På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Köttbullarna blir bättre om de är välkryddade. MEATBALL ur ett MSE perspektiv

flygvapenbloggen

Bilden visar en rote JAS39 över Nordsjön strax utanför Englands ostkust. Foto: Mj Stefan Engström, TU JAS

Bilden visar en rote JAS39 över Nordsjön strax utanför Englands ostkust. Foto: Mj Stefan Engström, TU JAS

Mission Support Element (MSE) är en del av stridsflygdivisionen och understödjer flygtjänsten med planering, underrättelsetjänst och utvärdering samt att tillvarata vunna erfarenheter.

För att det ska vara möjligt att flyga i övning ”MEATBALL-14” med den interoperabla taktiska datalänk (Länk-16) som idag finns i JAS39, behöver en del förplaneringssteg genomföras. Det krävs en omfattande samverkan och ett flertal tillstånd för att skapa ett fungerande nätverk att kommunicera inom. Innan övningen bestäms även vilka frekvenser man ska använda för talkommunikation på flygradion, samt vilken kryptonyckel man ska använda för Länk-16. Detta koordineras inom TU JAS av uppdragsstödspersonal med särskild kompetens.

En stor fördel med Länk-16 är att det är en interoperabel datalänk. Med detta menas att alla flygplan som har samma krypto och kanalinställning (oavsett nationalitet) kan se var de andra egna flygplanen befinner sig samt vilka mål de ser med sin radar.

Inför varje flygpass arbetar den svenska MSE-enheten (Mission Support Element) ur TU JAS med att planera den information piloterna behöver ha med sig på sina datastavar till flygplanet. Det kan vara navigationsdata, målpositioner, kanaldata för kommunikation och Länk-16. Denna planering görs i datorsystemet MSS (Mission Support System) som under denna övning var grupperad i en container inne i en gemensam Typhoon/Tornado/JAS39 hangar.

Efter genomfört flygpass läser MSE-enheten ut information ur datastavarna till MSS. Därefter vidtar en omfattande utvärdering av flygningen, både ur ett tekniskt och ett taktiskt perspektiv.

Under övning ”MEATBALL” bestod funktionen av endast två man som fick täcka samtliga funktioner, vilket mycket väl täckte divisionens behov under en övning som denna.

En vanlig dag bestod av 2 flygpass/dag med 4–5 JAS39/pass.

Vid sidan om luftstriden och den taktiska utprovning av HMD (Head Mounted Display) som var i fokus under övningen så möjliggjorde även övning MEATBALL en viss utprovning av MSE-konceptet i stridsflygdivisionen.

Ur ett TUJAS MSE-perspektiv är övning MEATBALL en ovärderlig möjlighet att pröva logistik, organisation, funktion, och stabilitet på de stödsystem som används idag. Det är även en bra möjlighet att pröva rådande MSE koncept i syfte att skapa underlag för utveckling.

Detta utvecklingsarbete kommer TUJAS att fortsätta driva i syfte att göra stridsflygdivisionen så snabb och effektiv som möjligt.

Mj Mauritz Strid & Mj Stefan Engström
TU JAS

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

3 kommentarer

  • Christer Persson 10 juni 2014 14:22

    Allt låter och verkar bra med samverkan men en fråga som dyker upp för en som är mindre insatt i systemsamverkan är; kan svenska flygplan kommunicera i Sverige utan att inhämta "tillstånd" från USA, alltså, kan man kommunicera "självständigt"?

    /Christer

  • Mattias Hansson 12 juni 2014 08:19

    Christer. Gripen kan kommunicera självständigt, även sins emellan i Sverige. Vi kan dessutom kommunicera Gripar emellan eller med andra flygplantyper via interoperabla länkar i enlighet med de avtal vi har med andra länder.
    Mattias Hansson
    C TU Flyg

    • Christer Persson Mattias Hansson 12 juni 2014 21:01

      Tack för svaret, låter tryggt att veta att vi kan operera självständigt.

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *