Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Stridspiloter på riktigt

helenenyberg

Stridspilot. Ett yrke många drömmer om, men som relativt få får uppleva. ”Världens bästa jobb” är en återkommande beskrivning som vi i kull 121 känner att vi delar med våra kollegor på F 17, F 7, Flygskolan och F 21. Det har nu gått ungefär sju år från det att vi sökte in till stridspilotutbildningen och först nu är vi färdiga att flyga som rotetvåor på ett insatsförband. Nu är vi stridspiloter ”på riktigt”. Känslan är sagolik.

Vårt examensflygpass genomfördes med gott resultat där vi fick visa att vi bemästrar alla de uppgifter och besitter de kunskaper som krävs av oss i stridspilotens vardag. Vi fick ganska ont om tid på oss att planera passet, men fick arbeta tillsammans i grupp, så som vi oftast gör inför ett svårt pass. När vi väl flugit passet och alla lyckats genomföra både bombanfall, kurvstrid, identifiering av främmande luftfartyg och spaning var vi mycket glada och togs emot av divisionens jubel framåt eftermiddagen.

Utöver luftstrid, bombanfall, spaning, taktik och strategi, system- och vapenutbildning, ledarskap, teknik, överlevnadsutbildning och fysisk träning, var vi först ut med att prova PPL-utbildningen (civilt flygcertifikat) åt kommande generationer av flygförare. Det har stundom varit mycket prövande att ta till sig allt som förmedlas genom utbildningens försorg, men tack vare sammanhållningen inom gruppen och våra lärares tålamod har vi ändå lyckats ta oss framåt.

Även om vi lärt oss mycket finns det en hel del kvar att lära sig och fortsätta utvecklingen mot att bli bäst. Nästa steg är att ta rollen som rotechef under senare delen av hösten för att kunna börja nästa år med att ta emot nya unga CRT-elever (Combat Rediness Training).

Vi har många att tacka för att vi nått såhär långt. Lärare, instruktörer, stödpersonal och tekniker har spelat en stor roll i vår utveckling till färdiga insatspiloter. Ingen nämnd och ingen glömd, vi tackar er alla som hjälpt oss att nå framgång inom flygvapnets fantastiska värld.

CRT121

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

1 kommentar

  • Olle Styrfält 7 februari 2017 19:48

    Det verkar inte vara helt ofarligt att vara tuff stridspilot, om det går illa. Men det händer inte mig tänker väl alla. Så när det händer är det inte säkert att FV tar hand om anhöriga på ett vettigt sätt. Kola landningsolyckan vid F12 Kalmar. Bränslefel och fallskärmsfel. Föraten omkom trots att han inte gjort något fel. Hoppade men utrustningen funkade inte. FV betalade inte ens begravningen. Skandal.

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *