På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Förvillande sinnen om sinnesvillor?

flygvapenbloggen

Efter haveriet vid Rörö 2005 med en räddningshelikopter av typ Super Puma gav Statens Haverikommission, SHK, i sin rapport i januari 2007 rekommendationen att se över utbildningen inom området spatial desorientation, SD, eller på svenska, sinnesvillor. Ett fenomen där människan utifrån olika stimuli tolkar sin situation fel beroende på yttre faktorer, visuella eller sensuella.

En genomgång av svenska militära haverier de senaste decennierna visar att de flesta innehåller mer eller mindre delar av problem med SD och vissa är rena SD haverier. Utbildningssektionen vid Flygmedicin fick då uppdraget att se över vilka träningsmöjligheter som var tillgängliga i vår omvärld. En genomgång inkluderande besök och provflygningar genomfördes och ett europeiskt företag visade sig ha det som efterfrågades. Samtidigt har forskning inom landet fortsatt för att hitta egna lösningar på sikt.

Några provomgångar genomfördes där olika pilotgrupper, helikopter och flygplan och med olika erfarenheter, fick prova på utbildningen. En utbildning som kan skräddarsys efter kundens önskemål.

Utländska flygvapen har gjort liknande erfarenheter vilket där lett till en förändrad syn på SD och som medfört att olika utbildningar och simulatorer tagits fram. Idag har samtliga länder med modern syn på flygsäkerhet olika utbildningar inom SD och som innehåller övningar i speciella simulatorer.

Våren 2007 lämnade Utbildningssektionen sin rapport till FV produktionsavdelning med rekommendationen att ge förutsättningar för en svensk utbildning vid ett europeiskt företag. Ett företag som nu har flygvapen från hela världen som kunder och bedriver utbildning efter vetenskaplig forskning med gott resultat. En utbildning som räddar liv.

FV produktionsledning var först positiv till att starta upp utbildningen men snart hördes tvivel i korridorerna. Olika, relativt höga befattningshavare, hade ”hört” att utbildningen inte var så bra och att var verkligen problemet med SD så stort? Vissa uttryckte ”magkänsla” om att det nog inte behövdes.  Projektet lades mer eller mindre på is bortsett från egen svensk forskning.

Nu blev situationen märklig. Forskning, vetenskapligt bevisade teorier och verifierade utbildningseffekter fick stå tillbaka för vissa befattningshavares ”magkänslor” efter att ha lyssnat på rykten och okvalificerade gissningar.

Åren har gått och trots ihärdiga försök från Utbildningssektionen och Flygmedicin är fortfarande läget att FV inte har fått tummen ur. Företrädare för andra flygvapen är lite förundrade och vid Aeromedical and Space Medicin Associaton (ASMA) årliga konferens i USA tidigare i år fick jag med flera frågor av typen ”vad är det ni i Sverige inte har förstått” . Som svensk delegat skämdes jag.

Företrädare för vårt Flygvapen brukar med stolthet säga att vi är världens bästa i vår storleksklass. Det må vara sant till en del men i det här fallet så är vi ett av världens sämsta oavsett storlek.

Alf Ingesson Thoor/ Flygspecialpsykolog

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

9 kommentarer

  • Pentti Lamberg 24 september 2013 08:51

    Hej!
    Det är klart att även vi i Sverige har haft haverier som beror på SD.
    Vilket företag var det aktuellt med?
    The AeroMedical Training Institute (AMTI)?

  • Bosse 24 september 2013 11:29

    Kanske " olika, relativt höga befattningshavare" inte har så många flygtimmars erfarenhet bakom sig? Själv kan jag klart säga, att av de verkligt jobbiga pass jag upplevt under mina drygt 3000 timmar i katapultstol så har det jobbiga bestått i att kämpa mot sinnesvillor. Det blev betydligt bättre när vi fick HUD men sinnesvillor kan uppstå även med HUD framför ögonen.

    Om vi fortfarande är världens bästa flygvapen i vår storleksklass kanske beror på vilka kriterier man ställer upp för att vara bra, men det kan vi diskutera på annat utrymme.
    Kämpa på Affe!

  • Mats Karlsson 24 september 2013 20:54

    Då Hkp 10 inte har Hedup display är det viktigt med pilot samverkan vid start O landning i mörker O dålig sikt. 2800 Tim Hkp. Tot 7604 militärt. Lita aldrig på flying pilot till 100%, om du vill överleva och omvänt när du själv får äran att styra. Vaksamhet gäller för den delen hela besättningen!

  • Johan Gille 24 september 2013 22:02

    Hej Affe,
    "...ett europeiskt företag visade sig ha det som efterfrågades." -Vilket företag och vad var deras fantastiska lösning på detta svåra problem som vi i FV alltid varit medvetna om och jobbat med? Civila företag som presenterar "mirakellösningar" på diverse komplexa problem såg jag lite för mycket av under min tid som pf i FMV (och Saab) för att tro på ditt påstående, även om du är flygpsykolog.

    Hälsningar Johan Gille, Provflygare(ret). SK50(1967)-JAS39(2002).

    • Alf ingesson thoor Johan Gille 25 september 2013 09:49

      @Johan. Det företag som vi valde att föreslå som leverantör av utbildning och simulator är AMST i Österrike. tanken är dock att vår DFS ska kunna fås att fungera i moder för simulering av villor. Jag har själv provflugit de simulatorer som finns idag, både i hkp-mod och flygplanmod och måste säga att de simulerar olika villor på ett verklighetstroget sätt. Jag har, efter snart 11000 tim ganska god erfarenhet av villor, framförallt på A 32 tiden men även med helikopter, så jag har att jämföra med.
      Det finns aldrig mirakellösningar men det finns godtagbara lösningar. Alternativet är att inte göra någonting.

  • Björn 25 september 2013 07:15

    Johan,

    har du kollat upp Affes uppgifter,
    eller är du ännu en som lyssnar på rykten?
    Ser ingen riktig substans i ditt tyckande.

  • Stefan 28 september 2013 17:09

    Jag med kollegor ur HU01 var hos AMST och fick genomföra deras utbildning. Vi var alla rörande överens att för vår del med vår utbildning och vad vi visste om dåvarande svensk utbildning så var det för låg nivå och därmed kvalitet på vad som erbjöds. I klartext var det för oss iofs en trevlig resa men gav inget utbildningsmässigt. Har för mig att detta redovisades men då tryckte vi också på våra olika bakgrunder=ett flertal tusen timmar kramandes bakelit.

    • Alf Ingesson Thoor Stefan 2 oktober 2013 21:06

      Ja skickar man erfarna ffsu till GFU utbildning så är det inte så svårt. Det var det som inträffade då "fel gäng" sändes ner och fick fel utbildning. Det där blev tilrättat. Den NVG utbildning som provades håller inte svensk standard men den har aldrig varit aktuell att utnyttja.
      Med tanke på de allvarliga tillbud med hkp 16 i Afghanistan med bäring på detta så är i alla fall jag orolig.

  • Dr Blå 3 oktober 2013 19:02

    Affe!
    Du likväl som jag vet att utvärderingarna efter AMST-spektaklet 2006+2007 mörkades. Hänvisar samtliga att ta del av dessa sanningar på helikopterflottiljens stab. Finns arkiverade.

    Punkt slut.

    Dr Blå

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *