På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HKP4 – en gammal trotjänare lämnar landet

flygvapenbloggen

 

Om några veckor börjar demonteringen av de 10 sista Helikopter 4, som stått avställda på Helikopterflottiljen sedan avvecklingsbeslutet 2010. HKP4 var en ovärderlig resurs under många år. Helikoptern hade olika användningsområden, inte minst flyg- och sjö-räddning på den tiden som det var Försvarsmaktens ansvar. Många minns idag räddningsinsatserna under Estonia-olyckan och otaliga ubåtsjakter i den svenska skärgården under kalla kriget. Det var också en användbar transporthelikopter på sin tid och därför är det roligt att FXM nu sålt de kvarvarande exemplaren till Columbia Helicopters i USA där de får nytt liv som ”arbetshästar” vid tunga transporter. Columbia Helicopter har sedan tidigare den här typen, Boeing Vertol 107, i sitt stall och i köpet ingår också kvarvarande reservdelar.

Det är 10 stycken mycket vitala medelålders madamer som nu lämnar den svenska Försvarsmakten och emigrerar till USA för en fortsatt lång civil karriär.

De första HKP4 levererades till Sverige redan 1963 och kvar finns sedan några år fyra exemplar på olika museer, varav Aeroseum i Göteborg har ett flygande exemplar.

Magnus Westerlund, C Hkpflj

 

 

 

 

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

7 kommentarer

  • Dr Blå 12 januari 2013 12:03

    Sannerligen korrekt Magnus!
    Trotjänare och operativ brygga! Minns arméns försök att få till ett luftburet kompani. Minns även SAR-kramare och ubåtsjägare. Må dessa "damer" få pusta och frusta åt en annan arbetsgivare (syftar på helikoptrarna!). Måste ändå säga att dessa skulle kunna vara operativa långt in i framtiden i det svenska flygvapnet.

    Dr Blå

  • Anna-Karin Widnersson 13 januari 2013 02:09

    Som barn och ugdom under 80- och 90-talen fínns bilderna från först ubåtsjakterna och senare räddningsarbetet vid Estoniaolyckan fastetsade i mitt minne och när jag läser detta och ser bilderna så är mina spontana tankar: Trygghet, Allvar och Livsmöjligheter.

    TRYGGHET: Bilderna av HKP4 talar om Trygghet, det där att det finns någon som vill hjälpa och skydda så långt det är möjligt. Denna någon symboliseras av bilderna på HKP4, men är också och främst människor av kött och blod, människor som leder vårt land och människor som fått i uppdrag att verka i och genom FV och de resurser som återfinns där.

    ALLVAR OCH LIVSMÖJLIGHETER: HKP4 är också en symbolem för situationens Allvar. Den blir en symbol som säger: Nu gäller det Livet, oavsett om det handlar om att våra gränser blivit kränkta och hotade eller om det gäller utsatthet och livshot orsakade av "moder jord". Symbolen säger säger att det finns människor som är beredda att göra sitt yttersta, att gör allt, för att ge nya livsmöjligheter.

    Jag vill rikta mitt allar största TACK till alla dem som arbetat med och omkring HKP4, på marken och i luften, för att ni, med era liv, tillsammans hjälpt mig att skapa denna symbol för allvar, trygghet och livsmöjligheter!

  • Alf Ingesson Thoor 13 januari 2013 14:44

    "varav Aeroseum i Göteborg har ett flygande exemplar"
    Hur tänkte Du nu Magnus?

    • Jacob Alf Ingesson Thoor 17 januari 2013 07:42

      Det menas väl att den går med en stor summa pengar göras flygande, om den bara går att få ur berget efter ombyggnaden.......?

      Synd och skam att det inte skötts bättre, samt sparats en till.....

      @Magnus. "alla" kvarvarande reservdelar? Fick Aeroseum chansen att ta hand om ngt till den inbyggda, förlåt "flygande".....

  • ramjet 13 januari 2013 22:49

    Bra skrivet Anna- Karin!
    På något vis så känns det i magtrakten som om vi hela tiden väljer fel spår! Vi har skrotat många system när de verkar ha varit på topp! Ja 37, AjS 37, Hkp4 bara för att nämna några ur FV:s "park". Bastroppar och fortifikatoriskt
    skyddade anläggningar bara försvinner! Det är bara att hoppas att vi inte kommer till en tidpunkt när allt måste byggas upp igen! Det är ju som väl är väldigt lugnt i omvärlden.....,/
    "ramjet"

    • Anna-Karin Widnersson ramjet 15 januari 2013 17:38

      Tack ramjet,
      jag vill bara förtydliga mig och säg att mitt inlägg inte handlade om otrygghet, osäkerhet och avsaknad av livsmöjlgheter pga skrotade system. Det jag tänkte och skrev handlade endast om vilka signaler och känslor som HK4 förknippas med (hos mig).

      Ha det gott!

  • Lars Erik Bergqvist 24 januari 2013 14:50

    Och i händelse av katastrofer och större olycko eller där vi snabbt måste förflytta, läkare, räddningspersonal och utrustning, polisiära större enheter eller stort antal skadeoffer (vi såg ju 100 bils olyckan häromveckan i södra Sverige) samt HUR I HELA FRIDEN SKALL VI KUNNA RÄDDA VID EN "ESTONIA-KATASTROF" IGEN ?? Tänk på att det varit nära 3 ggr som Gotlandsfärja varit nära att kantra. (Jag och min hustru var med om 1 tillfälle. det tog 2.minuter 14 sekunder innan fartyget reste sig igen ordentligt. Det var nära panik bland personalen, passagerarna skrek över hela båten och flera blev skadade, nära, nära ! FÖRSVARETS LEDNING BORDE PROPSA PÅ ATT HA DOM KVAR I FÖRRÅD ! Jag har bara ett enda ord till övers för dagens skrivbordsmilitärer och jag citerar Kapten Mann, " Det är mest Sillmjölkar där ! "

delta i diskussionen

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *