20
Jul

Helikoptertekniker genomför Black Hawk-utbildning

Anmäl kommentar Av:
i Helikopter, Utbildning, Viking

Här kommer ett gästinlägg från Kapten Martin Sun som tillhör den första kullen av svenska helikoptertekniker att utbildas på UH-60M (Hkp16).

Efter ”lång” tid av förberedelser hemma i Sverige är vi på plats på Fort (Ft.) Eustis i Virginia USA för att genomföra UH-60M Black Hawk Maintenance Training under drygt sex månader. Mike-versionen (UH-60M) som började produceras 2006 är den senaste versionen av Black Hawk-helikoptern. Vi är tillsammans sex personer från 2. Hkpskv, en från 3. Hkpskv och en från FMTS. Av dessa åtta är vi fem som har med oss familjerna, så det är inte bara en utmaning för oss själva utan även en utmaning, och självklart ett äventyr, för familjerna.

Under dessa sex månader ska vi genomföra utbildning i det som här benämns 15T (Helicopter Repairer) och 15F (Aircraft Electrician), som efter anpassning till oss motsvarar typkurs kategori B1 och B2, vid United States Army Aviation Logistics School (USAALS) som är en del av Ft. Eustis. Ft. Eustis är med svenska mått mätt en gigantisk bas med egen postadress och ca: 10,000 anställda (varav ca: 4,200 civila). Till detta tillkommer elever (bl.a. vi) och omkring 23,000 familjemedlemmar som verkar här. In till basen är det en fyrfilig väg, Ft. Eustis Boulevard, till gate 1 och en tvåfilig väg till gate 2. På basen, som är ca: 36,500 km2 stor, finns det förutom militära enheter och ca: 10 mil bilväg, varuhus, mataffär, bank, post, bensinstation, polisstation, brandstation, taxistation, sjukhus, skola, bostadsområden, Burger King, Taco Bell, Starbucks, m.m. m.m.

Det har nu gått fem veckor sedan vi kom hit. Den första veckan tillbringade vi vid International Military Student Office (IMSO) för introduktions- och inskrivning för oss kursdeltagare och inskrivning för familjerna (vilket visade sig vara alldeles för kort tid för familjerna, det var bra mycket mer som skulle göras och som skulle vara gjort innan utresan från Sverige). IMSO är en enhet vid USAALS där det jobbar fem personer för att ta hand om och hjälpa utländska studenter både före och under kursen. Hittills har vi träffat studenter från (förutom självklart USA) Sydamerika, Arabstater och Litauen. När vi lämnade Sverige så trodde vi att vi skulle genomföra kursen under pass #2 (17:00-01:00, USAALS kör utbildning dygnet runt i 3 skift) vilket skulle gjort att vi kunde tillbringat dagarna med familjerna. Under introveckan fick vi reda på att vi skulle genomföra 15T under pass #1 (09:00-17:00), vilket gjorde att fruarna fått dra ”hela lasset” med det som skulle kompletteras för att få in familjerna i det amerikanska systemet, framförallt sjukhus och skola. Det har självklart också medfört att vi fått mindre ”vakentid” med familjerna. Vad gäller 15F vet vi ännu inte om det blir dag, kväll eller nattpass.

Vi är nu inne på femte utbildningsveckan och så här långt har vi i stort sett bara bra saker att säga om kursen. Våra instruktörer är superprofessionella (de har verkat mellan 6-12 år som flight engineers/crewchiefs där de har gjort ca 1000 flygtimmar om året i bl.a. Irak och Afghanistan). Det finns naturligtvis saker som skiljer sig, både kulturellt och i sättet att utbilda på mot vad vi är vana vid. T.ex. är utbildningen väldigt uppgiftsinriktad, man lägger större tid, både i teori och praktik, med att lära ut hur enheter ska bytas på helikoptern än hur systemet fungerar och hur systemen är integrerade (man ska dock ha i baktanken att de är vana vid att utbilda elever från ”scratch” som ska kunna verka som mekaniker i konfliktzoner direkt efter utbildningen). I och med detta så är det väldigt mycket praktik i utbildningen, vilket naturligtvis är bra på sitt sätt då vi får lära oss ”hantverket” och förhoppningsvis får vi systemkännedomen senare och med erfarenheten.

Utbildningsresurserna vad gäller plattformar är betydligt större än vad vi är vana vid. Hittills har vi under praktikmomenten befunnit oss i ett antal hangarer fyllda med kompletta Black Hawks, riggar och ”mockuper”. Vid USAALS utbildas det också på Boeing AH-64 Apache, Boeing CH-47 Chinook och Bell OH-58 Kiowa, så det blir en del helikoptrar, riggar och ”mockuper” inom skolan.

Annat som kan nämnas om utbildningen är examinationerna, som både är teoretiska och praktiska med godkändgräns på 75 %, efter varje ”modul”. Under de teoretiska examinationerna gäller ”open book”, vilket innebär att vi har tillgång till samtlig typspecifik dokumentation för att ta reda svaren på frågorna som består av multichoice alternativ. Vi har förhållandevis gott om tid på oss och som utländska studenter har vi dessutom extra tid. De praktiska examinationerna har hittills varit desto mer tidspressade (här har vi ingen extra tid), där vi poängbedöms under hela arbetet. Bl.a. poängbedöms det hur säkert vi jobbar, att vi beställer rätt saker, hur vi fyller i ULLS-A (US Armys motsvarighet till FENIX/TRAB) och självklart att vi klarar jobbet inom angiven tid.

En annan sak som påverkar utbildningen på annat sätt än i Sverige är klimatet. Här är det just nu mellan +30-40o C utomhus och mellan +30-33o C i hangaren. Lägg där till en extremt hög luftfuktighet, så kan det bli ganska svettiga och” klibbiga” praktikpass. Teoripassen har till största delen hittills varit i luftkonditionerad lektionssal (till vår stora lycka, vi vill knappt lämna salen för rast), men det finns inga garantier för att kommer att förbli så.

Men som sagt, efter att det mesta inom Maslow har retts ut för familjerna, är vi hittills i stort sett nöjda och positiva med att få vara på Ft. Eustis för att genomföra Black Hawk-utbildning och att få bo med våra familjer i Newport News, Virginia, USA.

Cpt Martin Sun

UH-60M Maintenance Tng

Class 5N1-11, USAALS


21 Svar till Helikoptertekniker genomför Black Hawk-utbildning

  1. Henke 20 juli, 2011 kl. 11:15 Anmäl kommentar

    “Under dessa sex månader ska vi genomföra utbildning i det som här benämns 15T (Helicopter Repairer) och 15F (Aircraft Electrician), som efter anpassning till oss motsvarar typkurs kategori B1 och B2″

    Är det meningen att alla flygtekniker vi skickar över skall gå både 15F och 15T. Eller är det så att ni skall fungera som Servicetroppchefer med C-behörighet när ni väl är hemma?

    Intressant inlägg för övrigt.

    Svara
    • Anonym 20 juli, 2011 kl. 19:18 Anmäl kommentar

      Hej Henke.

      Tack for ditt inlagg. Som svar pa din fraga sa ar det sa att nar FMTS var pa Ft Eustis for att “sy ihop” utbildningen sa sag den inte alls ut som den gor nu, den har som sagts anppassats till oss. Det som inte kunde anppassas fullt ut utan svarigheter var den del av avionikutbildningen som vi ar vana vid finns i vara normala B1 utbildningar, darfor togs beslutet att vi, och kullarna efter oss, gar aven deras avionikutbildning fullt ut.

      With kindest regards
      Martin Sun

      Svara
  2. FVI 20 juli, 2011 kl. 16:36 Anmäl kommentar

    Martin med kamrater

    Ett mycket bra inlägg. Kul att höra från er och att ni med familjer har det bra.

    Anders Silwer

    Svara
  3. Anonym 20 juli, 2011 kl. 19:00 Anmäl kommentar

    Nu hängde jag inte med, hade ni tänkt vara vakna på dagarna och umgås med era familjer, om ni hade gått pass #2 (dvs. nattetid)? Borde inte pass #1 ge er en bättre familjesituation, på sikt?

    Kul att höra från er, Helikopterflottiljen är idag ett riktigt internationaliserat förband med utbildningar och kurser spridda över stora delar av jordklotet och med insatsenheter på ytterliggare några ställen. Stort lycka till med utbildningen! =)

    Svara
    • Anonym 22 juli, 2011 kl. 19:22 Anmäl kommentar

      Hej Anonym.

      Kul att höra fran dig ocksa.

      Det stammer att pass 1 ger en battre familjesituation pa sikt (las till hosten da vara barn borjar skolan), men just nu hade pass nr 2 (1700-0100) passat battre (iaf for oss med familj), da vi hade kommit hem vid 0115, sovit till 8-tiden, atit frukost med familjen och tillbringat tid med dem fram till 15/16-tiden; last ev laxor och sedan akt till skolan.

      With kindest regards
      Martin Sun

      Svara
  4. Alf Ingesson Thoor 20 juli, 2011 kl. 22:30 Anmäl kommentar

    Bra jobbat så här långt. Ni är proffs inom er sektor och det kommer jänkarna att förstå så småningom.
    När det gäller familjerna så är jag och mina kolleger inom flygspecialpsykologin intresserade av hur det fungerar för er. Förutsätter naturligtvis att ni löser alla eventuella problem men glöm inte att vi finns genom några knapptryckningar på mobilen.

    Lycka till med fortsättning av kursen.

    Svara
  5. Emil 21 juli, 2011 kl. 10:44 Anmäl kommentar

    Jag har en fråga rent allmänt om helikoptertekniker som gör sin praktik.
    Dvs dom som är precis klara specialistofficerare efter att de varit på FMTS i 1.5år.
    Vilket helikoptersystem gör dom sin praktik på för att få ut sitt certifikat? skickas de också till USA för att typ utbildas på UH-60m Blackhawk?

    Eller har jag fattat helt fel?
    Är de
    1.5år SOU
    Sen fortsatta studier som anställd för att få ut sitt certifikat.
    och sen efter sitt certifikat så kommer man få typ utbildning på helikopter 14 , 15 eller 16?

    / Emil F

    Svara
    • Anonym 23 juli, 2011 kl. 01:18 Anmäl kommentar

      Efter att du tagit examen från FMTS kommer du som anställd påbörja en 24 månader lång praktik på ditt kompani. Under denna tid kommer du gå en typutbildning på HKP14, 15 eller 16. I typutbildningen ingår styrd praktik där du ska utföra vissa moment på helikoptern för att efter 24 månader kunna söka ett certifikat. Bara typutbildningen på HKP16 genomförs på Fort Eustis i Virginia, USA.

      Alltså examen B1 + 24 mån + typutbildning + styrd praktik =söka certifikat på t.ex HKP16

      Svara
      • Anonym 24 juli, 2011 kl. 17:14 Anmäl kommentar

        Med risk för att sparka in öppna dörrar….
        3år på FMTS varav de första1,5 åren är som kadett (SOU) den sista delen på 1,5 år är man anställd 1:e sergant och fortsätter på skolan.
        EFTER dessa 3 åren på FMTS har man styrd CERT-praktik på 2år där man under tiden läser en typkurs på något system.

        Svara
  6. Ulf Crona 21 juli, 2011 kl. 14:23 Anmäl kommentar

    Martin,
    Bra och informativ artikel. Hoppas att det blir bra för era medföljande nära och kära under hösten. För er del tror jag att utbildningen löses på ett proffessionellt sätt. Det finns ju en erfarenhet over there, men kvantitet är inte detsamma som kvalitet.
    Jag är naturligtvis nyfiken på vilka skillnader det är i grundidé till genomförande. Planerar för på plats följa den utbildning som FMTS har ansvar för.
    Lev väl.
    /Ulf Crona
    .

    Svara
  7. Erik 23 juli, 2011 kl. 14:22 Anmäl kommentar

    Tack för en bra artikel, kul att höra hur det går till när ni utbildar er. Fråga från en nyfiken lärare: Går era barn i svensk eller amerikansk skola där borta? Det handlar ju inte om särskilt lång tid ni är borta och då tänker jag att man kanske kör svensk skola för att sedan kunna fortsätta i vanlig ordning när ni kommer hem.

    Mvh Erik

    Svara
    • Jörgen Hjort 24 juli, 2011 kl. 00:23 Anmäl kommentar

      Hej Erik!
      Våra barn i skolålder kommer att gå i en vanlig amerikansk skola. De har blivit testade på sina engelska kunskaper här och kommer att gå i vanlig klass men med extra hjälp som barn med “english as a second language”. Det är inget ovanligt här med barn från alla delar av världen i olika långa tider. De flesta har fått med sig lite Läxa hemifrån för att hålla liv i svenskan. Vad jag vet finns det ingen Svensk skola här men vi hoppas att detta blir ett bra alternativ. Hur det blev vet vi till Jul.
      Jörgen

      Svara
  8. Per Kastmark, KAM 28 juli, 2011 kl. 18:09 Anmäl kommentar

    Skit kul att se våra pojkar ute i världen!

    Svara
  9. Dennis 28 juli, 2011 kl. 19:01 Anmäl kommentar

    Hej Jörgen

    Vet du om det finns möjlighet även för barn under skolålder att ha dagliga aktiviteter

    / D

    Svara
    • Jörgen 30 juli, 2011 kl. 03:06 Anmäl kommentar

      Hej!
      Det finns som hemma öppen förskola och kindergarten i olika varianter och klassiskt dagis med 12 timmars öppet per dag. Titta på Newport News kommuns hemsida där finns den bästa infon.
      Jörgen

      Svara
  10. CAP 27 augusti, 2011 kl. 16:12 Anmäl kommentar

    Hej Jörgen och alla andra på plats borta i Amerika

    Ursäkta mitt sena inlägg.

    Bra artikel om vad som sker på Er utbildning. Hoppas att flera blir lockade av det äventyr ni är med om. Ni är de första som får utbildning på UH-60 och det kan ingen ta ifrån Er. Ni blir historiska.

    Hoppas att jag kan komma över och besöka Er snart. Håll fanan högt och bevisa min tes om att Flygvanets tekniker tillhör de bästa i världen.

    MVH CT CAP

    Svara
  11. Erik 24 april, 2013 kl. 16:47 Anmäl kommentar

    Hej jag är intresserad av att jobba hos er som helikoptertekniker, har alla moduler klara, ska även börja Gmu snart.
    Undrar om vad man får i lön eftersom jag har gjort alla moduler civilt? Kommer lönen öka ifall jag gör B2 moduler också?
    När börjar man med utlandstjänst och hur länge är man ute då?

    Svara
    • Robert 25 april, 2013 kl. 20:40 Anmäl kommentar

      Lönen ökar om man blir B2-tekniker, inget jättehopp men skillnad blir det.
      Att du har gjort alla moduler civilt gör dig jämställd med en B1-tekniker och du borde således hamna på ungefär samma lön som en sådan, möjligtvis något högre pga erfarenhet. 21-25k till att börja med?
      Jag har inte 100% koll på om du kan få behörighet på en specifik typ direkt efter avslutad typkurs och On Job Training, eller om det också är tidsstyrd OJT.
      Utlandstjänstgöringen varierar i längd, från 2 månader till 6 månader, och man kan börja inom ett år från att man blev anställd.

      Svara
      • Erik 30 april, 2013 kl. 16:31 Anmäl kommentar

        Ungefär hur mycket ökar lönen om man har B2 klart?
        Måste man vara färdig utbildad flygtekniker alltså har klarat typkursen innan man kan åka ut på utlandstjänsten?

        Svara
        • Robert 19 maj, 2013 kl. 10:08 Anmäl kommentar

          1000-1500 kr men det varierar.
          Nej man kan åka som ej certad A-mekaniker t.ex.

          Svara
  12. FVI 29 augusti, 2011 kl. 08:33 Anmäl kommentar

    CAP

    Japp.

    Anders Silwer

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>