10
Jul

Strandhugg i Visby

Anmäl kommentar Av:
i Helikopter

En intensiv och myllrande Almedalsvecka har just avslutats. Som bekant var Försvarsmakten närvarande med HMS Carlskrona i Visby hamn. I Robert Karjels artikel här på Flygvapenbloggen kan ni läsa att HKP15 utgjorde en mycket viktig integrerad del av fartyget under Operation ATALANTA. Då 3.hkpskv i Ronneby i samarbete med marinen just nu är i full gång med att vidareutveckla HKP15´s sjöoperativa förmåga var det naturligt att ha med en maskin ombord under Almedalsveckan.

Fartyget var under några timmar dagligen öppet för allmänheten och omkring 1 500 personer passade på tillfället att bekanta sig med det koncept som fungerade så otroligt bra nere i Adenviken och i Indiska Oceanen förra året.

Jag vill här rikta ett stort tack till besättningen på HMS Carlskrona och till Hkpflj personal som på ett glatt och proffsigt sätt tog hand om alla besökare från så väl allmänheten som vid ”VIP-besök” från Riksdag, regering och myndigheter. Jag är övertygad om att vi genom vårt besök i Visby fått större förståelse för vår verksamhet och rekryterat ytterligare framtida medarbetare till oss och till marinen.

Samtidigt vill jag passa på att önska alla läsare av Flygvapenbloggen en skön sommar!

Magnus Westerlund


15 Svar till Strandhugg i Visby

  1. Monty 11 juli, 2011 kl. 10:06 Anmäl kommentar

    Man undrar ju hur de fick ombord helikoptern på ett fartyg som i dagsläget saknar tillstånd för helikopterlandningar? Stor kran kanske?

    Svara
  2. Optimeraren 11 juli, 2011 kl. 10:26 Anmäl kommentar

    Vän av ordning undrar ju hur de lyckades få ombord helikoptern på ett fartyg som tydligen saknar gällande tillstånd som helikopterlandningsplats?
    Stor kran, kanske?

    Svara
  3. Lättstörd 12 juli, 2011 kl. 07:21 Anmäl kommentar

    Fastrostad alltså… :-)

    Men kan det verkligen stämma att HMS Carlskrona inte har tillstånd för att ta emot Helikopter?
    Det låter ju ganska allvarligt i mina öron.

    Svara
    • Chefen Hkpflj 12 juli, 2011 kl. 16:33 Anmäl kommentar

      Jag ska försöka reda ut begreppen…

      Inför Op ATALANTA togs det fram procedurer för HKP15 och för HMS Carlskrona avseende fartygslandningar. Både helikopter och fartyg godkändes och certifierades, dvs HKP15 får landa på HMS Carlskrona i dagerförhållanden. Det som återstår är att certifiera fartyget för mörkerlandningar. Det arbetet kommer igång efter sommaren.
      Dessutom har HMS Carlskrona bytt besättning varför hon inte kan godkännas som flygplats förrän den besättningen slutfört den utbildning som krävs. Det kommer också att ske efter sommaren.

      Det togs särskild hänsyn till detta inför förra veckans placering av HKP15 ombord.
      Lokal flygchef i samråd med mig som förbandschef samt i samråd med FMFO i HKV PROD FLYG fastställde att helikoptern skulle placeras på fartyget när hon låg förtöjd i Marinbasen i Karlskrona och därefter stå statiskt på helikopterdäck under hela besöket i Visby. När fartyget åter var förtöjt på Marinbasen i Karlskrona flögs helikoptern tillbaka till 3.hkpskv i Ronneby.

      Piloten som flög helikoptern var en av piloterna från Op ATALANTA och han är dessutom ansvarig pilot för den fortsatta utvecklingen avseende mörkerlandningar på fartyget. Han har alltså genomfört ett mycket stort antal landningar på fartyget.

      Allt har genomförts med högsta verksamhetssäkerhet och med sunt förnuft.

      Magnus Westerlund

      Svara
      • Dr Blå 12 juli, 2011 kl. 21:28 Anmäl kommentar

        Magnus!
        Ett litet råd. Ibland behöver chefer inte alltid beskriva allt in i minsta detalj. Ibland räcker det med ett: ”Ja, helikoptern står ombordbaserad för att jag bestämt det”!

        Keep on good work at the (army) aviation base.

        Dr Blå

        Svara
  4. Lättstörd 12 juli, 2011 kl. 17:01 Anmäl kommentar

    Ah, ja det låter ju gott och förtroendeingivande.
    Jag var i tron att det tillstånd HMS Carlskrona fick som Helikopterflygplats var ett tillfälligt tillstånd, även för dagerförhållanden, och bara var giltigt under operation ATALANTA.
    Om detta stämmer så antar jag att godkänd flygplatschef för HMS Carlskrona utverkat lämpliga tillstånd eller undantag från berörda myndigheter.

    Svara
  5. Målaren 13 juli, 2011 kl. 00:40 Anmäl kommentar

    Det går rykten om att Hkpflj landar o startar med Helikoptrar ute i terrängen, ibland även i terräng där det finns chans att bli påskjuten, och att dessa platser inte är godkända flygplatser av myndigheten, utan endast så kallade tilllfälliga platser enligt styrande flygoperationella reglementen Hörde dessutom att man funderat på att nyttja kajen i Visby för start och landning men det måste ju vara fel då inte någon myndighet godkännt denna som fullvärdig flygplats Tänk om kajen rasat ihop eller om en eller två motorer stannat där när man flög VIP ur bl.a. regeringen Tur att allt är över och att landning och start endast skedde en gång med en av FM mest erfarna piloter och med fartyget vid kaj så att inga rörelser skvalpade och att desssutom fartygschefen HMS Ckr gett sig godkännande till att ha 3 ton död last på sitt däck vilket innebar att densamme hade fullt ansvar för denna last
    Jag tyckte i alla fall att detta var något bra och dessutom kände jag mig stolt över vad man presterat nere i Adenviken och vad som komma skall med sjöoperativ helikopter
    Själv står jag I sommar 3 meter upp och målar mitt garage, jag hoppas att rätt myndighet godkänt detta så att jag inte bryter mig om jag ramlar ner

    Svara
    • Dr Blå 13 juli, 2011 kl. 15:45 Anmäl kommentar

      Bra poäng Målaren. Själv undrar jag ibland vem som BOAT (beslut om användning)Försvarsmaketn?

      Dr Blå

      Svara
  6. Lättstörd 13 juli, 2011 kl. 09:51 Anmäl kommentar

    @Målaren.
    Ja, det låter ju fint.
    Men då kan du nog också, i samma raljerande tonläge, förklara för mig hur många flygplansrörelser det behövs innan en ”plats där HKP kan landa” övergår till att bli ”Helikopterflygplats”?
    Vad ska Försvarsmakten föresten med Helikopterflygplatser till över huvud taget, när det bevisligen går lika bra att landa där man för tillfället finner det lämpligt?

    Jag tror ingen i Försvarsmakten vill ha svarta rubriker i Kvällstidningarna om:
    ”Försvaret struntar i grundläggande flygsäkerhetsregler”,
    eller; Herren förbjude:
    ”HKP15 havererar vid svartlandning på stängd flygplats”

    Jag måste ju säga att med tanke på Försvarsmaktens ”track record” och färska haveriutredningar i minne, att jag inte är förvånad över den förlöjligande inställning som ”Målaren” visar upp.

    Om ”Målaren” bemödade sig att granska både stege och färg, så skulle han nog finna att bägge tillverkats och testats i enlighet med både regler och förordningar.
    Men det garanterar ju inte att någon hobbymålare inte ställer upp stegen med ett ben på en Skateboard, och det andra i ett jordgetingbo.

    mvh.
    Lättstörd

    Svara
  7. Lättstörd 13 juli, 2011 kl. 11:11 Anmäl kommentar

    @ ”Dr. Blå”
    Jag vet inte i vilken värld den gode doktorn lever i, men jag kan försäkra dig om att i den här världen så fungerar inte den magiska besvärjelsen:
    ”Ja, helikoptern står ombordbaserad för att jag bestämt det”!

    Att ”bestämma” något är bara det första steget i en självklar(?) process för att åstadkomma något på rätt sätt.

    mvh.
    Lättstörd

    Svara
    • Dr Blå 13 juli, 2011 kl. 15:57 Anmäl kommentar

      Ja. Och i väntan på att det sista ordet ska sägas flyr den oåterkalleliga tiden och med den möjligheten att verka! :-)

      Glad sommar broder!

      Dr Blå

      Svara
      • Lättstörd 14 juli, 2011 kl. 10:17 Anmäl kommentar

        Det betyder bara att man startat förberedelserna för sent…

        Glad sommar, och flyg lågt och sakta!

        Svara
  8. Anders 14 juli, 2011 kl. 21:18 Anmäl kommentar

    När man läser Agrells senaste bok och sedan Lättstörds kommentarer är det inte svårt att till fullo hålla med Agrells slutsatser om den havererade Försvarsmakten, och hur fokus helt och hållet hamnat på en att-aldrig-göra-fel-byråkrati och effektmätning i pappers- och regelverksmängd.

    Läste dessutom en aktuell version av försvarsmaktens flygsäkerhetspublikation kallad ”Flygdags” där det uttalas bannor över att pressa våra flygförband mot gränsen var de förmår, för att därmed uppnå maximal operativ effekt.

    Är det inte just detta krigföring handlar om? Att ta risker, att skapa maximal effekt i målet, att hela tiden överträffa motståndaren genom att ligga på gränsen vad fysik och psyke klarar av?

    Att vara officer är inte ofarligt, att föra och öva för krig är inte ofarligt. Det har aldrig varit så, framförallt inte då kriget ständigt var en verklighet. Nollvisioner hör inte hemma i militär verksamhet, det sänder ett felaktigt budskap. Gärna så god säkerhet som möjligt, men att hela tiden ha s.k. verksamhetssäkerhet som ett mål före operativ effekt kommer inte att skapa en vinnare i duellsituationen.

    I samma resonemang bör dessutom militär yrkespersonal få betydligt högre lön (risktillägg), bättre försäkrings- och pensionsvillkor och dessutom få särskilda privilegier i samhället (skattereduktion, förtur vid yrkesväxling, utökat kommunalt stöd till anhöriga under insats m.m.) eftersom vi avsäger oss de delar av arbetsmiljölagen som övriga arbetstagare kan ta del av.

    Medveten risktagning är minst lika säkert som omedveten överbyråkratisering och övertro på säkerhetsreglementen.

    Huvudsak och bisak…

    Svara
    • FVI 15 juli, 2011 kl. 08:11 Anmäl kommentar

      Anders

      Jag tror på idén om två tankar i huvudet samtidigt. Dvs jag tror att vi både kan ha en nollvision och skapa vinnarskallar. Jag har sett så många sådana att jag vet det.

      Jag tycker för övrigt att FM ska spegla det samhälle vi lever i.

      Anders Silwer

      Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>