27
Jun

SAE ISAF MEDEVAC – 4 månader i insatsområdet

Anmäl kommentar Av:
i Helikopter, Uppvisning

Dörrskyttar på jobbet, fotograf Serg Anna Norén, Försvarsmakten, Combat Camera

Det är nu, på några dagar när, fyra månader sedan vi anlände till Camp Marmal. Det har varit en tid som varit mycket intensiv och lärorik. I vissa stunder givetvis inte helt friktionsfri och fylld av frustration men i många stunder fylld av stor glädje och framåtanda. Jag är mycket stolt över de resultat vårt förband åstadkommit så här långt med de resurser vi förfogar över. Det ligger mycket hårt arbete och i många fall stora personliga uppoffringar som grund till att vi står där vi står.

Vi har passerat ett antal milstolpar under tiden här i insatsområdet. Några exempel på milstolpar, av vilka många varit av karaktären “första”,  har varit ankomsten till operationsområdet, den tunga materielens (inklusive helikopterskroven) ankomst, första flygningen, första beredskapsdagen, första uppdraget, första personalbytet, första helikopterservicen och inflyttning i egen förläggning.

Andra milstolpar vi passerat är av mer abstrakt natur och man märker ibland först i efterhand att vi passerat dem. Jag finner till exempel att vi nu kommit in i en ny fas när det gäller mognad i våra rutiner vilket för med sig en ny nivå av trygghet inom förbandet i alla dess funktioner och därmed ett bättre stridsvärde samt bättre beredskap att möta friktioner och utmaningar. 

Självklart sitter vi inte nöjda och strävar aktivt efter att inte hamna i något slags idyll. När det gäller deployering, materiel och infrastruktur är inte alla bitar på plats ännu och en del av de erfarenheter vi gjort kräver förändringar och justeringar. Vidare sker träning och utveckling för att utöka våra förmågor, vilket ni kan läsa om i FVI inlägg den 23/6 nedan.

Vi har för en tid sedan passerat en mycket frustrerande period då vi inte kunde leverera den effekt vi önskar. Denna uppförsbacke föranleddes av en kombination av planerade flygunderhållsåtgärder, sjukdom, reservdelsbrist och otjänligt flygväder. Liknande händelser kommer att inträffa igen. Vi har dock dragit många lärdomar vilket gör att vi står bättre rustade att möta situationen då den uppstår nästa gång.

Vi är inne i den varma perioden. Just idag strax under 40 grader celsius, vilket känns uppfriskande svalt. I övrigt har de senaste veckorna dock stabilt legat väl över 40-graderstrecket, vilket är en utmaning såväl personellt som prestandamässigt.

Föregående vecka har bestått av beredskap för och utförande av MEDEVAC-uppdrag. Denna gång en Afghansk soldat som transporterades från basen i Khillegay hit till fätsjukhuset på Camp Marmal. Vi har genomfört ”ommöblering” och “storstädning” i hangaren och förberett för iordningsställande av nya arbetsutrymmen för flygunderhålls-personalen, vilket är ett tydligt behov av såväl värme- som bullerskäl. Två pass flygträning, fortsatt repetition av soldatfärdigheter (denna gång sjukvård/första hjälpen) och generatorbyten på helikoptrarna har också hunnits med utöver “rutin-verksamheten”. Desutom genomfördes midsommarfirande tillsammans med det svenska NSE:t (National Support Element ~ Främre logistiknav). Mer om detta kan läsas på http://afghanistanbloggen.se/.

/Magnus Carlsson, C SAE ISAF MEDEVAC


12 Svar till SAE ISAF MEDEVAC – 4 månader i insatsområdet

  1. Jocke 27 juni, 2011 kl. 09:23 Anmäl kommentar

    En kapten som kspskytt? Kaptenen är väl inte bara kspskytt utan tekniker, syrra eller läkare hoppas jag? Eller har jag fel?

    Svara
    • Magnus carlsson, C SAE ISAF MEDEVAC 27 juni, 2011 kl. 12:31 Anmäl kommentar

      Jocke! Att vara dörrskytt är precis som du misstänker en av de uppgifter personalen i kabin har som en tillikauppgift. I våra besättningar är färdmekanikerna och uppdragsspecialisterna ombord tillika dörrskyttar. Medicinalpersonalen dock, bemannar ej kulsprutorna.

      Svara
  2. Jocke 27 juni, 2011 kl. 13:48 Anmäl kommentar

    Okej! Bra att få det frågetecknet utrett. Tack för ett bra arbete där nere.

    Svara
  3. FVI 28 juni, 2011 kl. 00:08 Anmäl kommentar

    Magnus och gänget på Marmal

    jag tycker er bild på bloggen är en av de häftigaste i år. Den visar tydligt hur HKP 10B är som arbetsplats i kabin. Trångt i sida men plats i djupled. Bilden har också en härlig aura av full aktivitet över sig. Bra bild och bra jobbat i insatsen.

    Anders Silwer

    Svara
    • Mina 5 juli, 2011 kl. 22:36 Anmäl kommentar

      Håller med dig Anders. Riktigt häftig bild. Jag tror det beror på vidvinkelobjektiv, att soldaterna som ser ut som markstridspersonal har flyghjälm, att man kan se att helikoptern har lämnat marken, att kaptenen inte har knäppt hakremmen och har uppkavlade ärmar samt att skytten till höger har valt att inte bära sin m/88 i hölster.

      Svara
  4. Jorge 28 juni, 2011 kl. 03:22 Anmäl kommentar

    Varför har man 2 bemannade kulsprutor när man flyger mellan 2 baser?
    Och vad gäller “uppdragsspecialisterna” så har de ju faktiskt ingen annan uppgift eller hur? I alla fall inte nån uppgift som vem som helst i förbandet skulle kunna lösa istället. Ärlighet varar längst även för föbandschefer.

    Svara
    • Leif 28 juni, 2011 kl. 16:42 Anmäl kommentar

      Jag vet inte om du har varit i och flugit helikopter i Afghanistan Jorge, men längs flera av våra rutter passerar vi höga berg med smala pass vilket ger relativt korta avstånd trotts att det flygs på hög höjd. Då är det bra med dubbla kulsprutor som ett extra skydd.
      Uppdragsspecialisterna inte enbart kulspruteskytt! På detta förband är de markstridsofficern och ansvarar för all planering utifall helikoptern tvingas nödlanda dvs kommunikation, försvar, flyktvägar, leda strid osv. De är även behjälpliga i vården av patienter. Under andra uppdrag kan de lösa uppgifter som prickskytte från helikopter, ytbärgning och räddning. Så att de har en befattning som vem som helst i förbandet skulle kunna lösa stämmer inte.

      Svara
  5. Ursula 28 juni, 2011 kl. 17:23 Anmäl kommentar

    Jorge: Nej, och varför ska vi ha skyttar i våra Strf9040 eller pansarterrängbilar? De har ju ingen annan uppgift så då kan vi ju lika gärna stoppa in kockarna och kvartermästaren i tornen.

    Svara
    • FVI 28 juni, 2011 kl. 18:25 Anmäl kommentar

      Ursula

      Du får med din kommentar inom ramen för “öppenhet”. Jag tycker dock att din kommentar är alldeles för sarkastisk. Alla har rätt att ställa frågor på bloggen och vi som har kunskap ska svara. Jag tycker som du att en fråga kanske var oinsatt men så kan det få vara. De som är insatta i frågorna blir fler om vi som redan är insatta tar oss tid att svara.

      Anders Silwer

      Svara
  6. Toby 30 juni, 2011 kl. 18:09 Anmäl kommentar

    Hur kommer det sig att flygvapnets personal i Afghanistan generellt roterar oftare än arméns?

    Svara
    • FVI 30 juni, 2011 kl. 21:32 Anmäl kommentar

      Toby

      Nja, det är nog bara delvis som du sånger. Generellt gäller samma för alla om det inte behövs för att behålla kompetensen. Ibland är det också så att vi inte får tag i vissa kompetensen, ex läkare, om inte bortavarotiden är kortare.

      Det förband Flygvapnet har i Afghanistan består av mkt få människor. De är alla specialister och inom flera områden. Läkare och sjuksköterskor hade vi inte fått tag i med längre rotationstider. Piloterna kan inte flyga i Afghanistan i tillräcklig omfattning eftersom vi bara har två hkp där. De behöver hem och flyga bl a NBG. Ett par exempel men generellt gäller samma regler. Ett exempel är att FL01 åkte till Sicilien enligt reglerna för NBG, dvs två dagars varsel och 90 dagar utan leave. FL02 kommer åka ner men bytas ut i halvtid för att jag vill att en större del av Flygvapnet ska få erfarenheten av insats.

      Anders Silwer

      Svara
  7. Adam 12 juni, 2012 kl. 09:40 Anmäl kommentar

    Helt klart en häftig bild! Men det jag gillar mest av allt är att bakom alla flyghjälmar, ökenuniformer och nya tuffa vapen så skymtar ett par gamla hederliga blårutiga lakan fram ur packningen! En ganska trivsam påminnelse om att det fortfarande är vår svenska försvarsmakt som är ute på uppdrag…

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>