Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

C-17 på Visbybasen

helenenyberg

Foto: Roger Utas

Foto: Roger Utas

Till slut landade den i ett mulet och regnigt Visby för första gången. En Boeing C-17 Globemaster III ur Heavy Airlift Wing. Sverige är en av tolv nationer som äger tre stycken C-17 flygplan. Förbandet Heavy Airlift Wing, som är den operativa delen av samarbetet mellan nationerna är baserat på en flygbas i Ungern.

Foto: Roger Utas

Foto: Roger Utas

Landningen på Visby gjordes i syfte att rekognosera förhållanden för lastning och lossning på flygplatsen inför övningen Aurora. Övningen är planerad att genomföras under september 2017 och är den första och största nationella övningen i sitt slag på mer än 20 år.

Foto: Roger Utas

Foto: Roger Utas

Utöver en Douglas DC-10 för ett antal år sedan har inga flygmaskiner av denna storlek tidigare landat på Visby flygplats. Samarbetet mellan Swedavia och Försvarsmakten i form av F 17 Gotland och Transportkontoret (FMLOG) har fungerat väl och lägger en bra grund avseende flygplatslogistik för framtida landningar med flygmaskiner av denna storlek.

F 17 Gotland

 

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • Flygchef Tp84 22 januari 2017 21:21

    Hej!
    Ledsen för det sena svaret.
    Efter Flygskolan i Linköping så läser alla Transportpiloter på TFHS i Ljungbyhed. Där erhåller man civila flygcertifikat. Efter det så börjar piloten att flyga Hercules, vilket blir ca 200-250 timmar per år. Alternativt söker man sig direkt till C-17 (i mån av plats) och genomför då en utbildning i USA. Det går också att flyga Hercules eller något annat transportflygplan under några år och sedan söka sig till C-17.
    Per Carlemalm
    Lokal flygchef C-130/Tp84

  • Ludvig Ekelöw 27 december 2016 01:20

    Hej
    Jag är intresserad av att bli en transportflygpilot officer och jag har några frågor.
    Hur många flygtimmar får man på ett år som transportpilot?
    Hur fungerar det? Börjar man med att flyga Herkules och sedan när man har jobbat inom flygvapnet, får man då chansen att få flyga c-17 plan?

    MVH
    Ludvig

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *