24
Maj

Stora fåglar häckar i Ungern

Anmäl kommentar Av:
i Transportflygplan

Gästinlägg av Henrik Gebhardt,  Informationschef F7


I förra veckan hade jag förmånen att under en dag besöka Heavy Airlift Wing, HAW på Pápa Air Base i Ungern. Eftersom det var en så kallad ”Training Week” så var inga flygplan med personal ute på uppdrag, vilket hör till ovanligheterna. Normalbilden är snarare att nästan alla flygplan, med besättningar samtidigt är ute på uppdrag någonstans i världen. Anledningen till mitt besök var att F7 under försommaren tilldelas personalansvaret för den svenska personalen i HAW och jag ville skapa mig en bild av HAW och det svenska behovet av stöd i kommunikationsfrågor.

Det är verkligen intressant att se den svenska personalen arbeta sida vid sida med kollegorna från de andra 11 samarbetsländerna. Jag får en angenäm känsla av att den svenska personalen verkligen är ett viktigt bidrag till HAW som helhet, på köpet får Sverige en strategisk transportflygförmåga.
HAW är inte en renodlat svensk angelägenhet. Det är ett samarbete mellan 12 nationer, både NATO och icke-NATO länder. I detta har Sverige 550 flygtimmar varje år och är näst största nation.

Det är ett gott gäng svenskar, ungefär 75 inklusive medföljande familjer, som har ett stort engagemang i att driva Sveriges deltagande i HAW. Även om de har gått några år sedan ”Initial Cadre”, de första HAW-pionjärerna började etablera i Pápa så präglas verksamheten fortfarande lite av en nybyggaranda. Exempel på det är att den svenska kontingenten efter snart två år fortfarande saknar ett fungerande intranät uppkopplat mot Sverige.  Det innebär att svenskarna inte har förbindelse med emil som källa till interninformation och inte heller PRIO för inköp, resor m.m. De följer utvecklingen i Sverige och Försvarsmakten på internet och genom e-post och telefonsamtal med vänner och kollegor.

HAW är en komplex organisation, med ett lika komplext ledningsförhållande. Tolv nationer skall samarbeta i något som varken är NATO, EU, eller en nationell angelägenhet. Varje dag görs internationella avvägningar, samordningar och samarbeten. Kanske är det just det som är styrkan. Dynamiken i samarbetet. Hur det än förhåller sig så levererar HAW sedan 2009 strategisk transportflygförmåga till gagn för de tolv samarbetsländerna och Sverige är en viktig kugge i det maskineriet.

Mer information om HAW finns här: www.heavyairliftwing.org

Henrik Gebhardt
Informationschef, F7


6 Svar till Stora fåglar häckar i Ungern

  1. Joche 25 maj, 2011 kl. 09:44 Anmäl kommentar

    Tittade in på HAW´s hemsida. Den har stor utvecklingspotential. Mycket kan göras för att sprida kunskap om det arbete de genomför.

    Svara
    • Anonym 25 maj, 2011 kl. 18:29 Anmäl kommentar

      Joche,

      Man får hålla i minnet att att HAW-sidan jag länkar till är den sida som HAW i helhet använder för att på webben externt kommunicera. Så den ska väl kanske inte jag direkt kommentera…

      Vad jag definitivt tycker är att vi behöver vara mer aktiva i kommunikationen av vår svenska del i HAW, både i digitala medier, men även i traditionella. Det ser jag som en av mina uppgifter, både på kort och lång sikt.

      Henrik

      Svara
  2. Henrik 25 maj, 2011 kl. 18:34 Anmäl kommentar

    Joche,

    Man får hålla i minnet att HAW-webbsidan jag länkar till är den sida HAW i helhet använder för att kommunicera sitt uppdrag och sin verksamhet, den kanske inte jag ska kommentera…

    Vad jag däremot tycker att vi måste utveckla är kommunikationen av den svenska delen i HAW. Det ser jag som en av mina uppgifter…

    Henrik

    Svara
    • Joche 26 maj, 2011 kl. 10:55 Anmäl kommentar

      Ser mycket fram emot mer info om/från sveriges del i HAW.

      Joche

      Svara
  3. Per 26 maj, 2011 kl. 20:07 Anmäl kommentar

    Hmm,
    Som dum civilist så kändes ju detta inlägget verkligen konstigt.
    Brist på stödsystem för personal efter två år kan väl inte vara “nybyggaranda” det låter ju bara korkat, eller?
    Vilket företag hade tillåtit det? troligen inget.
    Och en hårt krypterad tunnel till Ungern lär ju kosta mindre att sätta upp än en av de 550 flygtimmarna….
    Lite undrande till hur det står till i vårt flygvapen…..
    Nybyggaranda borde ju vara något positivt, och det var det säkert menat som i inlägget, men det kan ju inte vara positivt att inte få rätt verktyg för sitt jobb.
    (som dessutom säkert är ganska billigt att fixa)

    Svara
    • Henrik 27 maj, 2011 kl. 20:52 Anmäl kommentar

      Per,

      Nybyggarandan uppfattar jag som positiv, och jag tolkar också din kommentar som att jag fått fram det budskapet. Det faktum att de efter snart två år fortfarande saknar ett fungerande intranät tycker även jag är besvärande. Min uppfattning är att det är på gång. Vårt svenska National Support Element i Pápa kommer snart att kunna erbjuda de svenska medarbetarna en “lina” till Försvarsmaktens intranät.

      /Henrik

      Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>