På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Black Hawk – nu går det undan!

flygvapenbloggen

UH-60M (Hkp 16) Foto: US Army

I våras tecknade Sverige avtal med USA om köp av 15 st. UH-60M Black Hawk. Detta innebar startskottet för ett oerhört ambitiöst åtagande där Försvarsmakten går från anskaffning av ett nytt helikoptersystem till ett insatt förband på 100 veckor. Sammanhanget är det att insatsen med HKP 10 i Afghanistan skall avlösas med HKP 16 den 1 april 2013. Uppgiften är att lösa Forward Medevac i rote.

Vill man provocera debatten kan man säga att beslutet att anskaffa JAS 39 togs 1981 och första insats skedde 2011. Eller att för all del ta upp HKP 14. Men dessa jämförelser är inte rättvisa, då det i HKP 16 fallet inte handlar om ett utvecklingsprojekt, utan om en väl etablerade produkt. Bara USA har ca 400 UH-60M i drift, totalt omfattar hela UH-60 parken ca 3000 helikoptrar.

Men, den driftsättningsprocess och all den utbildning som andra flygsystem haft möjlighet att sprida ut över flera år måste i HKP 16 fallet nu koncentrera till en period över några månader. Det innebär att samtidigt som vi under hösten certifierar, ackrediterar och söker miljökoncession för HKP 16, så utbildar vi personal både för driften hemma och för insats, samtidigt som vi ser över utrustning, planerar förbandsövningar, rekryterar medicinsk personal och tecknar avtal för allt från kryptonycklar till remsor och facklor att använda i en insats i Afghanistan.

Som meddelats tidigare här på Flygvapenbloggen har första kullen piloter kommit hem från utbildningen på Fort Rucker i Alabama. Och de första teknikerna utexaminerats från typkursen på Fort Eustis i Virginia.

Det som händer härnäst är att i luciaveckan levereras de första två helikoptrarna med C-17 till Malmen. En av dessa är på bilden (de gula siffrorna används då helikoptern flygs i USA och kommer att tas bort i Sverige). Första flygningarna i Flygvapnets regi är planerade till mitten av januari. Det som inleds då är ett förbandsutbildningsskede, med stöd av amerikanska instruktörer, som kulminerar i ett antal sammansatta övningar under nästa senhöst och vinter.

Helikopter tre och fyra kommer en månad in på det nya året, innan 2012 är till ända har vi nio HKP 16 i landet. Den sista helikoptern levereras i mitten av 2013.

Att kunna undsätta soldater med kvalificerad vård på en skadeplats i en stridszon, dygnet runt, är den dimensionerande uppgiften under de kommande åren. När vi klarar det klarar vi också mycket annat, som trupp och materieltransporter, och kan därmed stödja Försvarsmaktens förband även i många andra uppgifter.

Robert Karjel, FM:s Projektledare HKP 16

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

24 kommentarer

  • Jonathan 11 november 2011 18:36

    Någon gissning på när vi kommer få se en på display / uppvisning i Sverige ?

  • Jan Burman 11 november 2011 18:42

    Man undrar ju lite till mans varför man inte köpte den här helikoptern från början. Vad jag har hört så var det denna helikopter som blev den mest populära vid tester i Boden för flera år sedan, Att man inte avbeställ hkpt 14 för länge sedan är lika förvånande som att Norrmännen inte avbeställt F-35.

  • Robert Karjel 11 november 2011 21:11

    I blogginlägget har olyckligtvis bara de första meningarna kommit med. Kommer att korrigeras inom kort.

  • SIQ 12 november 2011 01:04

    @Robert

    Vad innebär uppgiften "Forward Medevac" egentligen? Kommer våra hkp16-förband landa och hämta patienter på stridsfältet, eller blir det som för hkp10b, att flyga "från asfalt till asfalt" i en lägre hotmiljö?

    • Robert Karjel SIQ 14 november 2011 23:58

      Forward Medevac betyder precis det att man hämtar direkt på skadeplatsen, på stridsfältet, även i hög hotmiljö.

  • Hans B 12 november 2011 12:41

    Ni ligger steget efter för enl. våra eminenta politiker kommer afganistan operation vara avslutad i slutet på 2013 .

  • Berg 12 november 2011 16:00

    Nu vill vi ha bilder med beväpning och lite soldater som poserar!

  • Lars 12 november 2011 16:23

    Jag är lite nyfiken på färgen. Kommer våra Hkp 16 alltså vara bruna? Eller är det en missvisande bild?

    • Robert Karjel Lars 15 november 2011 00:00

      Våra helikoptrar kommer att ha samma färg som på bilden, dvs en djupt olivgrön nyans, vilken är standard US Army. Det som skiljer är de svenska nationalitetsbeteckningarna.

  • Per Nordenberg 12 november 2011 16:39

    Anskaffningen av HKP 14 var inte ett militärt beslut utan ett politiskt.

    Kommer alla HKP 10 att skrotas eller försäljas i och med leveransen av HKP 16?

  • Tore 14 november 2011 13:46

    Jag har en nyfiken liten fråga. När alla systemen(HKP 15, 14 & 16) är driftsatta. Kommer ni då att ha piloter för att göra en start med samtliga individer samtidigt ?

    Om jag inte helt missförstått antalet helikoptrar så kommer vi då ha 53st individer totalt.

    Kommer ni då ha piloter till alla dessa om exempelvis en nödsituation(t.ex. en ny Estonia katastrof) skulle uppstå?

    Eftersom helikoptrar är en sådan användbar resurs även för det civila samhället så är det intressant även för oss civila.

    Jag inser ju givetvis att alla helikoptrar samtidigt kanske inte finns tillgängliga på grund av service eller liknande men skulle det teoretiskt fungera?

    • Robert Karjel Tore 15 november 2011 00:06

      Tore, precis som du påpekar är det sällan som alla helikoptrar är tillgängliga samtidigt, pga av servicar och annat. Men, även i ett teoretiskt resonemang så kommer det att finnas tillräckligt med flygförare för att flyga "allt som går att få i luften" vid t.ex en omfattande nödsituation. Dock kommer det att ta några år innan alla flygförare inom de olika systemen är utbildade på alla typer av uppgifter.

      • Tore Robert Karjel 15 november 2011 13:24

        Det känns rimligt. Tack för det utförliga svaret.

  • Sebastian 14 november 2011 22:09

    Svar till Tore.
    Det finns ca 70-80st rutinerade helikopterpiloter inom FM idag, flera unga är under utbildning också. Så svaret blir JA.

    • Mogge Sebastian 15 november 2011 23:38

      Nu skrev Karjel ett ganska utförligt inlägg, men en detalj du missat Sebastian är att samtliga system behöver 2 piloter för att kunna genomföra en mer kvalificerad uppgift, exempelvis vinscha...

  • Magnus 14 november 2011 22:39

    Kommer dessa att utrustas med vinch?

    Likaså undrar jag om de svenska versionerna kommer att ha utanpåliggande extratankar?

    • Robert Karjel Magnus 15 november 2011 00:08

      Till Magnus, HKP 16 kommer att bära vinsch och är utrustad för att bära utanpåliggande extratankar.

  • martin 15 november 2011 11:50

    Kommer piloterna från helikopter 10 omskolas och flyga helikopter 16 efter 2013?

    • Robert Karjel martin 15 november 2011 21:56

      @ martin
      Generellt sett är tanken att de som jobbar i HKP 10 systemet skall växla över på HKP 14 då HKP fasas ut. Detta pga av att det är under HKP 10 systemets insats i Afghanistan som vi bygger upp bemanningen på HKP 16. Sen kommer det säkert finnas individuella variatoner på detta.

  • Magnus 15 november 2011 13:43

    Har det förekommit diskussioner i FM att använda dessa helikoptrar som ambulans inom landet? Jag vet att här i Västra Götaland räcker i inte dagens enda hkp sommartid så en Blackhawk i Göteborg och en runt Stockholm skulle kunna göra stor nytta i det civila samhället plus att er sjukvårdspersonal skulle få bra träning i skarpa uppdrag.

    • Robert Karjel Magnus 15 november 2011 22:03

      @Magnus
      FM har inte som uppdrag att bedriva civil ambulansverksamhet i landet. Dessutom är det så att Medevac bara en en del av de uppdrag som HKP 16 är avsedd att lösa, vilket innebär att våra 15 st HKP 16 kommer över tiden att vara fullt engagerade med stöd till FM:s förband. Det kommer inte vara så att systemet bara "står och väntar" på nästa Medevac insats utomlands.

  • Erik Gustavsson 16 november 2011 12:34

    Hej Robert.
    Jag har lite frågor om Hkp 16.
    Du säger att den är utrustad för att bära utanpåliggande extratankar. Menar du då att den är utrustad för att kunna bära ETS/ESS, eller menar du att det har beställts in även externa tankar och de vingar man fäster dessa på?
    Är det i så fall bara bränsletankar man kan hänga på (ETS), eller är det även så att man kommer kunna bära beväpning, i form av arak och Hellfire (robot 17) om man så önskar längre fram (ESS)?
    Kan våra "Hökar" även ta den bränsletank man kan placera i lastrummet?

    Mvh
    Erik G
    Fd hangarsopare på 25e pvhkpkomp.

  • FV-sergeanten 20 november 2011 00:25

    En reflektion och fråga över att vi från 2013 ska börja flyga Forward Medevac i Afghanistan med Hkp16. Det framgår av Regeringens proposition om insatsen att det svenska truppbidraget bortsett från helikopterverksamheten ska skäras ner kraftigt under 2013. Motsvarande gäller om jag förstått saken i princip samtliga ISAF-nationer. Det kommer högst sannolikt innebära att Medevacen främst kommer att serva Afghanska förband, dessutom i hetluften. Det i sin tur borde även innebära att risken på marken i uppgiften ökar i förhållande till i dag.

    Avser man fortsätta lösa Medevac-uppgiften som idag, med läkare och sjuksköterska ombord tillsammans med två uppdragsspecialister, eller ska vi ha en lösning mer lik amerikanska Pedros och Dustoff?

  • Patrik Lander 17 januari 2012 19:13

    Det låter ju bra att vi äntligen får det helikoptersystem som behövs i Afghanistan, och förhoppningsvis också här hemma...

    100 veckor innebär ungefär 2 år och då har det, enligt bloggen gått fort. Och det kan jag, utan att vara raljant hålla med om.

    Tänker man ett steg till ger ju dessa tidsförhållanden lite perspektiv på materielanskaffningsprocesserna. Tänker vi ytterligare ett steg fascineras man över den i jämförelse, extrema kortsiktighet som präglar försvarspolitiken...

    Patrik Lander
    tjledig LedR

delta i diskussionen

Lämna ett svar till Hans B Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *