Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

JAS 39 GRIPEN korsar Atlanten

L CF F17

Flygvapnet har sedan i fredags haft åtta JAS och drygt 50 personal på väg mot Nellis AFB för att delta i Red Flag. Styrkan består förutom av de piloter som flyger JAS av flygplantekniker, ingenjörer, läkare, bevakning, säkmatpersonal med flera. Gruppen är sammansatt för att kunna underlätta ombaseringen och för att kunna lösa eventuella problem på vägen. Idag lyckades de med något nytt för Flygvapnet. De korsade Atlanten med hjälp av lufttankning.

Cirka 1245z, det vill säga 1345 svensk tid, lyfte den första 4-gruppen JAS från Lajes på Azorerna mot Maine på amerikanska fastlandet tillsammans med en KC-10. Framför sig hade de drygt 5 timmar i luften och ett antal lufttankningar. Ett par timmar senare lyfte grupp nummer två mot samma destination. Under några timmar hade Flygvapnet åtta av sina JAS långt ut över öppet hav.

Cirka klockan 2145 svensk tid satte den sista JAS:en hjulen i banan på Bangor i Maine. På bilden syns flygplanen uppställda och kapellade för natten. Personalen förbereder sig nu för att ta sig den sista biten över USA. Även detta är ett ganska långt färdben, men mentalt blir det lite lättare eftersom att det nu finns land under flygplanen.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

8 kommentarer

  • Sven Claesson 18 januari 2013 21:50

    Hej.
    Flög ni i civila luftleder över USA ?

    Lycka till.

  • redflag 18 januari 2013 08:04

    Flygningen från Ronneby till Nellis var planerad att genomföras i tre delsträckor. Flygplanen har alltid tillräckligt med bränsle för att nå tillbaka till startbasen, att nå den planerade landningsplatsen eller att nå minst en annan bas. Det innebär att bränslet aldrig tillåts understiga en viss nivå utan att tankning måste ske ganska ofta. Hade ett probebrott skett över Atlanten hade flygplanet gått till en lämplig bas.

    /Anders Segerby

  • Christian 18 januari 2013 07:52

    JAS 39 Gripen

  • Andreas Dahlberg 18 januari 2013 07:11

    Ombaseringen skedde på så sätt att flygplanen alltid hade bränsle att kunna ta sig till lämplig landningsflygplats om lufttankning av någon anledning inte kunde genomföras inklusive bränsle för eventuella fördröjningar. Detta för att ombaseringen ska ske på ett säkert sätt ur bränslesynpunkt.

    Andreas Dahlberg/ C.172 stridsflygdivision

  • David 17 januari 2013 18:55

    Hej!

    Vad hade hänt om det långt över öppet hav hade blivit en incident där proben går av på tankplanet?

  • Bosse Nyström 17 januari 2013 15:05

    Häftigt vad skall Ni göra i USA. Någon övning eller? Kul att höra vad Våra Viggen går för . Tacksam för vidare kommentarer.
    Jag är en gammal biträdande vakthavande officer från Nalmen, som fick 9,5 9,5 10,0 på min sista KFÖ.

  • Per 9 Nilsson 16 januari 2013 23:45

    Stort - ytterligare ett steg i utvecklingen av flygvapnet!

    Lycka till med övningen, jag är övertygad om att den även denna gång kommer att resultera i fortsatta framgångar.

    Per 9 Nilsson

  • Eve 16 januari 2013 19:32

    Bra jobb samtliga. Lycka till där borta och "keep up the good spirit"

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *