27
Apr

Händelserik dag för FL 01 på Sigonella

Anmäl kommentar Av:
i Uncategorized

Under dagens första flygföretag hände något relativt ovanligt. Efter fullbordat uppdrag var FL 01 rote JAS 39 på mot till Sigonella för landning. Vädret har sedan ett par dagar varit ombytligt och just idag var sikten dålig och det har regnat kraftigt i princip hela dagen.

Innan FL 01 rote var en grupp F-16 under landning. Två av dessa lyckades (på den mycket våta och hala) dock inte få stopp innan banan tog slut. Detta innebar att det ena flygplanet rullade av banan och piloten därför valde att skjuta ut sig. Det andra flygplanet fick stopp precis innan banan tog slut. Rullbanan var därmed blockerad och FL 01 JAS 39 rote tvingades gå till alternativ bas. Några timmar efter det inträffade öppnades Sigonellas andra bana och FL 01 rote kunde åter flyga tillbaka till sin hemmabas.

Ingen av de inblandade F-16 piloterna fick, enligt uppgift, några allvarliga skador och i morgon är det sannolikt full verksamhet på basen igen.

Övlt Stefan Wilson

CO FL 01


3 Svar till Händelserik dag för FL 01 på Sigonella

  1. JON 28 april, 2011 kl. 06:04 Anmäl kommentar

    Med sådana händelser börjar det hela likna en riktig hemmaövning ,med inlagda övningsmoment.

    Tur att F-16 killen klarade sig utan skador och att räddningssystemet klarade av situationen,

    Svara
  2. alf Ingesson Thoor 28 april, 2011 kl. 12:01 Anmäl kommentar

    Den mentala förberedelsen för att i vissa givna situationer skjuta ut sig måste finnas hos varje pilot, det vet vi alla. Generellt sett är NATO-piloter väldigt taggade på att skjuta ut sig om de kör av, eller är på väg att köra av banan då de vet att risken för rundslagning är överhängande och då är överlevnadsmöjligheterna betydligt mindre.
    I Sverige har vi inte haft den synen på avkörningar då vi inte förrän på Gripen haft en stol med sådana prestanda. Dessutom har vi utrullningshinder i form av nät i Sverige. Viggen stol var bra men krävde ändå en viss framåtfart.

    Det krävs alltså en förutbestämd inlärd handling i en sådan situation. Vad jag minns så har det bara varit en utskjutning på banan i Flygvapnet. (På F16 0ch med JA 37).

    Det här är moment som går alldeles utmärkt att öva i simulator, vilket också görs men kanske inte i tillräcklig omfattning. Det krävs en extra psykologisk styrka att skjuta ut sig ur ett flygplan som är på marken och kanske i relativt låg fart. I luften är det så att säga ”enklare” att ta det beslutet.
    Jag vet av egen och andras erfarenhet.

    Svara
  3. JON 28 april, 2011 kl. 14:22 Anmäl kommentar

    Danskarna har en avståndsbild på haveristen:

    http://forsvaret.dk/FTK/Nyt%20og%20Presse/Pages/UheldmedF-16stopperikkedetdanskebidrag.aspx

    Man ser att huven och noskonen är borta. Men kvar hänger extratankar och vapen?

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>