Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Sveriges första ”rea”

FVI Sekreterare

Ingen J 21R i original finns bevarad, men denna brist
åtgärdades av en grupp pensionerade tekniker och
flygplansbyggare av vilka flera varit med under den
ursprungliga konverteringen. Resultatet kan nu
studeras på Flygvapenmuseum på Malmen.
Foto: Knut Övrebö

Den 10 mars 1947, i dagarna för 70 år sedan, var en märkesdag för svenskt flyg! Då flög för första gången Sveriges första jetflygplan, eller reaktionsflygplan som det hette på den tiden, förkortat ”rea”. Vid spakarna på denna Saab:s J 21R – R för ”rea” – satt dåvarande kaptenen, sedermera generalen Åke Sundén.

Saab J 21R var den enda lyckade konverteringen i världen av ett operativt flygplan från propellerdrift till jetdrift, något som väckte stor uppmärksamhet i den internationella flygfackpressen. Grunden utgjordes av den propellerdrivna J 21 med skjutande propeller mellan två stjärtbommar, Saab:s ”fullträff med två bommar”. Saabingenjörerna bedömde att ändringarna skulle inskränkas till cirka 20 % för jetversionen, men det visade sig att över 50 % fick ändras. Kroppen fick ett bulligare utseende för att rymma den nya motorn av typen de Havilland Goblin och stabilisatorn fick höjas för att inte komma i konflikt med jetmotorns utblås. Även landningsstället och vingarna fick byggas om.

Från början var det tänkt att J 21R skulle placeras på F 10 som jaktflygplan. Det visade sig emellertid ganska omgående att typen inte lämpade sig för den rollen. Den var trög och tung i skevningen och uppnådde lätt kritiskt Machtal. Av ursprungligen beställda 120 flygplan reducerades ordern till 64 flygplan. J 21R kom därför att överföras till F 7 som attackflygplan. Där gjorde den som A 21R god tjänst och lade grunden för den attacktaktik som i huvudsak tillämpas än idag. Beväpningen utgjordes av fyra 13,2 mm kulsprutor och en 20 mm automatkanon. Under kroppen kunde man bära en kapsel som innehöll åtta kulsprutor, den s.k. paddan, ett dödligt vapen mot marscherande trupp!

Tyvärr kom ingen 21R att sparas för eftervärlden. Men genom att bygga om en av tre bevarade propellerdrivna J/A 21 kan Flygvapenmuseum på Malmen visa upp de båda versionerna, vilka man kan säga lade grunden för Saabs fortsatta satsning på okonventionella konstruktionslösningar, som Viggen och Gripen.

Vid avtäckningen av J 21R i Flygvapenmuseum i maj 1998
överräcktes en tavla av flygplanet till dess förste pilot,
provflygaren Åke Sundén, t v i bilden. Den som överräckte
tavlan var Ingvar Svensson från Östergötlands Flyghistoriska Sällskap.
Foto: Lennart Berns

Fotnot: Benämningen ”rea” övergavs när SAS 1956 anskaffade sina första Sud Aviation Caravelle jetdrivna passagerarflygplan. ”Rea” såg inte så bra ut i annonserna … I stället blev det ”jet” och Flygvapnet var inte sena att ta efter.

Text: PA/övlt Lennart Berns, Svensk Flyghistorisk Förening

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *