post under ytterst besvärliga förhållanden, varvid fallskärmen vid inte mindre än fyra tillfällen kom att rädda hans liv. Det som lockade honom att genomföra Atlantflygningen var ett pris på 25 000 dollar, instiftat av och uppkallat efter hotellägaren Raymond Orteig.

Atlantflygningen, samt därefter av Lindbergh genomförda rekognosceringar för nya flygrutter, utgjorde viktiga förutsättningar för det kommersiella flygets fortsatta utveckling. Många av dessa flygningar utfördes med hustrun Anne Morrow Lindbergh som andrepilot och radiooperatör. En av flygningarna förde Lindbergh till Sverige, där han för svenska flygvapnets räkning provflög det haveridrabbade skolflygplanet Sk 10 Raab-Katzenstein RK-26 Tigerschwalbe!

Inte många känner till att Flygvapnet anlitade
Charles Lindbergh som provflygare av
skolflygplanet Sk 10 Raab-Katzenstein RK-26
Tigerschwalbe. Det hade anskaffats från Tyskland
men hos oss försetts med annan och tyngre motor,
vilket påverkade tyngdpunktsläget och därmed
spinnegenskaperna. Det var dessa som Lindbergh
i första hand skulle undersöka.
Foto via Svensk Flyghistorisk Förening

Något år före andra världskriget gavs Lindbergh tillfälle att studera det återupprustade tyska flygvapnet. Han varnade därefter USA för Tysklands militära styrka, vilket ledde till att han orätt anklagades för nazistsympatier. Han var under denna period dessutom en ivrig propagandist för amerikansk isolationism. Detta skapade en djup konflikt med den dåvarande presidenten Franklin D. Roosevelt. Efter USA:s inträde i kriget i december 1941 övergav dock Lindbergh sin uppfattning och kom att verka som flygteknisk konsult åt amerikanska staten och flygindustrin. Han tjänstgjorde också som provflygare av jaktflygplan och bombflygplan. Som civil rådgivare var Lindbergh under en kort hos de amerikanska flygstridskrafterna i Stilla havet. Mot alla regler deltog han i strid med jaktflygplanet P-38 Lightning och bekämpade japanska flygplan.

Charles Lindbergh under ett besök på
Kungl. Västmanlands flygflottilj, F 1 i
Västerås. Här ses han tillsammans med
flottiljchefen Harald Enell, iförd den
tidens flygarmundering.
Foto via Svensk Flyghistorisk Förening

Efter kriget kom Lindbergh huvudsakligen att ägna sig åt författarskap samt åt miljö- och naturvårdsfrågor, bland annat bevarandet av Afrikas djurvärld. För sin självbiografiska bok The Spirit of St. Louis erhöll han 1953 det prestigefyllda Pulitzerpriset. Hans Atlantflygplan Spirit of St. Louis är bevarat i National Air and Space Museum i Washington D.C.

Charles Lindbergh dog den 26 augusti 1974 och ligger begravd på Hawaii.

Av PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

Charles Lindberg tog initiativet till
konstruktionen Lockheed Sirius som han använde
då han besökte Sverige, här med hustrun Anne i
baksitsen. Hon var själv duktig pilot.
Foto via Svensk Flyghistorisk Förening

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *