På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

I pension efter drygt 3500 flygtimmar

flygvapenbloggen


Peter Lindén flyger idag sitt sista pass innan pension. Arkivbild: Håkan Brandt, F 7

Idag flyger Peter Lindén sitt sista flygpass innan pension. Med ungefär 1500 flygtimmar i Gripen och drygt 2000 timmar i Viggen är han en av Sveriges mest erfarna stridspiloter. Frågan är om Peter kunnat ta ett annan yrke än just stridspilot, som har varit mer än bara ett jobb.

– Det är min hobby – vansinnigt roligt och vansinnigt mycket jobb.

I tonåren flög Peter segelflyg fram till han var 16 år då han kunde byta till motorcykel. Eftersom han var flygintresserad sökte han till flygteknikskolan; han trodde inte det var någon idé att söka till pilot. Men alla människor en uppgift som just de passar för och Peter passade som pilot.

Från 1978 fram till 1998 flög Peter Viggen och loggade under denna tid 2119 flygtimmar. När Viggentiden var över skulle han bli Herculespilot, någonting som han egentligen inte ville. Peter ville omskola sig till Gripenpilot men det var han för gammal för redan då. Efter många turer, förslag och motförslag fanns möjligheten till att bli simulatorinstruktör och samtidigt få ett begränsat antal pass i Gripen. Peter ansåg dock att de få passen i Gripen inte kunde hålla honom på en tillräckligt bra nivå för att vara instruktör, så efter ytterligare ett antal turer lyckades han få omskolning till flyginstruktör på F7. Nu, såhär 15 år och 1500 flygtimmar senare, kan det inte vara någon som ångrar sig. Peter har utbildat många svenska och utländska piloter. Det är någonting han tycker är väldigt roligt.

– Jag är glad när jag gjort något bra för eleverna och divisionen. Man jobbar tätt ihop med eleverna och blir lite som en pappa.

Mycket kvar att ge
Denna vecka har Peter flugit Gripen från Visby. Det ironiska är att när han skall flyga hem måste han ansöka om att få flyga som passagerare med SK60 eftersom han då gått i pension och inte längre är anställd i Försvarsmakten. Snopet men korrekt.

Men det finns ett liv efter pensionen och Peter har ett antal alternativ han tittar på, bland annat Red Bull Air Race där han har hörts som tv-kommentator många gånger. Nu funderar han på att bli tävlingsförare. Men det krävs en hel del pengar för att kunna träna. Tävling och fart är någonting som lockar även utanför stridspilotsyrket. Bland annat tog Peter världsmästartiteln i roadracing Endurance 2000. Lägg därtill ett antal
Sverige-, Norden- och Europaguld i roadracing så har ni facit till vad Peter Lindén är menad att göra.Det kanske till och med finns möjlighet att fortsätta stödja divisionen på F7 när belastningen är stor. Det är ett speciellt jobb att skiljas från. Fast jobb och jobb förresten, det är få förunnat att kunna ägna en stor del av sitt liv åt sin hobby.

– Det är lite med gråten i ögonen jag slutar. Och om jag hade fått välja igen hade jag gjort samma val som jag gjorde 1976. Direkt.

John Lidman
Informatör, F 7

 

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

31 kommentarer

  • Alf Ingesson Thoor 31 maj 2012 16:58

    Pension? Peter Lindén? Skulle inte tro det...Erbjuder mig att flyga på rygg under Västerbron med Lansen, inklusive efterföljade kavajhytt, om inte Peter sitter i en Gripen efter semestern

    • Anton Joahnsson Alf Ingesson Thoor 26 december 2012 18:58

      Det vill jag se! :)

  • Anonymus 31 maj 2012 17:50

    Tack Peter för din tjänstgöring.

    Mvh

  • chefsingenjören 31 maj 2012 20:27

    En ära att få ha jobbat med dig Peter! En förlust för Flygvapnet att du slutar.

  • Csaba Kocsis 31 maj 2012 20:42

    He is indeed an extraordinary person! As one of His students, I feel honored to call Him my Friend. Congrats, Peter!

  • Richard Binnås 31 maj 2012 21:30

    Peter är en fantastisk person att känna och var han än rör sig sprider han positiva vibbar som lätt sprider sig till alla runt omkring denna fantastiska kamrat.

  • Lars Österholm 31 maj 2012 22:22

    När jag ryckte in på Ljungbyhed som flygledaraspirant, på min 19-årsdag 1978, så fanns Peter redan där som flygelev - lite äldre och ganska mycket tuffare i sin SK60.
    Genom åren har jag följt hans karriär, i luften och på racerbanan. Idag avslutades den militära formellt med att Peter ledde en mycket vacker formation med 6 st Gripen över Gotland i ett strålande väder. Tack för den här veckan på ön och alla år i luften & Lycka till med hemresan!

  • "ramjet" 1 juni 2012 16:02

    Äntligen!! Välkommen i klubben Peter! Det finns ett liv även på andra sidan staketet även om det inte alltid är lika fartfyllt!!! Må väl ......

    "ramjet"

  • Hans Karlsson 1 juni 2012 18:34

    Har vart några gånger i Grästorp på flyghistorska möten där du var med och talade om dina upplevelser. Du var otroligt underhållande att höra på. Du såg ut att själv ha roligt under dina berättelser den här gången. Ha det bra som pensionär och flyg lågt!!!

  • Hanna 1 juni 2012 20:21

    Du var en stor förebild för en novis som mej när jag körde roadracing 1989-1996. Vi har träffats ett antal gånger och du var alltid trevlig och en god förebild för alla os "wannabes." Hälsningar Hanna Bernard (f.d. Sternerson).

  • Frank 1 juni 2012 21:00

    Det känns inte som detta är möjligt! Peter du har varit min ENDA idol under hela min uppväxt, när du slutar innebär det ju att jag blivit gammal! Tack Peter! :)

  • Ann Arvidsson Renström 2 juni 2012 16:11

    Lika snygg som vanligt hur gamma du än blir. Och som jag minns så kommer du aldrig att lägga av, men grattis till pensionen.
    Lillann/Hindås

  • Mats Helgesson 3 juni 2012 07:02

    Peter , du är en stor pilot och en fantastisk lagspelare.
    Det har varit en ära att jobba med dig Peter!
    / Helge

  • Magnus Bergstrand 3 juni 2012 11:58

    Som artikelförfattaren är inne på bör FV se över formerna för att låta pensionerade piloter, främst flyglärare och instruktörer, fortsätta arbeta en tid även efter 55. Det råder inom helikopter brist på flyglärare och det tar lång tid att få fram nya, samtidigt som behovet av att utbilda nya elever är stort. För att täcka detta glapp bör de som vill erbjudas pension och därefter återanställning i en eller annan form. Jag är övertygad om att man skulle kunna locka många att, kanske på deltid, jobba ytterligare några år. Detta system tillämpas i t.ex. USA där det i huvudsak är före detta aktiva piloter som tjänstgör som flyglärare.

  • Ullis 5 juni 2012 00:22

    Tiden går som en liter på tre - snabbt! Det känns som igår när vi gick på Johannisberg/Västerås flygmek-linjen. Vi var inte den snällaste kullen de haft men roligt hade vi!
    När du skrämde livet av mig inför mötet med din argsinta schäfer ett antal år senare(som visade sig var den snällaste hund som funnits) konstaterade jag att spellevinken fortfarande fanns kvar inom dig. Den försvann aldrig kunde jag konstatera efter 25 år i FV och vad jag förstått har du fortsatt med glimten i ögat o G-mätaren på max...

  • Ulf Björkman 12 juni 2012 12:08

    Tack Peter för alla år!
    Peter Lindén
    Peter är en liten ettrig figur med en enastående vighet och som utan vidare slår på en frivolt. Hans problem var att han var så liten i förhållande till den jättestora cykeln och därför hade svårt att lägga ner den ordentligt i kurvorna. Men det Peter eventuellt förlorade i böjarna tog han igen på raksträckorna där cykeln med den lätte Peter accade ifrån medtävlarna. Den som vågar stå på längst på rakan och bromsa in sist i kurvan tjänar både väg och tid. Peter hade den erforderliga isen i magen i riklig mängd.
    Vid tävlingar på Anderstorp hade Peter fått upp en enorm hastighet på den så kallade flygrakan, en raksträcka som också utnyttjas som landningsbana. När han enligt sin vana skulle bromsa in i absolut sista stund, märkte Peter att bromsen inte tog. I över 200 kilometers fart fortsatte cykeln ut i spenaten, dock utan Peter. Det förhåller sig nämligen så i denna exklusiva sport, att de värsta personskadorna uppstår om föraren får cykeln över sig. Det får han i de allra flesta fall, om han envisas med att sitta kvar när ett haveri är på väg att inträffa. Peter hoppade alltså resolut av sin bromslösa båge och kullerbytterade en avsevärd sträcka. Hojen fortsatte i tagentens riktning och blev om inte späntved så dock obrukbar. Peter syddes ihop på ett dussin ställen med ett oräkneligt antal stygn och fortsatte tävlandet dagen därpå med reservcykeln. Ytterligare en dag senare, på måndagen, inställde sig Peter till sin första dag för officersutbildning vid Flygkrigshögskolan i Uppsala. En vanlig Svensson hade sjukskrivit sig fjorton dar efter en liknande vurpa. Minst.
    "Hur skulle det se ut om man inte fullföljde sina åtaganden?" sa Peter.
    Peter tävlar än och har vunnit både svenskt och nordiskt mässterskap i superbike. Nu tillhör han världseliten i motorcykelsporrtens Formel 1, 500 kubiksklassen. En av de strongaste idrottsmän jag mött. ”
    Ur Ett liv i det blå

  • Jonas Aronsson 12 juni 2012 21:55

    Lycka till i framtiden...

    • Göte Pudas Jonas Aronsson 20 juni 2012 18:09

      Grattis till den nya rollen och titeln som friherre(efter pensionering får man den titeln gratis). Jag har hört dina fina föredrag om hur livet är på en motorcykel, men även hur den kan jämföras med yrket som stridspilot. Intresset för motorcyklar väcktes, men när ämnet försynt framfördes till hustrun att en TriumphTiger vore ett bra sällskap på ålderns höst, så blev det liksom tvärstopp. Jo, men Peter Lindén kör ju och jag har också flugit, men hon tyckte inte jämförelsen var adekvat. Vid närmare eftertanke så insåg jag att hon var på rätt spår dvs ingen Triumph Tiger utan en 12-växlad Crescent fick duga. Drömmar måste ibland förbli drömmar.
      Lycka till i framtiden!

  • Christer Kindblad 22 augusti 2012 16:55

    Den bästa och snyggaste lucia jag nånsin haft!
    Ha det så gott som "friherre"
    Kalledavid

  • Gunnar Andersson 7 september 2012 23:02

    Gjorde lumpen i räddningstjänsten på F6 Karlsborg i början på 80-talet, allas idiol är och förblir Peter Lindén. Minns när du och dina pilotkompisar blev väldigt imponerade av instrumenteringen i våra räddningsbåtar, som vi tränade med och som var byggda för att plocka upp er om ni var tvungna att hoppa i Vättern. Minns alla dina härliga starter med Viggen, så det skrapade i plåtarna! Minns även när du gasade in på bakhjulet med MC´n in på flottiljen. Sedan, den bästa officer vid helgberedskap var DU av någon anledning!? :-)
    Lycka till i framtiden!

  • Gunnar Andersson 7 september 2012 23:09

    Vill kolla av med er som känner Peter. Ett rykte som florerade på F6.
    Att Peter gifte sig när han, efter en krasch med road racing maskinen, brutit båda armarna, och då var enda gången som han var tillräckligt i stillhet att hans "fru" kunde gifta sig med honom?

  • Per Holmberg 13 september 2012 23:17

    Märkligt att åldern skall styra och inte kunskap och lämplighet. Är det avundsjuka från galonerna i staberna som styr. De har väl knappast kunskap att framföra sitt skrivbord än mindre den dator de tilldelats.

  • Hans Zschaeck 14 september 2012 09:57

    Välkommen i gänget Peter! Ditt "avhopp" i Anderstorp minns jag väl. Träffade dig o Peter Sköld dagen därpå. Han gick på kryckor och du var omplåstrad, men åka skulle ni!
    Ett annat möte var på ett hotell i Norrköping. Du var där med KK 1 tror jag.( Vi på Målflyg var då på Bråvalla och flög.) Under en sittning på ett av era rum, tog sittplatserna slut, varvid en gubbe gick iväg för att hämta en stol. Sorlet i rummet tystnade tvärt när han kom tillbaka med en WC-mugg!! Ha det gott!/ Hasse Z.

  • Ola Nordström 20 januari 2013 00:34

    Grattis till det nya livet!
    Vi sågs senast på Mantorp 1983 då jag hade lite "återfall" i superbike. Jag var annars årsdebutant med Göran T i RR och även i FV.
    Lev väl!
    Ola N

  • Rolf Roycole 3 mars 2013 22:17

    Intressant att läsa om John Lidman, tack, mins att jag landade på Såtenäs, en flygdag arrangerat (?) av Alf Karlsson Grästorp, med min Lancair det var en behaglig flygflottilj med trevliga människor. Vidare glömmer aldrig den fina pressions inflygningen på Barkarby "kryssa mellan" byggkranarna vid bygget av Expressen tryckeriet, det var tidigt 90 tal, undrar om det var Johan? hälsningar Rolf, numera privat baserad på Hässlö.

  • Tony 14 januari 2014 22:36

    Sommaren 1982 var jag på Flygvapnets sommarläger på F6 (Flygpojkarna). Peter hjälpte till när vi under några dagar paddlade i Mörrumsån. Vi ungdomar sov i tält utom Peter som fick "feber" den kvällen och var tvungen att uppsöka närmaste hotell.

  • Tommy Pettersson 10 februari 2014 22:45

    Peter var hos oss på Taurus mc i Mariestad i helgen o hade ett föredrag om sitt yrke o road racing...Ett mycket intressant o roligt föredrag, där vi skratta åt hans bravader..Tur man hade nått o åka på denna helg som lätta upp humöret betydligt i den gråa vardagen...Men nu går det lättare o man ser fram mot mc säsongen som kommer : )

  • John 4 oktober 2015 11:34

    Minns under en garnisonsfest på F7 Såtenäs då Peter berättade om något han ville prova. Gripen hade ju ingen krok men stannar riktigt snabbt ändå. Så med en viss fart framåt på ett hangarfartyg skulle men hinna stanna med Griven utan krok. Hmmm det skulle man prova sa Peter med den sedvanliga glimten i ögat och det hade han säkerligen gjort om hade fått möjligheten.
    En underbar glädjespridare och AC/DC-fantast som jag önskar all lycka i framtiden.

  • kerstin karlsson 3 januari 2018 23:02

    Kommer ihåg när liden sprängde ljudvallen i Karlsborg över Vättern , då va inte kommungubbarna glada ,2 ggr tom.

  • kerstin karlsson 3 januari 2018 23:06

    Kommer ihåg när P, Liden ,sprängde ljudvallen över Karlsborg , Vättern ,då var inte kommungubbarna glada , 2ggr tom.jäklar vilken smäll.

  • Ulf Carlsson 27 januari 2018 18:54

    Hej! Peter. Säkmat Carlsson samt din datorlagare här. Jag önskar dig också lycka till och instämmer med de andra här att du var en ljuspunkt att se upp till på Flottiljen för oss landkrabbor. Hoppas man får komma på någon av dina föreläsningar eller hem igen till dig och reparera dina grejer. Har alltid missat föreläsningarna de få jag fått reda på i efterhand tyvärr. Du får gärna maila mig.
    Mvh Ulf Carlsson

delta i diskussionen

Lämna ett svar till Mats Helgesson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *