03
Apr

SAE ISAF MEDEVAC ett år i insats

Anmäl kommentar Av:
i Helikopter, Uppvisning

Förbandet SAE ISAF MEDEVAC påbörjade sjuktransportberedskap med rote HKP10B för ett år sedan (2011-04-02) med gruppering Camp Marmal. Under året har förbandet genomfört 46 transporter, omhändertagit 55 patienter och flugit 107 timmar i RC N Afghanistan. Ettårsdagen firades på plats med tårta till förmiddagsfikat.

Årsdagen blev dock mer hektisk än en vanlig dag vid förbandet. Första larmet med start kl 0445 innan soluppgång inträffat. Senare under dagen ytterligare ett larm till RC N södra område där masskadeutfall inträffat. Till detta uppdrag avdelades fyra helikoptrar, utöver vår rote HKP10B ingick en rote tyska CH-53.

SAE ISAF MEDEVAC fortsätter ytterligare ett år med sjuktransportberedskap i norra Afghanistan med HKP10B då HKP16 tar över uppgiften.

C SAE ISAF Mj Nils-Erik Grym


8 Svar till SAE ISAF MEDEVAC ett år i insats

  1. Frippe 3 april, 2012 kl. 20:01 Anmäl kommentar

    En kraftfull majoritet av piloterna i SAE ISAF MEDEVAC har till sommarn gjort sina 6 månader i Afghanistan och är inte frivilliga till en ny insats. Hur länge kan den internationella arbetsskyldigheten tvinga individen bort från fru och barn?

    Svara
  2. Toker 3 april, 2012 kl. 21:10 Anmäl kommentar

    De flyger ju mindre än ANA, varför då?

    Svara
  3. micke 3 april, 2012 kl. 22:51 Anmäl kommentar

    En rote (två) och endast 46 transporter på ett helt år??? Hade inte dessa pengar kunnat användas bättre inom våra markförband i Afghanistan, amerikanarna har helikopter förband som understödjer vid behov och de flyger nog mer än 23transporter/helikopter/år

    Svara
    • Leif 4 april, 2012 kl. 09:45 Anmäl kommentar

      Nepp. De gör de inte. Amerikanska medevac helikoptrarna baserade på samma bas har flugit ca 60uppdrag under samma tid. Då har de förmågan att stå i beredskap 24/7, på grund av mer personal, fler helikoptar med mera.
      De uppdrag som SAE löser är taktisk medevac dvs avancerad transport av svårt sjuka/skadade patienter, sövda, sviktande cirkulation,nyligen opererade med mera. Transporterna sker mellan olika sjukvårdsinrättningar över hela RC Norr och är oftast betydligt längre upptill, 1,5 timmes flygning, jämfört med amerikanska medevac som har en aktionsradie på 30 minuter kring sin hemma bas.
      SAE är en del av sjuktransportkedjan i RC Norr och löser den tillsammans med amerikaner och tyskar.

      Svara
  4. Nyfiken 3 april, 2012 kl. 23:23 Anmäl kommentar

    Har dom nått Full operational capability än efter ett års träning i området?

    Svara
  5. Charlie 4 april, 2012 kl. 11:33 Anmäl kommentar

    @micke

    Logiskt tänkande har man inte plats för. Det enda som räknas är hur väl Försvaret lyckats med att marknadsföra sig då Svensk säkerhetspolitik går ut på att visa upp sig för NATO.

    Det finns tyskar där nere också förutom amerikanare. Att skicka HKP 10B var ett PR-jippo från Alliansregeringen och dom där förbaskade ofinansierade HKP 16 anskaffades med ursäkten att de behövdes i Afghanistan fast det reellt ej finns sådana behov.

    Det är dyrt med uppvisningsförsvar.

    Svara
  6. Filip Adam Sigurd Tre 4 april, 2012 kl. 11:38 Anmäl kommentar

    Kom tillbaka! Vi behöver dig.
    Allt är förlåtet.

    Kollegorna på Filip Adam Sigurd Tre

    Svara
  7. robert karjel 7 april, 2012 kl. 12:59 Anmäl kommentar

    @micke och charlie.
    Man kan kalla HKP 10 insatsen i Afghanistan ett PR-jippo, man kan också kalla den ett sätt att visa att man faktsikt bryr sig om att sjukvårdskedjan fungerar. Dessutom visar det sig ju nu att HKP 10 faktiskt löser en uppgift i just sjukvårdskedjan. Och Medevac-förband flyger alltid mindre än transport-hkp förband. Det blir lite som att jämföra taxi- och ambulansföretag. Och, precis som det är med ambulans och taxi, ju mindre den förra måste köra, desto bättre är det ju faktiskt.

    Skulle vi kunna göra mer med HKP 10? Kanske, men det är näst intill omöjligt att med tre helikoptrar samtidigt lösa Medevac och transportuppgifter (eftersom tidkravet gör att man måste sitta i beredskap). Amerikanerna löser båda på Marmal, men de har också betydligt fler helikoptrar till förfogande. Deras Medevac-division löser precis som våra 10:or, bara uppgiften Medevac. (och som en konsekvens flyger deras hkp 1/5-del av tiden som deras tp-hkp är i luften).

    Behövs HKP 16? Det är klart att den snabba anskaffningen har trängt undan annat i materielplanen, men anskaffningen har inte bara med Afghanistan att göra. Ta Helikopterutredningen, där framgår det klart och tydligt att även om HKP 14 varit operativ redan nu hade den totala hkp kapaciteten i FM varit väsentligt lägre än de faktiska behoven.

    Behövs HKP 16 i Afghanstan? Ett kort subjektivt svar är att jag har aldrig stött på en markoperativ befälhavare som sagt att “för jösse namn, inga fler helikoptrar, och de jag har – skicka hem dem!” Tvärt om.

    Och när Afghanistan väl är över och vi hastigt måste åka på någon annan insats, där vi inte kan luta oss mot att någon av de stora länderna tar det övergripande ansvaret, säg en insats i Afrika. Då har vi bara våra egna resurser att luta oss mot. Och är det något de senaste tio åren lärt oss så är det väl vikten av “freedom of movement” och en fungerande sjukvårdskjedja. Och i väntan på HKP 14 så kommer det bara vara våra egna Black Hawks som kommer att kunna lyfta ut våra förband och snabbt ta tillbaka och rädda livet på de som skadats.

    Så diksussionen kanske mindre handlar om behovet av HKP 16, och mer om vad man ev. var tvungen att sälja bort för att få den. Och den diskussionen behövs den också.

    /Robert

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>