På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

C-17 på Visbybasen

flygvapenbloggen

Foto: Roger Utas

Foto: Roger Utas

Till slut landade den i ett mulet och regnigt Visby för första gången. En Boeing C-17 Globemaster III ur Heavy Airlift Wing. Sverige är en av tolv nationer som äger tre stycken C-17 flygplan. Förbandet Heavy Airlift Wing, som är den operativa delen av samarbetet mellan nationerna är baserat på en flygbas i Ungern.

Foto: Roger Utas

Foto: Roger Utas

Landningen på Visby gjordes i syfte att rekognosera förhållanden för lastning och lossning på flygplatsen inför övningen Aurora. Övningen är planerad att genomföras under september 2017 och är den första och största nationella övningen i sitt slag på mer än 20 år.

Foto: Roger Utas

Foto: Roger Utas

Utöver en Douglas DC-10 för ett antal år sedan har inga flygmaskiner av denna storlek tidigare landat på Visby flygplats. Samarbetet mellan Swedavia och Försvarsmakten i form av F 17 Gotland och Transportkontoret (FMLOG) har fungerat väl och lägger en bra grund avseende flygplatslogistik för framtida landningar med flygmaskiner av denna storlek.

F 17 Gotland

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • Ludvig Ekelöw 27 december 2016 01:20

    Hej
    Jag är intresserad av att bli en transportflygpilot officer och jag har några frågor.
    Hur många flygtimmar får man på ett år som transportpilot?
    Hur fungerar det? Börjar man med att flyga Herkules och sedan när man har jobbat inom flygvapnet, får man då chansen att få flyga c-17 plan?

    MVH
    Ludvig

    • Flygchef Tp84 Ludvig Ekelöw 22 januari 2017 21:21

      Hej!
      Ledsen för det sena svaret.
      Efter Flygskolan i Linköping så läser alla Transportpiloter på TFHS i Ljungbyhed. Där erhåller man civila flygcertifikat. Efter det så börjar piloten att flyga Hercules, vilket blir ca 200-250 timmar per år. Alternativt söker man sig direkt till C-17 (i mån av plats) och genomför då en utbildning i USA. Det går också att flyga Hercules eller något annat transportflygplan under några år och sedan söka sig till C-17.
      Per Carlemalm
      Lokal flygchef C-130/Tp84

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *