16
Jan

JAS 39 GRIPEN korsar Atlanten

Anmäl kommentar Av:
i Stridsflygplan, Utbildning, Viking

Flygvapnet har sedan i fredags haft åtta JAS och drygt 50 personal på väg mot Nellis AFB för att delta i Red Flag. Styrkan består förutom av de piloter som flyger JAS av flygplantekniker, ingenjörer, läkare, bevakning, säkmatpersonal med flera. Gruppen är sammansatt för att kunna underlätta ombaseringen och för att kunna lösa eventuella problem på vägen. Idag lyckades de med något nytt för Flygvapnet. De korsade Atlanten med hjälp av lufttankning.

Cirka 1245z, det vill säga 1345 svensk tid, lyfte den första 4-gruppen JAS från Lajes på Azorerna mot Maine på amerikanska fastlandet tillsammans med en KC-10. Framför sig hade de drygt 5 timmar i luften och ett antal lufttankningar. Ett par timmar senare lyfte grupp nummer två mot samma destination. Under några timmar hade Flygvapnet åtta av sina JAS långt ut över öppet hav.

Cirka klockan 2145 svensk tid satte den sista JAS:en hjulen i banan på Bangor i Maine. På bilden syns flygplanen uppställda och kapellade för natten. Personalen förbereder sig nu för att ta sig den sista biten över USA. Även detta är ett ganska långt färdben, men mentalt blir det lite lättare eftersom att det nu finns land under flygplanen.

Anders Segerby

Kontingentschef SWAF Red Flag 13


8 Svar till JAS 39 GRIPEN korsar Atlanten

  1. Eve 16 januari, 2013 kl. 19:32 Anmäl kommentar

    Bra jobb samtliga. Lycka till där borta och ”keep up the good spirit”

    Svara
  2. Per 9 Nilsson 16 januari, 2013 kl. 23:45 Anmäl kommentar

    Stort – ytterligare ett steg i utvecklingen av flygvapnet!

    Lycka till med övningen, jag är övertygad om att den även denna gång kommer att resultera i fortsatta framgångar.

    Per 9 Nilsson

    Svara
  3. Bosse Nyström 17 januari, 2013 kl. 15:05 Anmäl kommentar

    Häftigt vad skall Ni göra i USA. Någon övning eller? Kul att höra vad Våra Viggen går för . Tacksam för vidare kommentarer.
    Jag är en gammal biträdande vakthavande officer från Nalmen, som fick 9,5 9,5 10,0 på min sista KFÖ.

    Svara
  4. David 17 januari, 2013 kl. 18:55 Anmäl kommentar

    Hej!

    Vad hade hänt om det långt över öppet hav hade blivit en incident där proben går av på tankplanet?

    Svara
    • redflag 18 januari, 2013 kl. 08:04 Anmäl kommentar

      Flygningen från Ronneby till Nellis var planerad att genomföras i tre delsträckor. Flygplanen har alltid tillräckligt med bränsle för att nå tillbaka till startbasen, att nå den planerade landningsplatsen eller att nå minst en annan bas. Det innebär att bränslet aldrig tillåts understiga en viss nivå utan att tankning måste ske ganska ofta. Hade ett probebrott skett över Atlanten hade flygplanet gått till en lämplig bas.

      /Anders Segerby

      Svara
  5. Andreas Dahlberg 18 januari, 2013 kl. 07:11 Anmäl kommentar

    Ombaseringen skedde på så sätt att flygplanen alltid hade bränsle att kunna ta sig till lämplig landningsflygplats om lufttankning av någon anledning inte kunde genomföras inklusive bränsle för eventuella fördröjningar. Detta för att ombaseringen ska ske på ett säkert sätt ur bränslesynpunkt.

    Andreas Dahlberg/ C.172 stridsflygdivision

    Svara
  6. Sven Claesson 18 januari, 2013 kl. 21:50 Anmäl kommentar

    Hej.
    Flög ni i civila luftleder över USA ?

    Lycka till.

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>