26
Apr

Stabsövning CJSE utifrån ett elevperspektiv

Anmäl kommentar Av:
i Uncategorized

Årets COMBINED JOINT STAFF EXERCISE (CJSE) går mot sitt slut och snart är vi elever vid Försvarshögskolans högre stabsutbildning tillbaka på skolan vid Drottning Kristinas väg. Nu är det bara två månaders utbildning kvar. Det har snart gått två och ett halvt år sedan vi började skriva på C-uppsatsen och tiden har gått otroligt fort. Det har gått ett år sedan vi övandes inom ramen för VIKING 11, men trots tiden så har det varit lätt att komma in i befattningar och stabsprocesser igen.

Under många år har övningen levt med scenario ”BOGALAND” vilket skapat förutsättningar för en allomfattande ansats (COMPREHENSIVE APPROACH), ett begrepp som vi i teorin är väl bekanta med. CJSE 12 genomförts tillsammans med 9 stycken olika nationer och ca 1000 deltagare med inslag av både civila och militära delar.  Övningen har gett oss många lärdomar och erfarenheter på vägen, vilket kommer alla till del oavsett om man är elev eller en av de stabsofficerare som tjänstgör i sin ordinarie stabsbefattning. Under årets övning har vi övat med fyra olika ledningsnivåer från spelad strategisk nivå, Joint Forces Command (JFC-BFOR-luft/sjö/mark) Component Command (Arméstab) till taktiska staber på brigadnivån. Den multinationella miljön ger ett utmärkt tillfälle till att lära oss från andra länders sätt att tolka och använda gemensamma stabsprocesser. 

Vikten av att vi övar brigadledningsförmågan och tillhörande system, kan inte nog understrykas utifrån de omvärldsförändringar som sker och för att armén skall kunna lösa uppgifter inom ramen för IO 14. Det börjar kännas att det är dags att byta ut BOGALAND mot ett nationellt scenario och för att ytterliggare utveckla våra staber och förband. En vidare utveckling är att återuppta planerna för Arméns stabs och sambands övning (ASSÖ) och fullfölja den påbörjade utvecklingen av krigsföringsförmågan inom armén. Våra brigadstaber i norr och söder är i behov av övningar i både en nationell och internationell kontext.

Årets CJSE har visat att denna övning, där hela ledningsfunktioner i olika nivåer, innehållande fulltaliga staber är nödvändigt för att alla processer och funktioner kan övas fullt ut.

Vi elever ser fram mot nya utmaningar i Försvarsmakten till sommaren.

 

Magnus Uhrwing elev och förtroendeman vid HSU 2010-12.
Stefan Hedmark elev
Jonas Lotsne elev


2 Svar till Stabsövning CJSE utifrån ett elevperspektiv

  1. The Mighty 11 maj, 2012 kl. 12:49 e m Anmäl kommentar

    Mycket bra inlägg som belyser vårt felaktiga övande. Om vi någon gång skall lära oss att samarbeta mellan arenorna måste vi använda relevanta förmågor på övningarna för hur ska vi annars lära oss om varandra och nå respekt för varandras förmågor?

    Svara
  2. Magnus 27 april, 2012 kl. 8:47 f m Anmäl kommentar

    Håller helt med om att det måste genomföras liknande övningar i nationell ram/kontext där staberna bemannas av ordinarie personal, möjligen kompletterat med elever från olika skolor. Samtidigt kan man också ha kaderorganiserade riktiga förband i terrängen för att få realistiska friktioner och tidsförhållanden.

    Jag ser främst två nackdelar eller risker med övningar av den typ som precis genomförts.

    Metoder och processer riskerar att genomföras på ett felaktigt sätt eftersom ingen (många elever och mycket inkastad outbildad personal överallt) har riktigt bra koll på hur saker och ting skall gå till. Det blir ofta gissningar och så hittar man på nåt som verkar trovärdigt och kör på det. Det andra är Combined-upplägget med NATO-struktur och fordons- och vapensystem som vi inte själva förfogar över.

    Detta tillsammans gör att övningsdeltagarna kan drabbas av felinlärning och kanske också en övertro på förmågan hos olika delar av vårt svenska försvar. Flygvapnet disponerar ju t.ex. varken ordentlig lufttankningsförmåga, attackhelikoptrar eller attack/CAS-förmåga på det sätt det genomfördes under denna övning. Marinen är inte utrustad med den mängd potenta fartyg man hade på CJSE och armén har ju tyvärr inte tillgång till t,ex MLRS. Vad gäller stabsmetodiken så skiljer sig ju den också mellan NATO och Sverige, nationellt, men vi övar ju alltid enligt NATO och många har inte en aning om hur det är tänkt att fungera nationellt.

    Svara

Kommentera

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>