Till övergripande innehåll Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation Startsidan Nyheter Innehållsöversikt Sök Vanliga frågor och svar Hjälp Kontakta oss Juridisk information
Du är här:

myndigheten

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

till myndigheten

jobb & karriär

Flygmekaniker, skyttesoldat, kock eller sjöofficer? Oavsett vad du vill göra i Försvarsmakten börjar din resa med en grundutbildning.

till jobb & karrär

bloggportalen

Här finns information om Försvarsmaktens värderingar, våra uppgifter från riksdag och regering och hur vi arbetar för att lösa dem. Här finns även fakta om myndighetens ekonomi, upphandlingar och tillståndsgivning.

Du är här

Första året

attblitransportpilot

Nu är snart första året på officersprogrammet avklarat. Vi i flygvapnet har en hemtentamen som skall vara inne om ett par dagar så det är det sista innan vi får ledigt. Har man varit en effektiv kadett och skickat in tidigt så har man således sommarledigt nu! Under sommaren får vi ledigt i ca 3-4 veckor innan vi påbörjar en sommarkurs som Försvarsmakten står för. Den är indelad efter armén, flygvapnet och marinen så hela kursen ses inte igen förrän kursstart i höst.

I onsdags blev vi alltså tvåvinkliga kadetter och vi hade en vinkelceremoni i karlbergsparken innan vi grillade med kompaniet och avslutade med en thessning på kvällen. Fint avslut på första året och det känns otroligt skönt att ha klarat av första året på Karlberg. Mycket har hänt och vi har hunnit med en hel del. Vinterutbildning, NOKA, flertal akademiska kurser, prestationsövningar, studiebesök, traditionsbevarande evenemang och mycket mycket mer. Slutspurten på vårtermin har gått i fullfart så det ska bli väldigt skönt att få komma bort från skolan lite, koppla av och komma tillbaka till skolan lite mer utvilad och välkomna den 225 qrzn till Karlberg. Under hösten väntar enligt mig lite tyngre kurser men nu har de flesta börjat få koll på studierna så det ska nog inte vara några problem.

Jag tar lite ledigt från skrivandet under ledigheten, även om den inte vart på topp på senaste tiden ändå :) Har blivit för mycket skrivande på tentor och för lite på bloggen, men det känns ändå rättvist hoppas jag. Ha en fin sommar, det tänker jag ha!

 

Personlig blogg

Här kan du läsa om min tid som officersaspirant på militärhögskolan Karlberg samt vägen till transportpilot i försvarsmakten.

6 kommentarer

  • attblitransportpilot 31 juli 2017 13:39

    Vad roligt! Hoppas det går bra. Ja, om jag inte missminner mig så brukar antagningarna ske ganska direkt efter "vanliga" mönstringen. Just huvudräkning finns det många appar du kan ladda ner, tror även det finns appar för simultankapacitet. Inget jag använde mig utav dock. Jag har även skrivit ett tidigare inlägg kring antagningsprövningen hur jag upplevde den:
    https://blogg.forsvarsmakten.se/attblitransportpilot/2016/02/10/antagningsprocessen/

    Där kan du läsa hur jag upplevde de olika delarna :) Viktigaste punkterna enligt mig tror jag är att ta det lugnt, läs igenom instruktioner noggrant och fokusera på ditt. Var utvilad, mätt, allmänt nöjd och var dig själv. Fokusera inte på vad du tror dom vill veta, försök istället ge en så bra och ärlig bild utav dig själv!

    Lycka till!

  • Gustaf 20 juli 2017 21:40

    Hej igen,

    Yes jag såg det, grym tajming :-) Det blir prövning för grundutbildning i början av aug för min del! Utbildningsstarten är 8 jan för de utan militär bakgrund, så alla kompletterande tester är innan dess då. Jag antar att man blir kallade till dessa när antagningsprövningen är godkänd. Dag 1 borde vara någon gång under hösten (?).

    Tack för tipset ang huvudräkning och simultankapacitetsövningar - några speciella spel eller liknande du övade på som du vill dela med dig av? Några övriga tips & tricks? :-)

  • attblitransportpilot 11 juli 2017 19:49

    Jag tror att en del av att åldersgränser är borttagen är just av den anledningen- att du mognar och skaffar erfarenheter. Så jag har svårt att se att det skulle vara något annat än en fördel. Vet personer som kommit in som är äldre än de gamla ålderskraven.

    Såg faktiskt att ansökan öppnat nu för dem utan militärerfarenhet. http://jobb.forsvarsmakten.se/sv/vagen-in/grundutbildning/om-ansokan/ Kika vidare här! Angående när du börjar grundutbildning tror jag du hittar tydligare svar på hemsidan. Men allt sådant vägleder Försvarsmakten dig till. Du gör testerna innan du påbörjar Din utbildning. Således är du "helt klar" med antagningen när du påbörja första utbildningsdagen. (Om du går denna väg)

    Jag har även civilt flygcert och vissa tester kommer du nog känna igen om du gjort flygpsykologtester innan. Däremot är det vissa tester som säkert kommer vara nya. Läs instruktionerna noga(!) där har du hur mycket tid som helst. Fokusera endast på ditt den dagen och var föreberedd mentalt. Öva simultankapacitet och huvudräkning. Det hjälpte mig, tror jag :)

  • Gustaf 8 juli 2017 15:57

    Hej och tack för svar!

    Okej då var det som jag trodde gällande inriktningarna :) Ponera att man är 25 år (dvs. gamla åldersgränsen för transportpilot och över stridspilot) – har du någon uppfattning om hur det vägs in i beslutsprocessen? Hur uppfattas civila ”meriter” såsom ingenjörsutbildning + ett par års jobberfarenhet? För min egen del känns det mycket enklare att motivera en ansökan nu än för 4-5 år sedan… Kan ju ha o göra med personlig mognad och att ens "mål i livet" förändrats.

    Så ansökan kanske öppnar vid årsskiftet, är det samma ansökan för de med och utan GMU? När är testerna i så fall? Är utbildningsstart fortfarande i september och ska man ha gjort GMU + förberedande officerskurs innan dess? När i så fall skulle jag påbörja GMU under 2018?

    Givet att du även har civil flygbakgrund – är det mycket som skiljer flygpsykologiskt lämplighetstest, TFHS testerna och de tester man gör dag 1 på HR Centrum i Sthlm? Jag har gjort dessa och har hyfsad koll på det civila upplägget.

    Många frågor… :) stort tack för din tid och svar!

  • attblitransportpilot 8 juli 2017 14:26

    Hej! Tack för din kommentar, kul att du uppskattar bloggen.

    Min uppfattning är att du söker till samma "pool". Du söker mot pilot, gör samma tester mot transport/stridspilot/helikopter och får under rekryteringens gång rangordna efter vilken inriktning du vill till. Själva beslutsprocessen - vem som hamnar vart - vet jag inte hur den går till. Men jag kan gissa att de utgår från samtliga genomförda tester, dina önskemål och vart du skulle passa bäst. Därefter får du ett erbjudande att börja på någon av inriktningarna. Det som skiljer är att här gör de som blivit godkända mot stridspilot ett test i g-slungan.
    Detta är alltså hur jag tror att det går till utefter min erfarenhet när jag sökte. Det kan såklart ha ändrats eller kan vara på något annat sätt.

    Angående inryck så skulle jag söka när ansökan för pilot öppnar. Den borde vara kring årskiftet.(inte hundra eftersom den precis ändrats pga nya grundutbildningen) Det är för att det är vid det tillfället som alla tester genomförs och du hamnar i "rätt cykel". Du kan självklart göra GMU innan med en annan inriktning - det gjorde jag. Och söka igen när nästa ansökan öppnar.

    Hoppas det var någorlunda svar, annars får du gärna höra av dig igen! :)

  • Gustaf 7 juli 2017 20:39

    Hej och tack för att du skriver en så bra blogg!

    Jag har lite frågor, är det någon skillnad på intagningen mellan transport/stridspilot? Dvs, är det två separata intag eller är det samma pool av ansökande till de båda inriktningarna?

    Jag har förstått att ansökan öppnar till hösten. Kan jag redan nu genomföra "antagningsprövning" (mönstring?) för vanlig GMU och under tillfället säga att jag vill söka pilot eller hur fungerar det? Jag har ingen militär bakgrund sedan tidigare.

    Tacksam för svar!

delta i diskussionen ↓

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.