Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Normerande dagar

FVC

De senaste, och kommande, veckorna inträffar flera normerande händelser för oss inom flygstridskrafterna. Alla har positivt förtecken. HKP 10B blev operativ i Afghanistan och genomförde sitt första MEDEVAC-uppdrag. JAS 39 gjorde sin första insats över Libyen. HKP 14 lyfter inom kort på sitt första pass i FM regi. Lufttankning används för första gången operativt vid en insats. Försvarsministern tillkännager FMV val av Black Hawk som HKP 16. Regeringen fattar beslut att vidmakthålla Hästveda.

Jag börjar med Hästveda. Det är självklart att ett vidmakthållande av Hästveda ökar möjligheten till redundans och personalförsörjning på kort sikt. Vi inom flygstridskrafterna måste dock komma ihåg att det inte är gratis och att det nu är vi som måste leverera. Vi måste kräva av oss själva att så snart som möjligt levera en strilbataljon i full sving.

På helikoptersidan innebär insatsen i Afghanistan att vi levererar. Det är dock inte enkelt att genomföra med de få HKP vi har.

Black Hawk är ett bra val. En beprövad helikopter som byggdes för militärt bruk från början. Helikoptern kommer ge ett bra tillskott avseende medeltung helikopter.

Insatsen med JAS 39 påbörjades med ombasering inom 24 timmar efter riksdagbeslut och är historisk på flera sätt. Det är 50 år sedan stridsflyg sattes in internationellt. lufttankning används operativt för första gången direkt ur ”startblocken”. TP 84T vår bara tänkt som utbildningsplattform. Jag vet att vi riskerar att stå på marken om vi får fel på detta enda flygplan, men ”hellre lyssna till den sträng som brister än...

HKP 14 flyger inom några dagar i FM regi. Härligt att vi äntligen kommer igång där.

Sammantaget händer oerhört mycket positivt, men allt detta ställer krav på oss som verkar inom flygstridskrafterna. Vi ska leverera på alla plan. Genom insatserna i Afghanistan och över Libyen går vi också in i ”insatsmode”. Det gäller oss alla såväl på plats som har hemma.

Anders Silwer
FVI

Officiell blogg

Chefer i flygvapnet kommenterar och lyfter frågor och idéer för diskussion. Det här är en formell myndighetsblogg från Försvarsmakten.

12 kommentarer

  • FVI 21 april 2011 20:25

    Michael

    Jag tycker det är ett bra initiativ. Utveckla förslaget så kan vi se på det. Jag tror vi behöver många olika sått att nå våra rekryteringsmål. Flygvapenbloggen kommer så småningom att flyttas in på FM egen plattform och då kan vi ta med rekryteringssidan.

    Anders Silwer

  • CH 21 april 2011 13:52

    Anders: jag tycker vi kan lägga upp en personalförsörjningssida på Flygvapenbloggen. Syftet kan kort beskrivas med at C LSS uppdrag är att stödja FVI, krigsförbanden och flottiljechefernas förvaltning av insatsorganisationen. genom denna sida avser C LSS at informera om personalförsörjningsfrågor (rekrytering, omskolningsutredningen, stabsarbetsplan för flygvapnet olika utbildning och LSS systerskolors flygvapenspecifika utbildningar, rekryteringsrsultat, tankar om hur rekrytering av framtida flygvapentekniker kan genomföras (likt C F 21 förslag om vårt närmande till flygteknikergymnasium), anpassad flygtekniker utb, etc. LSS bör vara sammanhållande för denna sida.

    Vad tycker du Anders

    Mvh

    Micke CH

  • flygvapeninspektoren 15 april 2011 14:34

    Handy

    Bra att du gillar de svenska teknikerna. Svaret är att vi behöver varenda en av dem, och fler därtill, när vi inför NH 90 och Black Hawk och samtidigt flyger Gripen.
    Over and out och trevlig helg.

    Anders Silwer

  • Handy 15 april 2011 06:46

    Bare ein av Gripenteknikerne er intressert av NH90 og Blackhawk, ska di andre seges opp er dom hjertligt velkomne til Norske Luftforsvaret. De ni trenger til NH90 og BH er vel helikoptertekniker ikke gripentekniker. Har spørt og det er førsel i utdanning til NH90 og Gripen. Og de som var aktuelle var Gripentekniker.

  • flygvapeninspektoren 14 april 2011 22:33

    Handy

    Vi vet att de svenska teknikerna gör ett bra arbete och att vi ska rädda liv. Insatsen inom NAD kommer dock inte att falla om inte de svenska Gripenteknikerna inte kommer nästa år. Vi behover varenda tekniker vi har till att komma igång med NH90 och Black Hawk i Sverige för att ersätta våra Superpumor 2013.

    Anders Silwer

  • Handy 14 april 2011 16:32

    Morro HKP10 flyr men vi har syv (7) ganger de patienter her i Maymanah. Dette klarer vi tack vare svenske gripen-tekniker som vi gitt utdanning og utsjekk men neste år blir det vanskelig når de trengs hjemme (sa noen på PROD). Hvorfør de ikke kan bli et år til førstår de ikke når deres chefer sier det er greit. Er det ikke soldaterna og beboerne vi ska redde til livet når det trengs ?

  • alf Ingesson Thoor 12 april 2011 11:42

    Enligt min uppfattning, tillika min C Säk, bör inte uppgifter rörande styrkors användande och dess brister redovisas under en pågående skarp mission. Det är lite av "övnings och fredstänkande". Att berätta öppet om vårt FV och de övningar vi deltar i är en sak. Skarpt läge ett annat. Att vi bara har en tanker, det vet de flesta. Att vi står på marken med Gripen om tankern går sönder är en helt annan sak, om nu det förhåller sig så, allt enligt FVI inlägg.

  • JON 12 april 2011 09:40

    Affe, läser du inte AW&ST?

    Dom håller reda på det mesta!

  • Chefsingenjören 12 april 2011 00:23

    Kul att se att det går framåt.
    - Att EAW fick komma ut var inte en dag för tidigt och helt rätt att nyttja delar av NBF som ändå är en relik som borde förrådställas snarast.
    - Att behålla Hästveda var ett mycket bra drag (av politikerna).
    - Blackhawk kommer helt klart att lyfta helikopterverksamheten.

    Nu gäller det att fundera på vad vi ska använda alla nya fina prylar till. En luftförsvarsutredning som önskas av nånga partier (förutom M) vore därför klockren. Ska vi ha något bassystem som går att använda även i ett skymningsläge i Sverige? I så fall är det spridning eller fortifikatoriska skydd och luftvärn som blir den framtida principen? Ska vi bibehålla en svensk flygskola, eller ska vi satsa på en gemensam flygutbildning i norden/Gripensfären/NATO?

    Sist men inte minst är det skönt att se att Försvarsmakten/Flygvapnet äntligen har skapat ett forum som det går att kommentera i! Dubbelriktad kommunikation är grunden till en utvecklande diskussion.

  • Joche 11 april 2011 09:15

    Att FV endast har en (endast) Tp-84 konverterad för lufttankning torde inte vara någon uppgift som är en nyhet för någon.

  • Alf Ingesson Thoor 11 april 2011 08:09

    Var det så smart att berätta att vi inte har någon redundans på tankning med Tp-84?
    Alf Ingesson Thoor

  • Anders Norberg 10 april 2011 23:18

    Kanske vore det bäst att låta FMV fortsätta utveckla hkp 14 till ett fungerande system innan detta överlämnas helt till Försvarsmakten. Ge FMV resurser för detta och låt hkpflj personal koncentrera sig på hkp 15 och 16! Då kan personalekvationen möjligen gå ihop!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *