Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

F 7 genomför stödinsats till Irak

John Lidman

Andra veckan i januari deltog jag i vår stödinsats till Försvarsmaktens insats i Irak. Sverige deltar i den globala koalition som verkar utifrån en resolution i FN säkerhetsråd från 2015. Insatsen benämns OIR, Operation Inherent Resolve och leds av US CENTCOM. Insatsen omfattar 35 personer som har till uppgift att utbilda det irakiska försvaret. Syftet är att stärka deras förmåga att hindra den militanta islamistgruppens IS framryckning.

På marken är det färdmekaniker och lastmästare som har det hårdaste jobbet med att se till att flygmaskinen klargörs förs nästa del i uppdraget och att lasten lossas och ny lastas på.

På marken är det färdmekaniker och lastmästare som har det hårdaste jobbet med att se till att flygmaskinen klargörs förs nästa del i uppdraget och att lasten lossas och ny lastas på.

Transportflyget bidrar till alla våra större internationella insatser med transporter av materiel genom stödinsatser med TP 84. Det innebär att vi under en kortare period, eller genom enstaka uppdrag, försörjer förbanden med materiel och transporterar personal. Den här resan gick till norra Irak. Under några intensiva och långa dagar fick besättningen jobba hårt. För befälhavare och styrman är det många faktorer att hantera; diplomatiska tillstånd, snöoväder i sydöstra Europa och ändrad last föranledde omplaneringar och oväntade utmaningar. Navigatören har fullt upp under alla flygpass med just navigering och kommunikation. På marken är det färdmekaniker och lastmästare som har det hårdaste jobbet med att se till att flygmaskinen klargörs förs nästa del i uppdraget och att lasten lossas och ny lastas på. Under det här uppdraget blev det också nödvändigt att sopa bort snö från flygplanet innan sista sträckan hem till Sverige, något som hela besättningen hjälpte till med. Utöver besättningen finns personal i Sverige som är involverade under hela uppdraget. Det är operations på F 7 som stödjer med (om)planering och flygtaktisk stab i Stockholm. För lastning och lossning i Sverige stödjer terminalpluton från LSS. Sammantaget är det en lång kedja med funktioner inom Flygvapnet som bidrar till att Försvarsmaktens insatser runt om i världen får det stöd de behöver med transporter.

Under det här uppdraget blev det också nödvändigt att sopa bort snö från flygplanet innan sista sträckan hem till Sverige.

Under det här uppdraget blev det också nödvändigt att sopa bort snö från flygplanet innan sista sträckan hem till Sverige.

Försvarsmakten har sedan en tid ett nationellt fokus. Samtidigt är vårt deltagande i internationella insatser en viktig del i vår säkerhetspolitik och bidrar till internationell fred och säkerhet. Jag kan konstatera att F 7, och andra inblandade delar av Försvarsmakten, löser dessa uppdrag mycket professionellt!

Lars Helmrich
C F 7

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

0 kommentarer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *