Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Viktigt

blackhawk

Med verktygslådor inlämnade till den karismatiska Tool room lady, och efter ett hangar- och byggnadsbyte, har vi lämnat den rent praktiska delen av vår Black Hawk-utbildning. För ett par dagar sedan drogs det igång en kurs i vikt och balans som kommer att pågå i drygt en vecka, en kurs som våra förra lärare sa att vi skulle tycka ”WTF!?” om. Än så länge har ”WTF!?” uteblivit eftersom det inte är så komplicerat som de ville få det att verka som, dock har det inom den här kursen uppstått en del små friktioner kring lärarfelsägningar och missuppfattningar när man ställer frågor. Detta är i det stora hela dock ingenting som verkar destruktivt för vår inlärning, det kanske till och med är positivt att vi får tänka efter lite själva emellanåt, å andra sidan kan det vid sina tillfällen vara lite irriterande. 
Hur som helst är kursen i vart fall intressant och lärorik. Första dagen var ren repetition av saker man fick lära sig på fysiken i gymnasiet och på skolan i Halmstad, exempelvis hur man räknar ut ett moment och hur man hittar tyngdpunkten på en kropp. Huvuddelen av resten av tiden har vi suttit i ett klassrum och räknat på övningsuppgifter och knappat in siffror i ett program som hjälper till att räkna ut slutvärden, och ställa upp allt i fina tabeller redo för utskrift.

Idag fick vi däremot ett litet miljöombyte när vi fick testa på att väga en helikopter med en av de två metoder som finns att använda. Det finns en snabb och enkel metod, och så finns det en som är mer tidskrävande och tilltalande för den artistiskt lagda personen. Det var den senare vi utförde idag. Själva vägningen i sig är inte jobbig att göra, man rullar bara upp helikoptern på tre vägplattor, det som gör att metoden är långsam är att man måste hålla på att loda och rita upp linjer på golvet med kritor (det är här det artistiska kommer in!), och mäta avstånd mellan ett par olika punkter.

 

 Sedan blir det till att räkna för att få ut de dimensioner som krävs för att göra moment- och tyngdpunktsberäkningar.
Vill man göra det enkelt för sig så går det att väga helikoptern på domkrafter, men då försvinner såklart själva hantverket.


På en rast fick vi närma oss den här magnifika maskinen, som man finner i samma skick som programmet som skapade den, skrotad.

Personlig blogg

11 april 2011 offentliggörs det att Sverige ämnar köpa 15 exemplar utav helikoptertypen UH-60M Black Hawk av den amerikanska armén.

Den här bloggen handlar om utbildningen som några av systemets tekniker genomgår i USA, hur livet kan te sig under ett halvår i ett fjärran land, med alltifrån kulturkrockar till utmaningarna på skolan.

1 kommentar

  • idil 15 februari 2012 02:11

    Komigen uppdatera mer

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *