Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndighet

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndighet

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Första lufttankningen med utländska Gripen-piloter

FVI Sekreterare

Två Gripenplan på väg in för att tanka. Foto: Milan Nykodym, Czech Air Force

I slutet av februari genomfördes den första lufttankningen med en svensk Hercules och en tjeckisk JAS 39 Gripen. Det var startskottet för den första utbildningen i lufttankning med utländska piloter.

– Det här var en viktig milstolpe för både den svenska och den tjeckiska försvarsmakten, säger André Brännström, instruktör i lufttankning.

Utbildningen inleddes med en dags teoripass där instruktörerna gick igenom alla moment som berör lufttankningen. Det innefattar bland annat hur man samlar ihop med tankern, det vill säga hur man ska flyga in på nära avstånd till tankern och hur man sedan ska agera när man flyger nära tankern. Instruktörerna gick också igenom hur man ansluter Gripens så kallade tankningsprobe, där man tar emot bränslet, till tankerns lufttankningskorg. Dagen efter skedde lufttankningen med tjeckernas egna flygplan, en JAS 39 Gripen modell D samt en JAS 39 modell C och den svenska tankern, en TP 84T Hercules. 

– Det är en utmaning att samla ihop med ett större flygplan som en tanker oftast är och sedan genomföra själva anslutningen för att få bränsle. Det ställer stora krav på noggrann manövrering nära tankerflygplanet, säger André Brännström.

Utbildningen genomfördes i luftrummet över södra Sverige med Blekinge flygflottilj F17 i Ronneby som bas.

Ur pilotens synvinkel. Här närmar han sig tankern för att ansluta till lufttankningskorgen. Foto: Milan Nykodym, Czech Air Force

Det är många personer som har arbetat intensivt för att göra utbildningen möjlig. Inte minst gäller det personal från Luftstridsskolans utvecklingsenhet som varit utbildningsansvariga och instruktörer för de två första utländska Gripenpiloterna som genomfört lufttankning. Piloterna tillhör det tjeckiska flygvapnet och nu har de alltså genomfört utbildningen i lufttankning enligt svensk metod.

– Den här förmågan gör att det tjeckiska flygvapnet har mycket större möjligheter att samarbeta med andra länder. Försvarsmakten har ett uppdrag som innebär att de utländska kunder som köpt JAS 39 Gripen ska få stöd med bland annat utbildning. Den här utbildningen är en del i det uppdraget för vår första utländska kund och jag är övertygad om att detta inte var sista gången vi bedrev denna typ av exportstöd, säger André Brännström.

Nästa tillfälle de två tjeckiska piloterna övar sin nya förmåga blir under den internationella övningen Lion Effort, som genomförs under våren i Sverige.

Mikael Olsson

C TU JAS 39

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

2 kommentarer

  • "ramjet" 19 mars, 2012

    ÄNTLIGEN! som någon annan uttryckte det en gång. Mycket lobbyverksamhet har bedrivits genom åren för att få vår utökade resurs att användas till våra vapenbröder. Kanske kan resursen säljas till andra länder i vår närhet som törstar efter bränsle. Lite längtan får man när man ser bilder på "min" herca(fniss)! Flyg väl o sälj......
    NKAWTG........N

  • Johan Grön 20 mars, 2012

    Kommer alla deltagarna i Lion Effort 12 att träna lufttankning eller är det bara tjeckerna som pröjsat?

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *