Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Transportpilotelev på Trafikflygarhögskolan

Flygchef Tp84

Mellan utbildningar som TP-elev

Som TP-elev kan det bli uppehållsperioder mellan utbildningar som till exempel mellan den Grundläggande Flygutbildningen (GFU) på Flygskolan och starten för Grundläggande Taktisk Flygutbildning (GTU). Hur kan denna tid bedrivas på ett sätt som gynnar den enskilde men även Flygvapnet?

I mitt fall innebar det att spenderada cirka sju veckor i Ljungbyhed på Trafikflyghögskolan där jag i huvudsak skulle att ta ut ett PPL-certifikat och flyga enmotor flygplanet Cirrus. Trafikflyghögskolan är en plats jag som TP-elev senare i utbildningen kommer spendera tid för att läsa ATPL-teori.

Veckorna i Ljungbyhed började med att bekanta mig med flygplanet, både det tekniska och flygandet. De första veckorna handlade om att förbereda inför en så kallad Skillcheck för PPL-certifikatet, en uppkörning eller i det här fallet en uppflygning. Det innebar att öva allt som krävs för att flyga säkert, till exempel start och landning, flygning i låga farter och navigering. När väl Skillchecken var genomförd och PPL-ceritfikatet var taget så var det bara att börja planera egenvalda flygningar. Den mest givande flygningen var en tur som gick in i Danmark till Odense, vidare till Roskilde och sedan tillbaka till Ljungbyhed. Där fick jag bland annat uppleva olika luftrumsklasser och regler som vi inte använder i Sverige och en annan typ av flygengelska på radion.

Att flyga Cirrusen är en omväxling från SK60 som flygs under GFU och GTU. Att få möjligheten att prova andra flygplan som kräver en annan hantering och handhavande har för mig varit väldigt utvecklande. Där erfarenheterna från Cirrusen tas med in i nästa utbildningskede GTU då det åter är dags att spaka SK60.

/TP-elev

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *