På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

HKP14 + Hkpflj = Sant

flygvapenbloggen

Så var det äntligen officiellt!!!

Vid en värdig ceremoni på Malmen idag tog vi emot HKP14 i Försvarsmakten. I närvaro av representanter från försvarsindustri, FMV och Helikopterflottiljens samlade personal överlämnade FMV en av maskinernas loggbok till FVI som i sin tur lämnade över den till mig. Efter ceremonin genomfördes till allas glädje en förevisning av två maskiner i luften.

Det är en mycket viktig pusselbit vi nu får in i lagbygget för att skapa en, i princip, ständigt insatt helikopterbataljon. HKP14 är den medeltunga maskinen som skall axla en viktig mantel, multiroleförmågan. Den ska alltså lösa såväl insatsuppgifter som stöd till samhället över både land och hav. Den första skarpa insatsuppgiften är planerad mot ett övertagande av HKP16 uppgifter i Afghanistan 2016 om vi fortfarande har verksamhet där då. Parallellt med det kommer vi att utveckla den sjöoperativa förmågan med helikoptern.

Vi tjuvstartade flygningarna med HKP14 i egen regi redan för tre veckor sedan. Vi har hittills flugit 23 timmar och allt går enligt plan.

Vi kommer att flyga med s.k. Basic-maskiner under det kommande året. Dessa ersätts under 2012 med en mer utrustad version som gör att vi kan utveckla den operativa förmågan. Slutleverans av de fullt ut operativa HKP14 sker 2013-2014.

Magnus Westerlund

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

14 kommentarer

  • Henrik 11 maj 2011 20:59

    Hur står det till med ubåtsjaktsförmågan fram till dess?

    • alf Ingesson Thoor Henrik 11 maj 2011 21:12

      Den sköter väl allmänheten i Saltsjöbaden. Annars är det väl bara att ringa till Aeroseum på Säve och be att få låna den Hkp 4 som står där.

    • Chefen Hkpflj Henrik 11 maj 2011 23:00

      Henrik

      Helikoptrarna har alltid bara utgjort en delmängd i större marint ubåtsjaktsystem. I frånvaron av aktiv ubåtsjaktförmåga med HKP4 har de övriga systemen i Marinen fått bära förmågan. Med detta vill jag ha sagt att Försvarsmakten för närvarande har ubåtsjaktförmåga men enbart med fartygsförbanden.
      Vad det gäller den helikopterburna ubåtsjaktförmågan har vi försökt vidmakthålla den genom att placera nyckelpersonal i Marinen. Vi har nu börjat plocka tillbaks dessa till Hkpflj för att leda utvecklingen av den sjöoperativa helikopterförmågan med både HKP14 och HKP15.
      Inledningsvis kommer HKP15 bl a att utvecklas mot ubåtsjakt. Den har en roll i den passiva ubåtsjakten och ska verka i samverkan med fartygen. HKP15 är dock ingen vapenbärare.

      Magnus Westerlund

      • Henrik Chefen Hkpflj 12 maj 2011 21:45

        Magnus,

        Tack för svaret!

        Kommer Hkp14 få samma förmåga till ubåtsjakt som Hkp4? Dvs, "dopp-sonar", sonar-bojar och torpeder?

        Vilka fartyg i Marinen idag har förmåga till ubåtsjakt med torped, min-utläggning och sjunkbombsfällning?

        Tack!

    • Chefen Hkpflj Henrik 13 maj 2011 10:05

      Henrik,
      HKP14 kommer att få bättre förmåga än vad vi hade på våra gamla 4:or.
      HKP4 hade enbart aktiv sonar. Ubåtsjaktutrustningen i HKP14 består av en modernare och mycket vass aktiv sonar. Dessutom har maskinen passiva sonarbojar vilket gör att man får en större flexibilitet i ubåtsjakten. Den aktiva sonaren är effektiv, men den talar samtidigt om för motståndaren att du är i området. En annan viktig komponent i helikoptern är ledningssystemet, TMS. Det kommer att utgöra ett mycket avancerat stöd till den taktiske koordinatorn ombord på helikoptern i ledandet av såväl helikoptrar som fartyg vid både ubåtsjakt och övriga sjötaktiska uppgifter.

      HKP14 innebär alltså att vi kan möta de framtida sjöoperativa kraven på ett helt annat sätt än om vi hade haft kvar HKP4.

      Jag är förvisso marinofficer i grunden men jag överlåter till någon företrädare för Marinen, om de läser denna blogg, att svara på din fråga om Marinens nuvarande ubåtsjaktförmåga.

      Magnus Westerlund

  • FVI 11 maj 2011 23:20

    Magnus med personal på Helikopterflottiljen

    Stort tack för en bra dag hos er med mottagande av HKP 14.

    Det finns tre saker att säga om HKP 14 och de gäller alla samtidigt. Det går inte att välja det som passar en själv.

    1) Helikoptern är alldeles för mycket försenad.
    2) Helikoptern är konstruerad för att bli en av världens bästa medeltunga helikoptrar.
    3) Helikoptern kommer att bli så bra den kan när alla vi som arbetar med den har förstått utmaningen det innebär kontinuerligt utveckla den.

    Lycka till längs vägen framåt med helikoptern.

    Anders Silwer

  • alf Ingesson Thoor 12 maj 2011 02:15

    Ett systems förutsättningar sätts av människan. Hur dessa förutsättningar sedan utnyttjas är givet av människors handlande. Systemet kan bli allt från odugligt till att nå sin möjliga toppstatus.
    Hkp 14 har förutsättningar att bli precis så bra som chefen skriver. Då personalen, och då framförallt de på Hkp-flj, har just de kvaliteér som behövs så kommer det här att bli hur bra som helst.

  • Joakim 12 maj 2011 09:56

    Kul att ni äntligen fått Hkp 14, det ska bli trevligt att se den flyga över Malmslätt!

    /Joakim, granne till Hkpflj

  • Björn 12 maj 2011 11:12

    Ett glädjande besked Magnus!, och som sådant, bättre sent än aldrig. Jag tror också att HKP14 kommer att bli en mycket bra helikopter men det förutsätter just att man kontinuerligt brukar den. Flyg så det ryker!

  • Black Baron 001 16 maj 2011 10:52

    Det har förekommit många olika uppgifter om HKP 14 och dess sjöoperativa förmåga som skall byggas upp någon gång i framtiden. Det vore intressant att få veta när FV räknar med att denna förmåga är uppbyggd och operativ och med hur många helikoptrar.
    Med operativ förmåga menar jag allvädersuppträdande, spaning, lokalisering, klassificering och vapeninsats samt en rörlig basenhet utan vilken den operativa täckningen blir ganska begränsad.
    Täckningen i tid är också en operativ faktor av största betydelse, särskilt vid ubåtsjakt.
    Som jämförelse kan sägas att under 1980-talets ubåtsjakter kunde man med yttersta ansträngning hålla en HKP4 rote i luften under ca 20 tim/dygn under några dygn i sträck - för detta erfordrades 1. och 2. hkpdiv samlade resurser d v s 10 HKP4.
    Tanken att utrusta HKP14 med sonarbojar verkar tveksam. Dessa bojar kan knappast utnyttjas i taktiska sammanhang med fartyg (utstörning) och även om de utnyttjas utan samverkan med fartyg är det en mycket dyr verksamhet att övervaka bojarna från hkp, bättre då med enklare flygplan som är betydligt billigare att utnyttja och normalt har både längre räckvidd och uthållighet.

    • Chefen Hkpflj Black Baron 001 16 maj 2011 22:57

      Black Baron 001,

      (Respekt för ditt nick om det stämmer med verkligheten!)
      Vi räknar med att uppnå denna förmåga bort mot 2018 - 2020. Osäkerheten beror på att det ännu inte fattats något beslut om anskaffning av torped till HKP14. All annan utrustning är beställd och i vissa fall delvis redan levererad, t ex den aktiva sonaren. Tyvärr är det i nuläget endast 5 st av de 18 beställda HKP14 som kommer att kunna genomföra ubåtsjakt. Övriga kommer att vara SAR-utrustade vilket innebär att de bl a kan genomföra räddningsinsats över hav.

      Du har helt rätt i att möjligheten till kontinuerlig ubåtsjakt med rote minst sagt är begränsad om vi enbart förfogar över 5 ubåtsjaktmaskiner. Det finns tankar på att modifiera fler HKP14 till ubåtsjaktversion vilket skulle välkomnas av oss på Hkpflj. Vi bör ha förmåga till uthållighet i ett område eller möjlighet att under viss tid verka med ubåtsjaktrote i två områden.

      Magnus Westerlund

  • Black Baron 001 17 maj 2011 14:22

    Tack för svar! Jag har nu förstått att det tar åtminstone 6-8 år innan HKP14 (sjöop) är operativ. Jag tror mig också veta att den fartygsbundna ubåtsjaktkompetensen redan idag är mycket låg. Frågan är nu hur man avser att bygga upp den hkp-burna ubj- kompetensen under denna långa period.
    Jag introducerade HKP4C systemet i marinen 1975 och det tog 5 - 8 år att bygga upp tillräcklig personell kompetens och finslipa materielen och då hade vi redan från början tillgång till erfarna piloter på HKP4B och erfarna spanare och operatörer. Att bedriva ubåtsjakt under noll sikt/mörker är en svår uppgift som erfordrar många övningar och mycket flygtid ( min erfarenhet är att piloterna behöver minst 200 h/år i kvalificerade övningar för att vara operativa fullt ut). Detta anses också vara en miniminivå utomlands.
    Svårigheterna med att bygga upp ett sådant komplicerat hkp-system som HKP14(sjöop) från grunden måste bli betydande och kommer att ta lång tid. Varför inte låta blivande piloter och taktisk personal avsedda för detta system utbildas och växeltjänstgöra utomlands under längre tider för kunna ha en kader som endast behöver en typinflygning den dagen det är dags?
    Ett vidare problem som jag är orolig för är att de sjöoperativa helikoptrarna inte är organiska d v s bemannas och utnyttjas av Marinen - en djup förståelse för de marina uppgifterna och stor färdighet i samverkan med Marina förband är av avgörande betydelse för effektiviteten. Det är min absoluta erfarenhet från många år i branschen.
    Att växla personal mellan flygtjänst och sjötjänst i befattning främjar förståelse och taktikutveckling. Detta är omistligt!
    Det är i och för sig tråkigt att se hur ett mycket bra marint hkp-system har gått i graven långt innan ett nytt system införs, men nu behövs extraordinära åtgärder.
    Två gånger har Marinen förlorat sin mödosamt uppbyggda flygväsende till FV med löften att FV skulle se till att den sjöoperativa profilen kunde bibehållas. Så skedde inte någon av gångerna. På sikt måste Marinen ha organiskt flyg, något annat duger inte (materielen kan tekniskt sett ligga kvar inom FV). Erfarenheter från t ex England där marinflyget växlat huvudman genom hela 1900-talet visar tydligt på detta.

    PS.
    Bäste flottiljchef, Black Baron 001 stämmer precis med verkligheten - jag skapade denna orden efter att ha varit den förste som genomförde en ubåtsjaktprofil under nollsikt i Sverige. I övrigt har jag varit Cflygkomp, DC hkpdiv och provflygare på Försökscentralen med utbildning från ETPS och RAF.
    DS

    • Chefen Hkpflj Black Baron 001 17 maj 2011 21:35

      Black Baron 001,

      Som gammal marinflygare välkomnar jag en diskussion kring de sjöoperativa helikopterfrågorna här på Flygvapenbloggen.

      Jag delar uppfattningen att det kommer att ta lång tid att bygga upp den sjöoperativa förmågan med HKP14. det måste också göras med klokhet så att vi tidigt uppnår de förmågor som i första hand är efterfrågade. Här är kanske inte ubåtsjakten inom ramen för territoriell integritet det som stadsmakterna först kommer att kräva av HKP14. Man kanske istället ser ett tydligare behov av en potent och uthållig medeltung helikopter i multinationella sjöoperativa insatser i t ex Adenviken och Indiska Oceanen.

      Det är även min förhoppning att delar av utvecklingen fram tills vi är FOC med HKP14 kan ske i samverkan med andra stater, men besättningarna och teknikerna behövs också hemma för att genomföra operativ- och taktisk evaluering av systemet samt samövningar med Marinens förband.

      När vi i Försvarsmakten pratar om organisk helikopter menar vi en helikopter som är baserad ombord och utgör en integrerad del av ett örlogsfartyg. Ett (om än icke färdigutvecklat) exempel på detta är HKP15B ombord på HMS Carlskrona under Operation ATALANTA. ...och det gick ju bra trots att Hkpflj personal ombord bar FV gradbeteckningar...
      Tyvärr är dock dagens fartyg i den svenska Marinen inte fullt ut förberedda för organisk helikopter och HKP14 är helt klart för stor för fartygen.

      Jag håller med dig om vikten av att vår personal är "marinerad". Det är i första hand 3.hkpskv i Ronneby som skall verka med de sjöoperativa helikoptrarna. Piloterna skall i största möjliga utsträckning träna på flyga över hav och verka tillsammans med sjöstridskrafterna, såväl dager som mörker och i alla väderförhållanden. Det är viktigare än att lägga tid på växeltjänstgöring ombord på fartygen.
      Däremot bör de taktiska koordinatorerna (f.d. spanarna) och uppdragsspecialisterna sjö (f.d. sonaroperatörerna) i framtiden komma från Marinen, genomföra nivå- och kompetenshöjande utbildning i Marinen samt ha en löpande kontakt med fartygsförbanden. Det är de som kommer att ansvara för den sjötaktiska verksamheten ombord på helikoptern.

      Vi är för närvarande i full gång med utvecklingen av den sjöoperativa förmågan med HKP15 vid 3.hkpskv i Ronneby. Detta kommer att skapa en bra grund för att ta emot och utveckla den sjöoperativa HKP14.

      Magnus Westerlund

  • Oscar 18 maj 2011 22:38

    Den här bloggen är något av det bästa som hänt i försvaret på bra länge.
    Keep it up! =D

delta i diskussionen

Lämna ett svar till Chefen Hkpflj Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *