Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Vi gör tekniken tillgänglig!

flygvapenbloggen

Vi gör tekniken tillgänglig – En devis som Chefen PROD FLYG överste Magnus Liljegren fick lära sig under sitt första officiella förbandsbesök vid Försvarsmaktens tekniska skola (FMTS).

FMTS är en växande organisation som ökar produktionen för att komma i balans med teknikerbristen inom Försvarsmakten. I ett försvarsmaktsperspektiv så har flygvapnet ett bättre läge jämfört med övriga med ”bara” 10 % vakanser till skillnad från armén och marinen som ligger på 30 % vakanser.

Tillsammans med PROD FLYG:s flygunderhållschef, överstelöjtnant Rikard Meyer har FMTS nu tagit fram en plan för hur flygvapnet ska komma i balans men där vi samtidigt kan konstatera att det INTE är skolan som är begränsande, utan rekryteringen. Under cirka 2,5 år kommer skolan nu att beta av det s.k. ”B1 berget” med stöd från övriga flygvapnet. En kraftansträngning där det periodvis kommer att finnas tre flygteknikerklasser inne samtidigt! En utmaning för hela flygvapnet där en stor del av teknikerkåren är borta under långa perioder.

Överste Liljegren i glatt samspråk med elever som genomför sin 39 kat A utbildning.

Överste Liljegren i glatt samspråk med elever som genomför sin 39 kat A utbildning.

Förbandet FMTS kopplas ofta ihop med utbildning men har idag ett insatsförband som precis har gått om utbildningsenheten i storlek, och fortsätter att växa! . 1 Tekniska bataljonen har idag plutoner över hela Sverige, från Boden i norr till Revingehed i söder och har varit med på alla missioner i Afghanistan sedan FS23. Där de levererar teknisk tjänst på den främre nivån på all markmateriel, från elverk till stridsvagn 122.

Under visningen av förbandet fick överste Liljegren träffa flygvapen elever från tre olika klasser. SOU, B1 CC och Militära moduler. Specialistofficerarna genomförde egna lektioner och vi fick ta del av en K3 elevs uppdragsplanering inför en UAV flygning.

Bakom den konstiga akronymen B 1 CC (Credit Course) döljer sig de tekniker som nu får genomföra nästa påbyggnads steg efter kategori A utbildning (flygmekaniker). De kommer efter utbildningen och praktik bli fullvärdiga flygtekniker kategori B 1 flygplan/turbin alternativt helikopter/turbin. De flesta eleverna har väntat på att utbildningen skall genomföras, och var mycket nöjda med att utbildningen nu äntligen var igång.

I klassrummet för militära moduler kursen fick överste Liljegren nytta av sina kunskaper från provflygarskolan i Storbritannien då han inlevelsefullt beskrev för eleverna vad som händer om en Viggen flygplan 37 hamnar i spinn. På utbildningen militära moduler lär sig eleverna skillnaderna mellan civila och militära flygsystem.

Nytändning att vara lärare på skola?
Under rundvandringen träffade vi på instruktören Stephan Stamena som beskrev hur oerhört positivt han upplever det att få vara med och utbilda nya kollegor. Stefan har ett bemanningsuppdrag från F 7 Såtenäs.

Stort fokus riktades på det nya utbildningssystemet för flygtekniker där FMTS visade den nya utbildningsgången för flygtekniker. I korthet innebär detta att alla som nu går SOU med inriktning mot flygtekniker går direkt mot kategori B 1 nivån, då Fv bedömer att behovet är främst kategori B 1 inte kat A. Vilket innebär att ingen kommer att behöva vänta på nästa steg i sin utbildning mot flygtekniker.

Under en avslutande seminariedel diskuterade JAS 39 E Markomskolningsplan samt tillgänglighetsfrågan JAS 39, där FMTS har operativa JAS 39 flygplan i utbildningen. Skolan visade hur de nu försöker minimera behovet av flygplan genom smartare planering och med flygplan som är utflugna och väntar på tillsyn och således inte belastar tillgången på flygplan.

Ett förband på rätt väg var ett budskap C FMTS överste Stig-Olof Krohné förmedlade och det känns igen i det tackbrev som skickades till FMTS från överste Liljegren, han skrev så här: ”Stort tack åter igen för ett mycket bra och för min del givande besök hos er. En alltigenom professionell verksamhet som vi skall vara rädda om. Tack!”.

Diskussion om framtida JAS 39 simulatorstöd där en ny generation nu finns tillgänglig bl.a. till HKP 14 som också förevisades under besöket. Tänkbar kandidat till JAS 39 E kanske?

Diskussion om framtida JAS 39 simulatorstöd där en ny generation nu finns tillgänglig bl.a. till HKP 14 som också förevisades under besöket. Tänkbar kandidat till JAS 39 E kanske?

 

Stefan Nordgren
Flottiljförvaltare FMTS

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *