På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

73. Transport- och specialflygdivisionen i ständig beredskap

flygvapenbloggen

Foto: Hans Berggren

Foto: Hans Berggren

Den 20 maj besökte jag F 7:s  enheter på flygbasen Malmen och Linköping garnison. 73.TSFD (Transport- och Specialflygdivision) är ett av krigsförbanden på F 7.  I TSFD ingår fyra divisioner med tillhörande flygunderhållskompanier, flygsystemsektioner och en stabsresurs.

På Såtenäs finns det taktiska transportflyget med C-130 Hercules, på Bromma/Arlanda finns statsflyget med Gulfstream IV och Gulfstream G550. På Malmen finns Signalspaningen med Gulfstream IV och flygverksamheten med flygplan 100 där uppgifter inom transport, Open Skies och radarspaning/ledning med ASC 890 återfinns.

F 7 organisation på Malmen består av drygt 70 befattningar, vi har dock en del vakanser. Under dagen hann jag med att träffa personalen, utnämna en medarbetare till kapten och dela ut utbildningstecknet för färdmekaniker till en annan medarbetare. Jag följde också med på ett radarspaningsuppdrag med ASC 890. Förutom mig bestod besättningen av en befälhavare, en styrman, en färdmekaniker och två operatörer som kommer från Strilbataljonen vid Luftstridsskolan, LSS.

Uppdraget tog oss ut över Östersjön och jag kan konstatera att man får en fantastiskt bra överblick av luftläget och av fartygen på Östersjön inom en väldigt stor volym. Informationen kan länkas ner till en Stridsledningscentral eller så kan man leda olika uppdrag med JAS 39 direkt ifrån ASC 890 flygplanet. ASC systemet har varit med länge men det levererar fortfarande operativ effekt varje dag. Med nuvarande utveckling av omvärldsläget så torde behovet av systemet knappast minska.

Jag har nu besökt alla förband ingående i TFSD och medföljt på uppdrag från samtliga baser till flera olika länder och kontinenter. Som förbandschef är jag stolt över att 73.TSFD står i ständig beredskap och dagligen genomför insatsverksamhet i Sverige, närområdet och hela världen. På så vis skapar vi operativ effekt här och nu!

Lars Helmrich
C F 7

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *