På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig. Läs om kakor och hur de används på forsvarsmakten.se.

Läs mer

Inställningar för kakor

På forsvarsmakten.se använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera så bra som möjligt för dig.

Läs mer

Hantera inställningar

Nödvändiga kakor används för grundläggande funktioner på webbplatsen. Webbplatsen fungerar inte korrekt utan dessa kakor.

Funktionella kakor används för att spara information om dina inställningar och val på webbplatsen.

Kakor för lokal lagring används för att webbplatsen inte ska behöva ladda samma innehåll flera gånger.

Kakor för statistik används för att förstå hur besökare interagerar med webbplatsen genom att samla och rapportera information anonymt.

Kakor för marknadsföring används för att mäta och analysera marknadsföringskampanjer.

Myndigheten

Var finns vi och vad gör vi just nu? Vilka är Försvarsmaktens uppgifter från riksdag och regering och hur arbetar vi för att lösa dem? Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

Jobb & utbildning

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Nå ditt mål genom en militär grundutbildning, eller sök något av våra hundratals civila jobb.

till jobb & utbildning

bloggportalen

Från den enskilda soldaten till myndighetens högre företrädare, läs personliga betraktelser om livet i Försvarsmakten genom någon av våra bloggar.

Du är här

Gästinlägg: Peter Mignander, TSFE

flygvapenbloggen

Jag är stolt!

De senaste veckornas händelser fick mig att fundera lite häromdagen när jag var ute och sprang min vanliga runda.  Under en kort period har insatsförbandet Transport- och Specialflygenheten verkligen fått visa vad det går för. Med kort varsel beställdes och genomfördes ett 20 tal flygningar med Tp84 för att möjliggöra deployeringen av FL01 samtidigt som enheten skulle rekrytera och sätta upp tankerförmågan med FPL 842. Rekognoseringsresa och transport av förtrupp genomfördes också med enhetens Tp100 och Tp102. Parallellt med detta flögs det med S102B i syfte att stödja insatsen, incidentberedskap med FSR890, insats inom ramen för Open Skies genomfördes och transporter för statsflyget till/från bl.a. Afghanistan.

Allt detta samtidigt som övrig verksamhet pågår såsom bland annat omorganisationsarbete mot FM Org 12, införande av nytt flygplan (G550), planering av FVö11 och stöd till FTS.

Vad är det då som gör att vi verkligen klarar av allt detta samtidigt?

Mitt enkla svar på det är, PERSONALEN!

Enhetens personal är alltid i insats mod med fokus på leverans av efterfrågade förmågor. Flygunderhållskompanierna och divisionerna ställer upp mangrant och vänder ut och in på tjänstgöringslistor och familjeliv för att flygplanen skall kunna komma i luften. Personalen på diplo-detaljen, bokningen, verksamhetsplanerarna, klarerarna, underrättelseofficerarna, personalplanerarna, logistikerna och chefer på samtliga nivåer gör ett hästjobb för att allt efterfrågat verkligen skall kunna levereras.

Jag vill med detta säga att jag är stolt över att vara en liten bricka i detta insatsförband som alltid levererar, oavsett om insatsen handlar om FRA, FL01, ME01, FS19, evakuering i Libyen, FG01, Open Skies, incidentberedskap, ambulansflyg, statsflyg eller något annat som kommer i framtiden. Jag tycker att alla som jobbar för enheten på Bromma, Malmen, Luleå, Såtenäs och de stödjande delarna inom dessa garnisoner skall ge sig själva en klapp på axeln för att vi tillsammans verkligen levererar det som är efterfrågat.

Jag känner mig stolt när jag går till jobbet, hoppas att ni gör det också!

Peter Mignander

Transport- och Specialflygenheten F7

Officiell blogg
Försvarsmaktens heraldiska vapen. Illustration.

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

5 kommentarer

  • FVI 27 april 2011 21:21

    Peter och personalen på TSFE

    Jag delar uppfattningen om vad TSFE levererar. Bra jobbat på alla plan. Särskilt trevligt att lufttankningen kom med till Sicilien och att ASC-890 lyckades bra på TTP med LÄNK-16.

    Anders Silwer

  • JON 27 april 2011 22:05

    Har alltid beundrat statsflygplanen, som måste söka överflygningstillstånd för varje land, något som vi som flög kommersiellt inte behövde göra. Det var bara att fylla i färdplan på Briefing och åka. PPR fick man söka till vissa öststater förr, som Murmansk, Leningrad, Kalininggrad, Warsawa och Sarajevo!

  • Peter 28 april 2011 09:19

    Vi är också stolta över er. Fortsätt gör det bra jobb ni alltid har gjort.

    PS. Vi saknar dig här på kursen. :-)

  • "ramjet" 28 april 2011 21:37

    Tack Peter! Bra beskrivning av vår komplexa verksamhet. Det är som alltid i "firman" personalen som är styrkan i vår verksamhet. Där sitter kunskapen och förhoppningsvis den yrkesstolthet och viljan att göra ett bra och proffsigt intryck. Vi som just nu rullar på i ett högt tempo i Medelhavet med omnejd kan bara hålla med och hoppas att våra nära o kära i Svedala står ut med att vi inte är på hemmaplan just nu. Men så har vi det och det kommer väl inte som en överraskning hoppas jag!? Vi tänker vidare- förlåt TANKAR vidare ska det va...
    NKAWTG....N

    • Peter "ramjet" 28 april 2011 21:46

      @ramjet.
      Stanna ni ett tag till, det är så lugnt och skönt hemma ;-)! Skämt åsido, ni gör ett kanonjobb. Bra jobbat i inledningen med stöd till Griparna, hälsa maskinisten och tacka.

delta i diskussionen

Lämna ett svar till JON Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *