Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Försvarsmaktens första fyra UH-60M-piloter utbildare och klara!

chefenhkpflj

Det är mindre än ett halvår sedan vi skickade iväg de första piloterna och teknikerna till USA för inskolning på UH-60M Black Hawk och nu är en milstolpe passerad i svensk militär helikopterhistoria.
Under natten till onsdag den här veckan genomförde de fyra första piloterna sina examensflygningar med UH-60M vid Fort Rucker i Alabama. Samtliga fick med beröm godkänt och tre av piloterna återvänder nu hem för att förbereda sig inför ankomsten av de första helikoptrarna till Sverige. För den fjärde återstår några veckors utbildning till Maintenance Test Pilot.

Det är särskilt roligt att höra om det goda rykte som våra piloter har vid Ft Rucker. De amerikanska instruktörerna lyfter fram de svenska kollegornas stora erfarenhet, lugn, fokus och ambition, vilket är ett fantastiskt betyg att få från instruktörspiloter som har tusentals flygtimmar vid operationer i bl a Irak, Kuwait och Afghanistan.

Jag vill härmed framföra mina gratulationer till övlt Mikael Wikh, blivande lokal flygchef för HKP16, övlt Jonas Nellsjö, blivande divisionschef för HKP16-div, mj Magnus Hellgren, blivande stf DivC HKP16-div samt till kn Kent Jonsson, blivande Maintenance Test Pilot för HKP16 på Malmen.

Strax efter årsskiftet börjar vi flyga med HKP16 vid Hkpflj på Malmen och om 17 månader skall vi vara operativa och på plats vid Camp Marmal i Afghanistan och då lösa av den styrka som redan nu verkar i området med HKP10B.

öv Magnus Westerlund, C Hkpflj

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • Anders Silwer 11 november 2011 09:26

    Johan

    Jag står nog på samma fot som du i den här frågan men vi lever i ett öppet samhälle. Varje gång jag själv tänker samma tanke kommer jag tillbaka till samma svar. Ett öppet samhälle. Naivt, kanske ja men valet är trots allt ganska enkelt.

    Anders Silwer

  • Johan Daciel 11 november 2011 05:19

    Vad vet vi om vad som utgör skarp insats imorgon och dess politiska och säkerhetsmässiga värde vad gäller hotbild? OFOG och andra minde roliga grupperingar kan med stor sannolikhet namnge deltagare och familjer från öppna källor. Paranoid? Ja, kanske, men vi får väl hoppas att mina inlägg får anses vara paranoida även i framtiden.

  • Anders Silwer 4 november 2011 13:02

    Jonas

    Generellt vill jag inte lägga mig i hur enskilda mässföreningar gör med sina inbjudningar. Det ska förbanden lösa själva.
    Jag tycker dock att du ställer en principiellt viktig fråga så jag kommer att se hur vi har det med detta.

    mvh

    En glad inspektör en fredag på HKV

    Anders Silwer

  • Strangen 3 november 2011 19:12

    Grattis till väl genomförd utbildning och välkomna hem till Sverige

  • chefenhkpflj 3 november 2011 12:59

    Jag har inget emot att dessa helikoptrar även fortsättningsvis används militärt av annan nation.
    Anledningen till att jag underströk att de i grund och botten är civila är att det underlättar en försäljning vilket kan innebär att vi slipper skrota dem.

    öv Magnus Westerlund, C Hkpflj

  • FV-sergeanten 1 november 2011 22:15

    Har också jag tyckt att det är väldigt trist att avveckla hkp10, ett system som så vitt jag uppfattat fungerar väldigt bra. Men men, nu har vi 14 och 16 på G och mängden personal att flyga och underhålla är såklart begränsad. Liksom pengarna.

    Jag vänder mig lite mot den återkommande kommentaren att Super Puma i grunden är en civil helikopter. Nog är den det. Men många militära användare finns, och den gör väl inget dåligt jobb i militär användning? Jag tycker i varje fall att den har tjänat oss väl och har bra potential. Det tycker uppenbarligen andra också.

    Hoppas vi säljer våra fina maskiner till exempelvis Spanien, Schweiz, Bulgarien, Slovenien, Turkiet (eller Grekland...) som verkar vara flitiga militära användare av typen. Flera av dom nyttjar den för Medevac och CSAR (ex Turkiet).

  • chefenhkpflj 31 oktober 2011 13:55

    Jan-Olov,
    Redan när beslutet om anskaffning av HKP14 togs ingick det i planerna att HKP10 skulle avvecklas när HKP14 blir operativ. Nu har statsmakterna dessutom beslutat att vi skall anskaffa HKP16 vilket innebär att vi kommer totalt att förfoga över 33 medeltunga- och 20 lätta helikopterar av världsklass. De medeltunga systemen utrustas dessutom med MEDEVAC-utrustning i likhet med den som HKP10B idag har.
    Det skulle vara direkt kontraproduktivt för ett så litet land som Sverige att ha totalt fyra olika helikoptersystem i en Försvarsmakt.
    Jag ser därför avvecklingen av HKP10 som en logisk följd av anskaffningen av HKP14 och 16.
    HKP10 är dessutom i grunden en civil helikopter med benämningen Super Puma, varför en försäljning av systemet bör vara aktuellt i samband med avvecklingen.

    Men först ska vi låta maskinerna och dess personal fullgöra sina uppgifter nere i Afghanistan fram till 2013, vilket de gör med den äran!

    Magnus Westerlund

  • Alf Ingesson Thoor 31 oktober 2011 06:50

    Bra att det blir ansikten bakom funktionerna då och då. Sekretess i all ära men vi får inte bli för paranoida.

    Se´n är det ju inget roligt att vara hemlig om man inte får tala om det för någon

  • chefenhkpflj 29 oktober 2011 23:03

    Johan,
    Det finns ibland skäl att inte namnge personal. De som ingår i våra flygstyrkor i den skarpa insatsverksamheten namnges t ex inte.

  • Johan Daciel 29 oktober 2011 09:42

    är det så bra att namnge försvarsanställda i alla situationer?

  • Kn jan-olov holm 29 oktober 2011 07:59

    Bra jobbat!
    Instämmer i gratulationerna och är nöjd med att vår helikopterkapacitet nu snart börjar ta ordentliga kliv framåt.
    Vi behöver positiva nyheter i försvarsmakten.

    Då är de ju bra om vi låter bli att avveckla samtidigt fungerande och dyrt påkostade HKP10 Medevac i andra änden.

    Om någon försvarspolitiker och försvarsminister till äventyrs läser denna utmärkta blogg så föreslår jag en fråga till C Hkpgflottiljen.
    Hur mycket kostar det i externa pengar att vidmakthålla med befintliga besättningar,tekniker och HKP10 mm ?

    Dom pengarna får ni slanta upp försvarsministern och ta från det internationella anslaget.
    Det finns inte på kartan att avveckla dem
    Accepterar inte denna misshushålling av skattemedel.
    Jag är slutligen glad och se HKP14 äntligen flyga över taknocken här i Linköping efter sju sorger och åtta bedrövelser.
    Sakta men säkert lyfter svensk försvarsförmåga bokstavligen och bildligen.
    Tack för det arbetet.

    kn Jan-Olov Holm 30:e hvbataljon

  • Jonas Torstensson F17 28 oktober 2011 21:32

    Hallå. Kan inte hitta hur kontakta General Silver så testar att gå denna vägen om han kanske kan se detta innan publikation.. Funderar på hur du ställer dig till att man som mäss medlem dock or-5 inte får vara med på lillejul pga mässföreningen bestämt lägsta krav på or-6.. Kan jag i detta läge begära min medlemsavgift tillbaka eller hur ska jag ställa mig. Är mycket förvånad över hur detta ska kunna gå till. Om du har tankar ang detta så återkom gärna.. Mvh. Jonas Torstensson glad Sergeant på F17..

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *