27
Feb

Varför kan jag inte andas?

Anmäl kommentar Av:
i Uncategorized

- en berättelse om att må psykiskt dåligt under en insats

KABOOM!
Ett åskoväder?!  Det måste vara ett åskoväder!
- SKYDD! Skriker någon.

Fan, jag är ju i Afghanistan! Det måste vara den där granatkastaren de briefade oss om innan vi åkte ut. Fan! Jag sitter ju fast i myggnätshelvetet! Fan också, snart kommer granat nummer två. Fan också, jag kommer dö nu, invirad i ett jävla fisknät!
FAN OCKSÅ JAG KOMMER ATT DÖ i ETT JÄVLA FISKNÄT!
- Kom igen nu Blomman, du måste fan ut härifrån, gör ett försök! Ah dragkedjan gick upp, någon har släppt ut mig.
Varför kan jag inte andas? Någon tar tag i mig och ruskar om mig.
- Kom igen nu Blomman, andas! Ropar soldaten som har släpat ut mig ur mozzien, det tältliknande myggnätet. Han har helt rätt, jag måste fan ta tag i det här nu, men varför skakar jag så mycket?
På med kroppskyddet och hjälmen, all annan utrustning ligger i en hög där min säng nyss stod.
Var fan är min bildförstärkare? Gruppchefen ropar åt mig.
- Blomman, få in tolkarna i vagnen!
Jag rusar de ca 10 metrarna till tolkarna.
- Al, Akh, get inside the APC!
Jag kommer själv in i vagnen och fastnar bakom min vagnchefsstol. Hur mycket jag än försöker kan jag inte förmå mig att sätta mig på min plats. Efter lite letande får jag på mig mitt headset och försöker ropa upp plutonchefen, men jag får inget svar. Jag lyckas däremot att få tag på Ställföreträdande kompanichef och får reda på att vi har en skadad som snart kommer bli evakuerad med helikopter men att övriga är ok!

Jag börjar känna mig riktigt konstig, inte panikslagen men väldigt på spänn. Jag kommer på mig själv med att jag sitter bakom min stol och hur sjukt det måste se ut. Jag försöker återigen få min kropp att hamna på sin rätta plats men hjärnan vägrar. Det är som om den säger ”sätter du dig där framme så kommer något dåligt hända”. Ber då föraren beordra mig att sätta mig på min plats. Han kollar väldigt konfunderad på mig men säger efter några sekunders väntan ”Sergeant, sätt dig på din plats och gör ditt jobb!” Tänk vad en skånings vänliga ord kan göra.
Kroppen lyder äntligen och hamnar på sin rätta plats. Jag kommer på att jag inte har något samband med varken min skyttegrupp eller min plutonchef och nämner detta av bara farten till föraren som tar ett eget beslut och hämtar sin gruppradio, IGR. När jag fått överta IGR:en anmäler jag till plutonchefen att jag är redo att leda flyg om det skulle behövas.
Den värsta dödsångesten har gått över men jag kan inte gå ner i varv, och jag blir väldigt oroad över detta. Igår hade det skjutits mot oss och visst hade jag fått ett adrenalinpåslag men inte värre än att jag kunde hantera det. Det jag upplever nu är något utöver det vanliga, jag kan inte kontrollera min rädsla.

Vid gryningen går vi ner i normal beredskap och bevakning. Det är nu det börjar gå utför på riktigt. Försöker lägga mig för att sova lite men det går inte. Vart jag än tittar ser jag hot. Plåttaket skulle förstärka en spränggranat fruktansvärt bra och smäller en RPG i tolkcontainern så får vi en jäkla splittervägg mot oss.
Jag försöker övertala mig själv att jag bara är stressad men hjärnan vill inte lyssna till förnuftet längre.

Jag pallrar mig bort till det lilla gymmet vi har för att försöka träna bort lite stress. Det funkar bra ca 5 minuter tills en av grabbarna kommer in och frågar hur det är med mig. Jag börjar gråta som ett litet barn, men jag har inte en aning om varför (även fast jag mycket väl visste varför).

Han lämnar en kort stund och kommer tillbaka med en av sjuksyrrorna vi har med oss ut. Hon kollar upp mig och börjar prata med mig, ett av de absolut bästa samtal jag någonsin haft. Vi bestämmer att vi ska laga frukost och gör även detta.
Efter frukosten blir jag riktigt trött och går och lägger mig på en säng utan myggnät och jag hinner precis somna när jag väcks av ett nytt kommando.
- SKYDD! Skriker någon av soldaterna.
Jag välter ur sängen och allt blir bara stilla. Jag får efter ca 5 sekunder ett anrop från posten att det var en larmmina och att allt är ok. Skönt!
Men allt är inte ok. Jag känner att det börjar svartna för ögonen och att jag inte riktigt har kontroll på situationen. Jag går bort mot vagnen som vi använder som sambandscentral och jag ber till Gud. Jag har aldrig varit religiös på riktigt men nu är jag det, i denna stund ber jag om att få överleva.

Efter det här har jag inte så många sammanhängande minnen, förutom att jag reagerar på minsta ljud och jag mår fysiskt dåligt av skarpa blixtar, t.ex. kamerablixtar. Jag minns att jag går och lägger mig i bastun och några ur plutonen försöker få i mig mat.
Jag minns ytterligare ett samtal med en av våra sjuksköterskor, han är själv veteran från tidigare insatser och jag minns att vi bara pratar om just ingenting. En av grabbarna från plutonen är också med, och det känns bra.

De lyckas få mig att gå och lägga mig i sjukvårdsvagnen och efter ett tag får jag reda på att jag ska bli evakuerad med helikopter. Jag ses som en fara för mig själv och de andra, och även om det är smärtsamt så kan jag nog bara hålla med.

Efter beslutet om att jag ska evakueras går allt mycket snabbt. Helikopter till Marmal, samtal med läkare från Swe Heli Unit, Galt-färden till CNL, mottagandet på campen av några av de bästa människorna jag känner. Under kvällen sitter vi uppe på ett av skyddsrummen och bara snackar, mina polare från skolan och min bästa vän. Kamratsamtal är underskattat!

Morgonen efter pratar jag med läkaren (vi hade ett samtal när jag kom in, men jag minns inte så mycket av det) och blir informerad om att han föreslår att jag ska avbryta FS21 och åka hem för att inte riskera att den skadan jag dragit på mig blir värre, må så vara en själslig skada. Mina två veckor i Afghanistan och på FS21 är över. Drygt 4,5 månaders utbildning för två veckors insats.

En snabb avrustning sker på Marmal, allt är bestämt. Jag ska åka hem med leaveflyget och ska bli bli uppmött av Försvarsmaktens HR-centrum (HRC) på Arlanda och sen blir det hemkomstprogram på Livgardet. Så blev det inte. Får reda på att HRC vill skicka mig till psykakuten i Uppsala, något vår läkare anser vara helt befängt. Det leder till att jag inte möts av någon alls på Arlanda utan jag får ringa en äldre kollega och be om råd. Jag får också tag på min kompanichef och förklarar att jag är hemma i Sverige och att HRC inte sagt något om vad som ska ske. Jag förklarar att jag vill börja jobba så snabbt som möjligt.

En vecka senare (och ett antal riktigt bra samtal med kompanichefen) ringer en psykolog från HRC, och vi har ett riktigt bra snack. Samtalet efter med en HR-personal var inte riktigt lika bra. Att bli frågad vad som inte uppfyllde förväntningarna på den här insatsen jämfört med andra jag varit på, är inte det man vill höra när man blivit hemskickad!

Efter en vecka hemma drar jag på mig min gröna uniform och sticker iväg till mitt hemförband, ett förband som jag under de kommande timmarna blir jävligt glad över att tillhöra (tänk om förbanden kunde få ta hand om sin personal utan att HRC skulle lägga sig i). Pratar med kompani-och bataljonschef och de är lyhörda över min önskan att få börja arbeta så snabbt som möjligt, och det känns skönt.

Det tar ca tre veckor efter hemkomsten innan de riktiga problemen kommer. SKULDKÄNSLORNA!
Jag får reda på att plutonen gått på en IED och det finns skadade. Jag har aldrig känt mig som en sämre människa i hela mitt liv. Varför är jag inte där? Jag blev hemskickad för att jag var rädd, men mina vänner kommer hem med riktiga skador.
Skuldkänslorna, känslan av misslyckande och minnena från kullen kommer i omgångar. Vissa perioder tänker jag inte alls på det, vissa perioder är det allt jag tänker på. Allt får sin kulmen i december när förbandets hemkomst börjar närma sig. Jag sover riktigt dåligt, har fruktansvärda skuldkänslor och känner mig som världens sämsta specialistofficer. Jag blir ändå övertalad att delta i hemkomstprogrammet. Det känns bra och jag bestämmer med HRC-psykologen att jag ska ta tag i mina problem med professionell hjälp hemma i stan.

Nu sitter jag här hemma i mitt hus, nyss hemkommen från arbetet (rekrytering av vårt framtida kompani) och det mesta känns ganska bra. Mina mål är fortfarande klara, komma över den här skiten och bli klar för insats med mitt förband.

Det jag vill belysa med den här texten är att jag var mentalt förbered på att bli allvarligt fysiskt skadad och t.o.m. dö i Afghanistan men jag kunde inte ens föreställa mig det som faktiskt hände. Jag vill inte jämföra mitt problem med de som blivit fysiskt skadade, och det här är mest ett uttryck, men ibland känns det som det hade varit lättare att komma hem med ett skotthål i kroppen. En del av dom jag träffat på sen hemkomsten har ingen som helst förståelse för vad som har hänt och vissa i min omgivning har t.o.m. påtalat att jag är olämplig i mitt yrke.

Vi pratar ofta om stressade situationer under strid och stridsliknande förhållanden, men vi hör väldigt lite om svenska soldater som drabbas av det. Är det ett tabubelagt ämne och iså fall varför?
Hade jag kommit hem med en kroppslig skada och sagt att jag går på sjukgymnastik för att kunna åka ut igen så hade ingen reagerat på det. Nu säger jag att jag går till en psykolog för att kunna åka igen och vissa i min omgivning byter snabbt samtalsämne. Varför?

Det som berättats ovan är mina upplevelser från sommaren 2011 i Afghanistan och Sverige och en redogörelse över hur jag har uppfattat det.

Till hela FS21 och speciellt mitt kompani (QL), BRA JOBBAT!

Till P4, 42. Mekbat och MSS, tack för allt stöd!

Till HRC, jag har en del utvärderingspunkter, men er psykolog är guld värd.

/1.Sg P4


164 Svar till Varför kan jag inte andas?

  1. Per Malmsten 7 maj, 2012 kl. 10:23 Anmäl kommentar

    Jag hoppas att du mårbra nu, har själv mångårig erfarenhet av mäniskor med olika problem som utlösts av trauma. Det du upplevde i Afganistan är inget som du ska känna skam för, det finns många former av krigsskador och din är inte mindre värd. Det finns ingen ranking på skador, och att skott och splitterskador har någon högre status.
    Lev väl och ta den tid du behöver.

    Svara
  2. Kerstin 31 mars, 2012 kl. 02:57 Anmäl kommentar

    Jag håller med, det här, och ”334 stygn senares” är starka berättelser, liksom det är mod att berätta. Feghet är att inte vilja låtsas om sådana här reaktioner, som snarare är normala än undantag. Alla drabbas – mer eller mindre och detta bör erkännas.

    Krigsmakter har emellertid alltid velat förtiga de här sidorna av krigen. Under första världskriget talade man om ”granatchock” och de som drabbades allvarligt blev inte sällan avrättade av de sina – för feghet. Så lite har det ju gått framåt. Men det fattas fortfarande mycket innan de allra flesta blir medvetna om vad krig gör med människor. Sanningen är mycket värre än vad som framgår ovan och den ”får” inte komma fram. Vi i Sverige är mycket naiva vad gäller de här problemen.

    Ledsen att behöva säga det men det är inte ärofyllt att kriga. Det är bara tragedi. I krig finns bara förlorare bland dem som gör ”jobbet” eller som drabbas (vinnarna är sällan med i krigen, i Västvärlden numer knappast ens deras barn, de bara regisserar krigen från säkra platser).

    Kan bara innerligt hoppas att alla ni som drabbas, och ni är många fler än de flesta tror, kommer över era erfarenheter så pass att ni finner trygghet och glädje i livet igen.

    Svara
  3. Sarah 28 mars, 2012 kl. 12:53 Anmäl kommentar

    Fantastiskt att du är stark nog att berätta om dina upplevelser. Det hjälper även mig som civil att förstå vad mina nära och kära i försvaret kan utsättas för och hur viktigt det är att prata om upplevelser, de bra och de mindre bra. Att du pratar om det talar verkligen för att du är rätt man för rätt jobb och att du kommer komma långt i din karriär. Stort lycka till med ditt tillfrisknande och med din karriär.

    Svara
  4. Lawe 13 mars, 2012 kl. 08:24 Anmäl kommentar

    Ja inte var det bättre förr. Låg på Cypern Bat 30-32 och speciiellt 32-an var det ofta oroligt och vi var några grupper som låg utspridda på posteringar runt Famagusta vid ett tillfälle när det brakade loss på allvar. Några i min grupp sket på sig, en började skjuta läskskott så det stänkte när granaterna började slå ner runtikring oss. Radioförbindelsen funkade inte och vi hade ingen chans att ta oss därifrån förrän dagen därpå. Den natten återkom i mina drömmar i minst 5 år efter hemkomsten. Ingen frågade nånsin hur vi mådde men flera blev hemskickade i smyg …

    Svara
  5. PA Georgsson 13 mars, 2012 kl. 05:49 Anmäl kommentar

    Starkt skrivet Blomman.
    Många gammla missionsbröder som pratat om dessa känslor nu när du satt det på pränt.
    Hoppas du mår bättre nu och att det går åt rätt håll.

    Svara
  6. Hampus Mårtensson 13 mars, 2012 kl. 04:14 Anmäl kommentar

    Enormt att få ta del av detta. All lycka till dig i framtiden!

    Svara
  7. "334 stygn senare" 13 mars, 2012 kl. 07:45 Anmäl kommentar

    Vi måste få en bättre struktur på detta. Både för de som redan har PTSD, Panikångest, samt därav erhållit hjärtbesvär, samt även för forskningens skull.

    I Canada där jag vistats hade man mycket bra utbyggt kunnande om PTSD. Likaså nere i Seattle.
    På sjukhusakuten i Nanaimo på Vancouver Island dit jag fördes i ambulans med förmodad hjärtinfarkt, så tog man blodprov omedelbart och kunde redan inom minuter inse att jag hade en svår PTSD och ett högriskutsläpp av bl.a Noradrenalin som gjorde att aorta krampade i ”falsk kärlkramp”. Dom satte in medicin och syrgas samt mycket milt lugnande efter att dom mjukt frågat om jag hade svårt för sprutor eller elkablage (EKG-apparat). Man talade om hela tiden mjukt i ett rum med dämpad belysning och med lugna stadiga röster, vad som gjordes och om jag själv ville sätta på elektroderna (vilket skulle avlasta min eventuella ängslan över eventuella tortyrminnen av ström) ja man tänkte på allt.
    Efter en stund så lättade allt och ytterligare en läkare kom in och gjorde en ”civil-honnör” och sade ”sir welcome to us” Sedan satt han där tyst en bra stund med en sköterska som försiktigt strök min hand och jag upptäckte att det var en bandspelare på med lugn och dämpande musikslinga.

    Läkaren frågade om jag fått diagnosen PTSD, or ”Battle-fatigue” ? Han sade sig inte vara intresserad av vad och hur utan bara om jag erhållit diagnosen. ”Battle Fatigue” svarade jag. Sedan förklarade han att det numera hette PTSD och att min panikångest, som liknar en hjärtinfarkt (jag svimmade handlöst i backen efter jag tagit mig åt bröstet sade dom), är inte farligt till en början.
    MEN sade han. Vi vet numera att detta KAN utveckla sig till en hjärtåkomma till slut, varför han sade till mig att tala med min läkare då jag kom hem till Sverige igen, den dagen jag återvände.

    Jodå detta gjorde jag.
    Men ingen har samma kunskap om detta visavi panikångestens långsiktiga skador på aorta eller hjärta.
    Att det blir ett stort slitage då man inte kan sova och därför skadas ämnesomsättningen, den kemiska balansen i kroppen (hormoner) och kroppens snabba tillvänjande av detta binjure-agerande. Ja detta börjar man förstå här i Sverige.
    Detta är en komplex situation som INTE hjälps endast med psykofarmaka hursomhelst eller endast KBT utan betydligt fler insatser. Vet ni att utomlands får man beröringsmassage/hudmassage så att man genom yttre nervsystemet lär kroppen att ”lugna sig” och ”kunna lugna sig inför/vid kroppsberöring”.
    Vatten och ljudterapi med andnings-övningar, sänka puls och lära sig bryta eskaleringen vid panikångest samt sänka pulsen och erhålla kroppskontroll.
    Det är först nu sedan år 2005/06 man stapplande har börjat med detta på KI/KS Solna och Danderyd.
    Att sedan erhålla ljudträning, gruppterapi, triggerterapi sak o situationsterapi (icke samma som triggerterapi) och detta under olika mätningsfaser med hjärtbandspelare, blodprov, salivprov, EEG-mätning, sömnterapi och mätning, dietkost avpassad för sin hormonbehandling m.m.

    Ja allt detta fick jag som försöksperson i början av 1990.
    Var HELT symptomfri under flera år.
    Dock så upptäckte min fru efter 5 år att man borde haft återkommande KBT-behandling kanske 2 besök/år
    Liten kostnad, för ett friskt liv.

    Men tyvärr då trodde man felaktigt att man nu plötsligt var frisk. Ingen mer hjälp…

    Det kan ta flera år innan det visar sig eller att man själv förstår att man behöver mer hjälp.

    Svara
  8. LIN 7 mars, 2012 kl. 11:31 Anmäl kommentar

    Rörande historia och jag håller med om de flesta inläggen ovan.
    Vad jag inte förstår är hur tankarna går kring att skicka hem soldater som lider av akuta stressreaktioner, då mig veterligen all forskning hänvisar till vikten av närhet till förband och insats för att lättast bearbeta problemen och tillfriskna. En psykolog borde kopplats in på plats och inte efter en vecka i hemlandet. Mig veterligen blev minst en till soldat hemskickad av liknande orsaker. Att sitta ensam hemma, älta sitt problem med de skuldkänslor som kan uppstå verkar vansinnigt.
    ”Behandlingen ska präglas av
    -snabbhet – behandling tidigt
    -närhet – till egna förbandet
    -enkelhet – krångla inte till det, utnyttja förbandets personal och resurser
    -förväntan – han ska bli bra” SoldF sid 205
    Någon på HRC som vill respondera?

    Svara
    • Patrick 22 mars, 2012 kl. 03:00 Anmäl kommentar

      Jag är ingen expert och vet mest om PTSD hos människor som utsatts för övergrepp, inte krig, men där är närheten till händelsen avgörande, en del hävdar till och med att samtal som ligger långt bort i tid kan förvärra tillståndet, man återupplever händelsen och river upp sår som börjat läka hjälpligt.

      Svara
  9. Robin Viinikka 6 mars, 2012 kl. 04:32 Anmäl kommentar

    Viktigt att detta tas upp, och riktigt starkt av dig att du delar med dig av det!

    Svara
  10. Morgonsur 6 mars, 2012 kl. 12:06 Anmäl kommentar

    Ett mycket bra och viktigt inlägg, och du skall ha all heder som berättar din historia.

    Allt för få har det modet, tyvärr.

    Stort tack!

    Svara
  11. Pingback: Om tickande bomber och stridens pris « Morgonsur

  12. Göran Molander 5 mars, 2012 kl. 09:02 Anmäl kommentar

    Stark berättelse ….. all heder till dig.lycka till ! .

    Svara
  13. Vicktor Öhlund 5 mars, 2012 kl. 05:38 Anmäl kommentar

    Jag tycker det är väldigt bra och modigt gjort av dig och berätta om det här och visa att det är som du säger; fysiska skador är inte de enda man kan dra på sig på utlandsmission.

    Jag skulle gärna vilja höra om du tror att det skulle vara bra med anställda psykologer som är med ut på missionerna för det är något jag funderat på själv. Skulle de göra nytta där eller vara överflödiga i din åsikt?

    Hoppas du får bukt med problemen så fort som möjligt.

    Svara
  14. Pvt Carlsson 5 mars, 2012 kl. 01:44 Anmäl kommentar

    Jag vill inte säga annat än att jag är imponerad av din styrka att berätta detta samt er andra i kommentarsfältet som berättar om liknande upplevelser. Hoppas ni ”repar” er och slipper lida av era insatser. Jag är tacksam och stolt att få vara endel av samma organisation.

    Svara
  15. Spex 4 mars, 2012 kl. 11:06 Anmäl kommentar

    Mycket bra skrivet och otroligt modigt att våga berätta! Att det är tabu att prata om sånt här eller svaga sidor är ett problem för anställa samt veteraner, detta blir då indirekt blir ett problem för FM. En gammal sanning är att problem bara växer om man lägger locket på, därför är det väldigt viktigt att ta upp detta både för dig som person samt för FM. Tycker mycket illa om folk som baktalar och ”sticker kniven i ryggen” på personer som berättar om sina problem. Du kom och berättade för oss på skolan om vad som hade hänt och hur du kände. För mig gav det lugn, att se en ”verklig” person som var utsatt och som stod upp för vem du är och vad du kände. Kan han klara av det så kan jag. Sånt här är ju en del av vårat jobb, så därför måste vi våga prata om det!
    Och genom det här kommer du bara bli starkare och känna dig själv bättre.

    Svara
  16. monica malm-svensson 3 mars, 2012 kl. 09:35 Anmäl kommentar

    stort tack för att du orkar skriva om hur det kan vara att komma hem efter mission. det finns fler som upplever samma känslor. hoppas att någon börjar forska i hur många av oss som lider av någon form av stressyndrom relaterat till missionen. fortsätt gå till hr-centrum. du blir bättre men det tar sin tid. kram monica

    Svara
  17. Frida 3 mars, 2012 kl. 06:19 Anmäl kommentar

    Overkligt hemskt… och fängslande välskrivet. Modigt och personligt som rackarn också. Länken når mig via Facebook från vitt skilda delar av landet. Tack, kram och lycka till vad än du tänker satsa på härnäst! Du har redan gjort skillnad!

    Svara
  18. Jessica Axberg 3 mars, 2012 kl. 04:23 Anmäl kommentar

    Fantastiskt starkt berättat. Jag är djupt rörd. Viktigt att inte glömma. Att många hellre har ett skotthål i kroppen än ett hål i själen… Bara för att andra skall förstå.

    Svara
  19. Johan Hansson 2 mars, 2012 kl. 02:16 Anmäl kommentar

    Bäste Blomman,

    tack för att du berättar och ventilerar dina känslor på ett så öppet och okonstlat sätt – all heder!

    Jag har själv inte varit i ISAF. Men under BA-02 i Bosnien 1994 – där jag var pskplutch – blev vi utsatta för indirekt eld. Vid ett tillfälle – den 29 juni 1994 vid 15-tiden – höll det på att gå riktigt, riktigt illa. Jag hade avlöst en soldat som stod på post på ett OPT vid en radiomast när en granat briserade, nära. Efter ca 30-45 sekunder hade jag som sista man tagit skydd i Pbv:en (302) när nästa granat briserade dör jag nyss stod, 2 – 3 meter från vagnen. Sen hände en hel del annat, men ingen av mina blev skadade, dock civila intill oss. Som du kanske märker sitter minnena och detaljerna kvar efter snart 18 år. Jag har ofta tänkt på denna händelse och de två timmarna som förflöt. Även om allt gick bra för oss och att händelsen i sig inte var särskilt extrem, så är det nog viktigt att tillåta sig ge utrymme för det man upplevt. Din historia är viktigt för dig – låt den vara det, det skall du bli respekterad för. Min historia är viktig för mig, och har så varit – den är en del av min yrkesidentitet som lärt mig mycket om mig själv och hur jag agerat under hot och stress när jag samtidigt för befäl. Bästa hälsningar! /Övlt Johan Hansson – Armén

    Svara
  20. "334 stygn senarel" 2 mars, 2012 kl. 02:16 Anmäl kommentar

    Bra skrivet och till Er alla som kommenterat en uniformsbroder, bravo !

    Det måste byggas upp ordentliga VeteranCentra dit alla kan gå och
    andas ut, gråta ut, med diarre´sitta och
    hulka av all kemikalierusning i kroppen som förgiftar en, bara för att ens underbara fru stängde dassdörren lite för hårt. Eller skramlade hårt med en kastrull.

    Tänk att få kunna bli utsatt för ett BU från ett barn utan att med gråten i halsen inse att man plötsligt var nära att attackera sitt älskade barn och tro att man stod inför en påtänd barnsoldat.

    Kroppen reagerar och agerar och själv är man skräckslagen för vad som kroppen gör, man kräks och skriker så högt där man står på knä inför sin chockade familj….så att inget ljud kommer ut…. till slut kommer ett skrik så att det hörs till slutet av gatan och man tror att man dör av skriket.
    Familjen ser med skräck på det monster som står på knä och med utsträckta armar och med vidöppet gap skriker det ljudlösa vrål som är så stort att man inget får fram…………..

    Bara medvetslösheten kan befria en från allt. Man inser att man är på gränsen att totalt förlora sin själ.

    Familjen springer ut ur huset…..
    Hustrun står kvar vit i ansiktet av skräck, hon känner inte ens igen en längre….
    Man önskar man aldrig kommit hem igen.

    Jag vaknar upp på golvet…..nedbajsad och urinen klibbar. Jag stinker av ketonutsläpp och noradrenalin.
    Min hustru sitter på knä och håller mitt huvud hon gråter som ett förtvivlat barn. Hon säger kvidande….jag orkar inte längre….jag förstår inte….jag orkar inte längre…..!

    Jag tröstar min fru och hela min familj.
    Men önskar att det var jag som omfamnades som det skrämda barn jag egentligen är.

    Tänk att kunna få känna en smekning på sin hud, …på sin hud på ryggen utan att darra som ett asplöv….utan att känna obehaglig rädsla.

    Jag har duschat, kräkts i duschen, torkat mig fått 2 glas vitt vin, petat i mig en ”Sandvikare” och barnen har lagts och jag skamset kysst dom. Min minsta har tröstat mig med orden, ”pappa jag har mitt svärd (av plast) jag kan skydda dig mot dummingarna”. (Jag är nära gråten av stolthet över mitt lilla barn.) Tack säger jag, men dom kommer inte hit.
    Sov nu pappa o mamma sitter uppe och allt är bra nu !

    Sjunker ned i stolen…..brasan brinner lugnande (jag slår bort några minnesbilder av brinnande människor i några hus.

    Jag lyssnar på TV-soffans journalister där de sitter med pubertala förnumstiga ”förstårsigpåare” som inte ens gjort malajtjänst. ”Ja vi måste alla dra vårt strå till stacken”…..häver den ena ur sig.

    Sedan pratar dom alla om saker dom inte ens har den minsta kunskap om.
    Jag förstår att jag äntligen är tillbaka hemma.

    Och allt är normalt…igen !

    Svara
    • Armébloggen 2 mars, 2012 kl. 12:01 Anmäl kommentar

      Försvarsmaktens avdelning Arbetsmiljöavdelningen på HRC erbjuder stöd för personer som har varit på insats. Under arbetstid måndag till fredag kl 09.00 till 15.00 kan du som varit på insats, eller du som är anhörig kontakta HR-direkt, 08-514 393 00 som lotsar vidare till handläggare med stor kunskap på området. Det går även bra att maila HR-direkt på hr-direkt@mil.se
      I akuta fall bör du kontakta sjukvården direkt för att få kontakt med läkare eller annan medicinsk personal.
      Vi vill även påminna om fredsbaskrarnas kamratstödsjour 020-666 333.

      Svara
      • Jan Karlsson 2 mars, 2012 kl. 01:58 Anmäl kommentar

        Av min egen erfarenhet kan jag säga att det är just detta som är problemet, att man ‘erbjuds’ stöd under arbetstid måndag till frdag 08.00 till 16.30.

        När man är så pass påverkad av sin insats som jag var, och som många andra är eller har varit, så är det knappt ett alternativ att ringa en stödperson på arbetstid. Du behöver hjälp de gånger när allt brakar samman, och det är sällan Måndag – Fredag 08.00 – 16.30!

        När jag mådde som sämst behövde jag inte ett telefonnummer att ringa (jag kastade ju var enda 6 månaders undersökning som skickades ut), jag behövde någon som ringde mig. Det är milsvid skillnad på att själv orka söka hjälp och att inte våga söka för att inte väcka den björn (inom sig) som sover.

        Jag kom hem 1995 och hade hoppats att vi kommit längre än så vad gäller omhändertagande. Jag hoppas att jag har fel i min analys, annars är det lång väg kvar att gå.

        /Jan Karlsson
        BA01, BA03

        Svara
        • Frida 5 mars, 2012 kl. 06:14 Anmäl kommentar

          Precis så var det för mig också. Som sagt tog det mig 9 år innan jag klarade av att säga så pass mycket att jag fick ett avlastningssamtal. Det har varit många gånger som jag har önskat att någon frågat mig hur jag mådde (och framför allt att jag fått avlastning i samband med de upplevelser jag råkade ut för) under de år som gått. Det är fan inte lätt att be o hjälp!

          Svara
    • Frida 2 mars, 2012 kl. 09:58 Anmäl kommentar

      Jag blir alltid lika stolt när jag läser om, eller på annat sätt får ta del av, andras svåra upplevelser från insats. Från egna erfarenheter vet jag ju hur svårt det är att prata om det, för mig tog det 9 år att berätta så jag fick mitt första avlastningssamtal. Fattade ju inte att jag hade dödsångest fören instruktören på krisstödskursen sa det förra året, å på den vägen var det med att klara säga ifrån om att jag inte hade det bra. Tack ’334 stygn senare’ för att du är så stark och berättar din historia!

      Tveka inte att ta kontakt med Fredsbaskrarnas kamratstödsjour, HRC/HR-direkt, eller din vårdcentral om du vill få professionell hjälp.

      Svara
  21. Mary 1 mars, 2012 kl. 12:40 Anmäl kommentar

    Jättebra skrivet! Maken min kom hem från en insats och verkade initalt helt frisk för att några år senare blir mycket sämre. Nu har han fått diagnos på det och tydligen triggade stressen du beskriver en psykisk sjukdom. Vad det har gjort med mig, tänker jag inte ens gå in på – men jag undrar – VAR finns stödet inom FM? Var får anhöriga ett riktigt, varaktigt och viktigt stöd?
    Mitt svar till det är ingenstans.

    Stort tack för din berättelse! Må bättre!

    Svara
  22. Adjen 1 mars, 2012 kl. 12:00 Anmäl kommentar

    Stark berättelse Blomman, känner igen mig från BA04, fast i en annan situation, säger Srebrenica 1995 så vet många.
    Alla måste jobba med detta mer för att få det till ytan, det får inte sopas under mattan längre.
    Jag blir också upprörd när jag läser om de som tycker du är olämplig som soldat/officer. Jobbar dessa som uttalat sig i FM tycker jag de skall sluta sin anställning omgående när de inte vet vad de talar om.
    Dessa är verkligen olämpliga i sitt yrke.
    Jag känner dig och jag ser att du är om någon en mycket lämplig specialistofficer, en av de bästa jag sett hittils och du kommer utvecklas mycket i framtiden.
    Du är en tillgång till FM utan tvekan…
    Du kan gå mer rak rygg och huvudet högt
    // Adjen

    Svara
  23. Alf 1 mars, 2012 kl. 03:09 Anmäl kommentar

    Keep calm and chive on…

    Svara
  24. Peder Ohlsson 29 februari, 2012 kl. 10:05 Anmäl kommentar

    All heder för din öppenhet och inte minst ditt mod att berätta om dina upplevelser. Din berättelse bör så många som möjligt ta del av som förberedelse inför en insats.
    Du har antagligen brutit ny mark i ett viktigt och många gånger eftersatt ämne.
    Tack öv Peder Ohlsson

    Svara
  25. Åsa 29 februari, 2012 kl. 09:43 Anmäl kommentar

    Tack för din starka berättelse om dina upplevelser, detta hjälper mig som fru till en som varit iväg på tre bataljoner. Det hjälper mig att förstå hans tystnad ibland. Du är en stark kille som vågar berättade detta, all Lycka till dig.

    Svara
  26. Anders Stach 29 februari, 2012 kl. 09:27 Anmäl kommentar

    1.Sg P4
    Tack för att du aktivt och prestigelöst bidrar med dina känslor och ditt perspektiv, du har satt ord på verkligheten. Beskrivningen av dina upplevelser bidrar direkt till arbetet med att utveckla och optimera Försvarsmaktens stöd före, under och efter insats.
    Anders Stach
    C FM Veteranavdelning

    Svara
  27. Förste sergeant 29 februari, 2012 kl. 08:27 Anmäl kommentar

    Det är ett stort steg att berätta offentligt om dina besvär och det hedrar dig. Många i vår organisation har mycket att lära och dra erfarenheter, vilket du kan hjälpa oss med.

    Däremot blir jag lite orolig över följande del:
    ”En del av dom jag träffat på sen hemkomsten har ingen som helst förståelse för vad som har hänt och vissa i min omgivning har t.o.m. påtalat att jag är olämplig i mitt yrke.”

    Detta är en diskussion som du borde ha fört med dig själv anser jag, och jag finner det väldigt märkligt om inte andra också skulle reflektera över det. Framför allt är det konstigt att du inte reflekterat över det med tanke på hur du mår. Det borde vara en självklarhet att ifrågasätta sitt yrkesval när man drabbas så hårt som du gjort eftersom du sannolikt kommer utsättas för en liknande situation igen. Är det här rätt jobb för dig? Det får du med dina kollegor avgöra. Nästa gång kanske du blir farlig på riktigt för att du inte kan lösa de uppgifter du är ålagd att lösa.

    Jag blir också förvånad över hur våra höga chefer som kommenterat här enbart har positiva saker att säga. De måste väl ändå föredra fungerande soldater framför de som bryter ihop och inte kan lösa sin uppgift?

    Svara
  28. Oscar 29 februari, 2012 kl. 06:06 Anmäl kommentar

    Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Det är en väldigt starkt av dig!

    Svara
  29. Richard 29 februari, 2012 kl. 05:21 Anmäl kommentar

    Jag kan inte annat än att hålla med om vad alla andra har sagt. Tack för din starka berättelse, känn aldrig någon skam eller skuld. Din blogg kommer nog nå ut till fler som kan få den hjälp som de saknar och behöver. Du räddar antagligen fler själar här än i affe:

    Sköt om dig!

    Svara
  30. Vanja 29 februari, 2012 kl. 04:06 Anmäl kommentar

    Mycket bra skrivet, det är inte fegt att komma hem med själsliga sår efter det du upplevde, skit i om någon skulle tycka det, det handlar bara om okunskap… Lycka till vidare, hoppas du får göra det du drömmer om :)

    Svara
  31. Persson FS19 29 februari, 2012 kl. 03:11 Anmäl kommentar

    Tack för att du vågar dela med dig av dina erfarenheter. Du är inte ensam. Det är viktigt för FM och det svenska folket att få ta del av sådant som de flesta inte vill eller våga prata om. Starkt jobbat! Lycka till.

    Svara
  32. Sverker Göranson 29 februari, 2012 kl. 12:02 Anmäl kommentar

    Det krävs oerhört mycket mod för att sätta ord på de upplevelser du har haft i samband med din tjänstgöring i Afghanistan. Genom att du vågar dela med dig av dina upplevelser hjälper du andra. Hur realistisk träningen inför en insats än är, går det aldrig på förhand att vara säker på hur vi agerar i en stridssituation. Dina upplevelser kommer du alltid att bära med dig i livet, men genom att du nu bearbetar dem blir det ovärderliga erfarenheter.

    Din beskrivning hjälper även oss att förbättra vårt stöd till alla som tjänstgör och har tjänstgjort i insatser. Precis som du beskriver handlar det om att du och jag som soldater skall kunna göra insats igen – varje soldat, oavsett grad, är lika viktig. Vi som är chefer på olika nivåer måste utöva ett ledarskap som inkluderar, inte exkluderar. Sedan ett halvår tillbaka finns också vår veteranavdelning på plats, vilka arbetar med att samordna vårt stöd till veteraner. En av deras främsta uppgifter är att se över hur vi kan stödja våra veteraner och deras familjer innan problem uppstår. Det här är en dialog som aldrig får tystna.

    Sverker Göranson
    Soldat och Överbefälhavare

    Svara
  33. sergeant och sjuksköterska 29 februari, 2012 kl. 11:58 Anmäl kommentar

    Tack för din öppenhet. Jag är övertygad om att du kan bidra till att framtidens soldater är mer förberedda inför sina egna reaktioner. Det du upplevt tyder inte på svaghet eller att du skulle vara olämplig som soldat / officer, tvärtom, det är tecken på att du är mänsklig.
    Att du nu bidrar till en mer ödmjuk och reflekterande inställning inför soldatjobbet är oerhört viktigt. Det gör oss alla bättre som människor och soldater!

    Svara
  34. Jan Karlsson 29 februari, 2012 kl. 11:33 Anmäl kommentar

    Tack för att du skriver detta. Det visar på mod!
    Det du berättar om är något som upprepat måste lyftas och ventileras. Förhoppningsvis kommer det på sikt bli rumsren att må dåligt efter en mission…eller av något annat i livet.

    Jag mådde riktigt dåligt efter BA01 och BA03. Jag blev tillfrågad att vara med i ett debattprogram i TV om detta och tackade jag i förhoppning att det skulle leda till något positivt för andra. Hoppas att det också blev så. Dock uttryckte den bataljonschef vi haft på BA01 att det mest var de med föräldrar som tycker om att dricka som drabbas av stressreaktioner.

    Skuldkänslorna och tvivlen du känner är du inte ensam om att ha. Dina skador är på riktigt.

    Du kommer att komma över detta. Du kommer må bra igen!

    Sök hjälp så blir vägen tillbaka kortare och behagligare.

    Du vågade försöka göra skillnad och det är det som räknas.

    Ta vara på dig!

    /Jan Karlsson
    BA01, BA03

    Svara
  35. Stefan Sundbäck 29 februari, 2012 kl. 11:07 Anmäl kommentar

    Oerhört gripande, öppen, utlämnande och mycket viktig berättelse! Trots att jag (nog) inte vet vem Du är, ett stort tack!
    Det är så viktigt att vi börjar tala om upplevelserna från insatserna utomlands. Du visar stort mod genom att gå före och börja berätta!
    All heder! *Honnör*
    /Stefan Sundbäck, militärpastor, LedR

    Svara
  36. Kenneth 29 februari, 2012 kl. 09:22 Anmäl kommentar

    Vi ses inte så ofta längre. Hade bara hört ryktesvägen om detta tidigare. Starkt av dig att publicera. Det gav mig många tankeställare.

    Håll den ötsgötska fanan högt !!

    /Kenneth

    Svara
  37. Alf Bohman, P7 29 februari, 2012 kl. 04:51 Anmäl kommentar

    Vill komplettera min kommentar längre upp i tråden med att uttrycka gillandet för öppenheten hos ”Blomman” och andra modiga.

    Fortsätt våga prata om reaktioner, så det blir naturligt att våga prata reaktioner.

    De som är oförstående har förmodligen läst om detta, men ännu inte tagit det till sig. De mognar kanske inte förrän de själv är ”där”. Men samtalet hjälper alla.

    Svara
  38. Ingela Blomberg 29 februari, 2012 kl. 01:48 Anmäl kommentar

    Här kommer en kram från en MYCKET stolt mamma till Blomman!

    Svara
  39. Frida 29 februari, 2012 kl. 12:27 Anmäl kommentar

    Wow, den överskriften för verkligen tankarna tillbaka till min egen mission! Det brukade kännas som att jag inte kunde andas eller att jag andades utan luft. (Snacka om flash backs när jag lyssnade på ‘No Air’ med Chris Brown första gången, hihihi) Du är så stark som berättar om det du har upplevt! Så vida du inte utvecklar en oförmåga att utföra dina arbetsuppgifter är du verkligen inte olämplig i ditt yrke pga det du råkade ut för. Skador på insidan är inte mindre värda än skador på utsidan, kom ihåg det.

    //Frida
    KS07, 2002-03

    Svara
  40. Johan 28 februari, 2012 kl. 11:37 Anmäl kommentar

    Du kan inte på allvar mena att det är märkligt att folk i din omgivning ifrågasätter ditt yrkesval. Om du själv inte har funderat på om du är lämplig eller ej så är det nog hög tid att göra det innan du ger dig ut på insats igen.

    Du blir hemskickad för att du är en fara för dig själv och din omgivning, vilket du för övrigt själv håller med om, så min spontana reaktion är att du är direkt olämplig som soldat och officer.

    Du ska samtidigt ha en eloge för att du vågar skriva om dina bekymmer, men att förbereda sig för ny insats innan ens ett år har passerat känns riktigt konstigt.

    Svara
    • Mattias 29 februari, 2012 kl. 09:47 Anmäl kommentar

      Kan tala om att mer än hälften av våra officerare och soldater har inte varit i riktigt strid, och oavsett all träning och förberedelse kan man inte veta hur människan kommer att reagera i en skarp reaktion. Det är nog många mer som upplevt det som Blomman går igenom.

      Svara
      • Johan 1 mars, 2012 kl. 12:07 Anmäl kommentar

        I min värld är det väldigt stor skillnad på att komma hem med psykiska men efter att ha utfört sitt arbete i ett insatsområde och att bli hemskickad för att man får en panikångestattack under en beskjutning. Personligen hade jag som chef eller underställd haft väldigt liten tillit till någon som får den reaktionen. Nu är det bara en jäkla tur att den kom uppe på kullen, bakom sandsäckar och Hescos och inte ute på fälten fem km väster därom.

        Tro mig, jag tycker att det är hedervärt att skriva om det här, det är extremt viktigt till och med! Det är däremot märkligt, och helt ärligt beklagligt, att det börjar pratas om stort personligt mod och medaljer när det handlar om en sån här sak. Ta OMLT eller QL FS19 som exempel. Där kan vi prata om stort personligt mod och medaljer. Inte i det här fallet.

        Svara
  41. Lennart Hammarstrand 28 februari, 2012 kl. 11:31 Anmäl kommentar

    Tack!

    Du har ”givit ett ansikte” åt det som många av oss som har varit ute eller våra anhöriga tänker en hel del på. Det här är en fråga som vi måste bli bra mycket bättre på inom Försvarsmakten. Var riktigt rädd om Dig och ta med Dig alla positiva kommentarer.

    Lennart

    Svara
  42. Dennis 28 februari, 2012 kl. 11:17 Anmäl kommentar

    Klart du är olämplig som specialistofficer. Du misslyckades med ditt jobb. Ta ditt sunda förnuft till fånga och tänk över om detta jobbet är något för dig. Du borde komma fram till att ett annat yrke är något att satsa på!

    Svara
    • Jörgen Nyqvist 29 februari, 2012 kl. 11:14 Anmäl kommentar

      Jag hoppas innerligt att din kommentar baseras på ren okunskap och omognad. Blomman misslyckades inte med sitt jobb – han blev skadad i strid och får hjälp att läka sina sår. Var skadan sitter någonstans är oväsentligt, likaså om den är fysisk eller psykisk eftersom de hör ihop i alla fall. Det finns flera yrkesgrupper där man riskerar att skadas allvarligt i tjänsten; poliser, brandmän, ambulanspersonal och…soldater. Alla med erfarenhet från den här typen av yrken vet att man alltid tar skada av otäcka upplevelser. Men bar de riktigt modiga tar steget fullt ut och ser inte bara till att läka själva, de vågar delar med sig av sina erfarenheter så att andra också kan börja läka sina sår. Att man skulle vara olämplig att utföra sitt yrke pga att man skadats i tjänsten är inte bara ett omoget och rent lögnaktigt påstående, det är en förolämpning mot alla som arbetar i riskfyllda miljöer.

      Jörgen
      Brandman, ambulanssjuksköt. och skyttesoldat, FS21.

      Svara
  43. Anonymus 28 februari, 2012 kl. 11:16 Anmäl kommentar

    Tack för att du delar med dig dina erfarenheter. Helt annat plan än vad man vanligtvis läser om. Starkt jobbat!

    Svara
  44. Thomas Tillström 28 februari, 2012 kl. 10:51 Anmäl kommentar

    Starkt Blomman!
    Äntligen någon som vågar stå upp för de starka känslor som väcks inom oss då vi befinner oss i ”farliga situationer”. Har själv jobbat inom FM i 27 år och sett hur ”man” inte vågat eller kunnat hantera dessa känslor. Tack Blomman för att du så öppet och ärligt delar med dig av dina erfarenheter. Jag hoppas att fler än de som kommenterat ditt inlägg tar del av det för vi har så mycket att lära oss av varandra och hur olika vi reagerar i samma situation. Stå upp du är guld värd.
    Fd Kn

    Svara
  45. Sandra Lundgren 28 februari, 2012 kl. 10:31 Anmäl kommentar

    Du är modig som berättar! Tack för att du delar med dig av ett ämne som ofta hamnar i skymundan.

    Svara
  46. Berndt Grundevik 28 februari, 2012 kl. 10:02 Anmäl kommentar

    1. Sgt P4
    Modigt och bra att du berättar på ett öppet och ärligt sätt.
    Mvh Berndt Grundevik/Armeinspektör

    Svara
  47. Derp 28 februari, 2012 kl. 09:44 Anmäl kommentar

    Du är olämplig för din tjänst. Så enkelt är det. Jobba med något annat. Vi ses civvie. //Amf1

    Svara
    • M 29 februari, 2012 kl. 09:37 Anmäl kommentar

      De som klarar av att reflektera över sina egenskaper som en mänsklig varelse och erkänner sina svagheter likväl som sina styrkor är en människa ytterst lämplig för yrken som dessa. Man blir mörkrädd när man ser folk kommentera på detta sätt. Tänk att någon med en sån här syn kan finnas där nere vid min närståendes sida i kritiska situationer, eller framför allt efter kritiska situationer … Osunt och skrämmande.

      Svara
  48. Amputerad 28 februari, 2012 kl. 09:28 Anmäl kommentar

    Det GÅR inte att utbilda sig till hur man ska reagera vid en skada, oavsett om den är kroppslig eller själslig! Man kan alltid försöka förbereda sig mentalt, men det går inte att veta hur det verkligen blir när det väl gäller.
    De som dömer, saknar empati.
    Din berättelse behövs.
    Tack.

    Svara
  49. Gilljam 28 februari, 2012 kl. 09:16 Anmäl kommentar

    Starkt av dig att berätta om det. Det här skulle de kunna låta officerare och soldater läsa inför insatts.

    Jag hoppas du når framgång //FD2

    Svara
  50. Soldat P 28 februari, 2012 kl. 09:03 Anmäl kommentar

    Tack för denna dos av verklighet, vikten av att sådana här berättelser kommer ut kan inte nog betonas. Jag hoppas verkligen att du får det stöd du behöver, och är mycket medveten om att det finns mycket som FM kan förbättra på den fronten.

    Den positiva respons som inlägget har fått, särskilt från högre officerare, är glädjande och jag kan bara hoppas att era åsikter är någorlunda representativa.

    Två reflektioner på detta viktiga ämne:

    1. Många vill nu komma i kontakt med dig för intervjuer och annat. Fundera på vad det innebär att ställa upp. Du har väldigt viktiga erfarenheter att dela med dig av, men prioritera alltid ditt egna välmående först.

    Detta riktar jag även till er som vill genomföra intervjuer och annat: var medvetna om att det är många som vill ”dela på kakan” så att säga. Fundera på vilka som har samma intresse. Går det att anordna seminarier eller motsvarande där flera av er kan få det material ni eftersöker?

    2. Sergeanten är den första som skriver om detta, men liknande och andra viktiga erfarenheter finns det gott om, både från Afghanistan och andra instatsområden.

    Jag efterlyser mer forskning på området, beställd av FM. HRC, Försvarshögskolan, samt ett stort antal doktorander och högskolestuderande inom psykologi/sociologi/personal-/arbetsvetenskap skulle kunna genomföra dylik forskning.

    Som hemkommen soldat sedan december 2010 med erfarenhet av strid, vägbomber, stridsrelaterade förluster, etc, har jag inte blivit kontaktad med så mycket som en telefonintervju sedan Livgardets komprimerade hemkomstprogram. Försvarsmaktens ANSVAR för hemvändande soldater är en sak, men INTRESSET borde vara större.

    Behovet finns. Kontaktuppgifterna borde finnas. (Om inte så fungerar snöbollsteknik utmärkt då många soldater minst har kontaktuppgifter till tidigare kollegor. ) Möjligheten finns, då jag vet att många av mina tidigare kollegor gärna delar med sig av sina erfarenheter när det efterfrågas.

    Förslag på åtgärder:
    - HRC, sök aktivt upp de soldater som vid hemkomst VILL dela med sig av sina erfarenheter och förmedla de kontakterna till forskare, journalister, officerare och andra som SÖKER dessa personer.
    - Anordna seminarier av den typ som verkar ha legat bakom boken Uppdrag Utland (Försvarshögskolan, 2007)
    - Anordna uppsatstävling för högskolestudenter. 20 000 kr för bästa masteruppsats på ämnet ”hemvändande soldater” kan visa sig vara en mycket prisvärd investering.

    //Stf grpC QL FS19, högskolestudent

    Svara
    • Henrik Zehler 4 mars, 2012 kl. 08:07 Anmäl kommentar

      Absolut bra och konstruktiva åsikter tycker jag!
      Forskning behövs i allra högsta grad inom detta område! Det behövs en svensk infallsvinkel inom området, annars är det, utgår jag ifrån, amerikanska och engelska erfarenheter som dominerar.
      Nu gäller det att få forskare att nappa på detta också!

      Svara
  51. Johan Palmén 28 februari, 2012 kl. 08:06 Anmäl kommentar

    Tack för att du delar med dig av dina upplevelser, tankar och känslor. Klart läsvärt för var och en, för jag tror att vi alla kan hamna i det sinnestillståndet efter motsvarande upplevelser.

    Svara
  52. Camilla Rullander 28 februari, 2012 kl. 07:20 Anmäl kommentar

    För att vara modig måste man våga vara rädd.

    Jag önskar dig ”Blomman” all lycka med framtiden, i ditt yrke som du skall fortsätta med glädje och skita i vad andra tycker.Minns dig än i dag!

    Stor kram Travel Camilla FS21

    Svara
  53. Per Magnusson 28 februari, 2012 kl. 07:09 Anmäl kommentar

    Mycket bra skrivit och fantastiskt starkt att du delar med dig av dina känslor och erfarenheter. All heder!

    Svara
  54. Hallqvist 28 februari, 2012 kl. 06:58 Anmäl kommentar

    Mycket bra text på hur du upplever situationen och mycket starkt av dig. Fortsätt ditt superbra jobb du gör tillsammans med alla andra i samma kläder.

    Svara
  55. OSO 28 februari, 2012 kl. 06:53 Anmäl kommentar

    Har inte personlig erfarenhet av att ha deltagit i insats men däremot som anhörig och kollega i FM och jag måste instämma med övriga om ditt mod att faktiskt låta oss andra dela dina erfarenheter.
    Det är just det här som krävs för att veteranstödet ska kunna utvecklas till vad det måste. Ett stort tack och lycka till!
    OSO

    Svara
  56. K 28 februari, 2012 kl. 06:05 Anmäl kommentar

    Oerhört gripande och sanslöst modigt att du skriver detta – väldigt starkt och rörande! Föredöme för andra som kanske också kommer i samma situation men som kanske inte vågar skriva så här!
    Kristina Lundberg,
    Chaplain FS22

    Svara
  57. Frei Leufven 28 februari, 2012 kl. 03:56 Anmäl kommentar

    Tack för att du delar med dig!
    Jag känner igen mig framför allt i din inledning om hur man försökte förneka att första smällen var något farligt.
    Idag är det exakt ett år sedan för mig.
    Stay frosty
    /Foxtrot Delta 6

    Svara
  58. Vevve 28 februari, 2012 kl. 03:44 Anmäl kommentar

    Wow! Jag blir så imponerad! Vilken makalöst bra text, jag blir så berörd!
    Jag hoppas att fler som upplevt och kanske t.o.m. upplever samma sak, just nu eller i framtiden, vågar ta klivet fram och berätta om sina erfarenheter oxå.
    Det här behövs verkligen!

    Var stolt över dig själv!

    Lillasyster till en veteran

    Svara
  59. Jenny Cusaado 28 februari, 2012 kl. 03:40 Anmäl kommentar

    Otroligt stark berättelse av dig. Detta var en natt som vi som var där aldrig kommer att glömma. En skada är en skada, fysisk eller psykisk. Förstår att du tycker att du svikit oss, men sluta med det!!!! Du är en av oss soldater i FS21.
    Den har berättelsen tyder på att du är starkare än de flesta av oss andra.
    Ta hand om dig, Blomman.
    Du är inte ensam!

    Svara
  60. Jenny Cusaado 28 februari, 2012 kl. 03:38 Anmäl kommentar

    Otroligt starkt att du delar med dig av dina upplevelser, Blomman. Det var en natt ingen av oss som var där kommer glömma. Tänk inte att du svikit oss, du är ju en av oss i FS21!!!

    Svara
  61. Marie 28 februari, 2012 kl. 02:13 Anmäl kommentar

    Hej. Skulle du kunna tänka dig att intervjuas om detta?
    Hälsningar Marie Schnell, P4 Skaraborg (marie.schnell@sr.se)

    Svara
    • Blomman 28 februari, 2012 kl. 02:43 Anmäl kommentar

      Absolut!

      Svara
      • "334 stygn senarel" 6 mars, 2012 kl. 09:59 Anmäl kommentar

        .-.- Blomman !

        Angående intervjuer vill jag i all vänlighet starkt rekommendera välja att intervjuvas i direktsändning, så att man inte riskerar att redigeras sönder och svåra missförstånd skapas.
        Om man blir ”påverkad” av sin situation i direktsändning gör detta inget alls, tvärtom. Endast en veteran som vet vad han/hon talar om vågar vara stolt över att äntligen återfått sina känslor efter decennier utav ”stålansikte”.
        Jag är stolt över att åter kunna gråta.
        Att äntligen få tillbaka sina känslor och empati (smärtar svårt) men man blir åter levande. Endast den som inte verkligen varit med tror nåt annat eller den som fortfarande lever med med sitt känslodöda ”stone/steelface” likaså.

        Bravo Blomman.

        Och till alla anhöriga, tack för att Ni orkar fastän det är svårt och känns ensamt.
        Tack för att NI finns !

        Svara
  62. Gullmar Svensson 28 februari, 2012 kl. 02:04 Anmäl kommentar

    Bra att du berättar om dina erfarenheter Blomman. Numera får man ju hjälp att bearbeta svåra upplevelser, så man snabbare kan må bättre igen. Annat var det med kongosoldaterna i början av 60-talet, det förekom inga samtal eller återträffar vid hemkomsten. Många mådde dåligt efter striderna, även självmord förekom.
    Kanske hade man kunnat undvika dessa om man haft de kunskaper som man har idag i hur man skall bearbeta dessa händelser.

    Bat 8 Gaza-Kongo, Bat 12 Kongo,

    Bat 14 Kongo, Bat 16 Kongo,

    Bat 24 Cypern.

    Svara
    • Henrik Zehler 4 mars, 2012 kl. 08:12 Anmäl kommentar

      Hej Gullmar!
      Har du sett dokumentären som heter ”Kongo-majoren” som gick i svensk TV för ca 20 år sedan? Mycket bra film, som tål att ses igen! Handlar om en major som utsätts för (tror jag) skenavrättningar när han är i Kongo. Kommer hem och skjuter sig med sin tjänstepistol och sonen hittar honom i källaren i deras hus. Då var det inget om att snacka av sig med kompisar och psykologer i ett hemkomstprogram.

      Svara
      • Gullmar Svensson 10 mars, 2012 kl. 06:16 Anmäl kommentar

        Hej Henrik!
        Jag har dokumentären inspelad.
        Kongomajoren och ytterligare 10 svenskar blev tillfångatagna av gendarmerna. Dom blev frigivna i mitten av januari 1962, och det var jag som körde ut dom till flygfältet för hemresan till Sverige
        I hytten på KP-bilen hade jag Kongomajoren.

        Svara
  63. Martin Liander 28 februari, 2012 kl. 01:39 Anmäl kommentar

    Mod är konsten att övervinna sina rädslor, och det har du gjort. Jag har med mitt befäl och mina soldater befunnit mig där du är. Du kommer snart upptäcka styrkan i att tillhöra ett förband, en gemenskap, den kommer att leda dig tillbaka. Tack för ditt mod och öppenhet.
    Martin Liander/C INSS J7

    Svara
  64. Calle Jönsson 28 februari, 2012 kl. 01:38 Anmäl kommentar

    Mycket gripande berättelse! Tack för att du delar med dig. Fortsätt kämpa! /veteran från KS & FS

    Svara
  65. Björn Ekedahl 28 februari, 2012 kl. 12:41 Anmäl kommentar

    Mycket starkt gjort av dig att här dela med dig av dina erfarenheter och det griper tag i mig. Jag hoppas att ditt mod och styrka fortsätter att öppna upp för fler liknande berättelser och att det kommer att bli naturligt att även prata om psykiska skador, det skulle komma att hjälpa många.

    Svara
  66. Lt i kav 28 februari, 2012 kl. 12:39 Anmäl kommentar

    Får börja med att säga att det var starkt av dig att dela din erfarenheter på det här sättet. Det är ju bland annat sådana här erfarenheter som man förväntar sig skall förmedlas ned till förbanden.
    Vi(FM) är fullständigt urusla på att förmedla och sprida dragna erfarenheter. Men återigen, stort tack för att du delade med dig din berättelse! Pergite!

    Svara
  67. Roffe 28 februari, 2012 kl. 12:39 Anmäl kommentar

    Otroligt starkt av dig Blomman att dela dina erfarenheter. Du, liksom alla andra soldater ute på missioner, är en hjälte och förebild i mina ögon. Var en ära att få tjänstgöra med dig och de andra gubbarna i NBG08. Kämpa vidare! / JR

    Svara
  68. Lars FS12 28 februari, 2012 kl. 12:33 Anmäl kommentar

    Tänkvärd läsning. Ger en bra beskrivning på hur tankebanorna kan gå när skiten träffar fläkten och bra att belysa dessa saker (som oftast inte nämns förren det är för sent).

    Svara
  69. Raz 28 februari, 2012 kl. 12:27 Anmäl kommentar

    Bra jobb Blomman!
    PSTD är något vi ska vara öppna med och stödja varandra i.

    /EAR FS20
    IA06 KS14/15

    Svara
  70. Månsson 28 februari, 2012 kl. 12:26 Anmäl kommentar

    Blomman.
    Du är en av de personer som jag verkligen respekterar och värdesätter.
    Det var otroligt starkt skrivet och om det är någon som är olämplig så är det absolut INTE du.
    Jag önskar dig all lycka och välbefinnande!

    Svara
  71. Raz 28 februari, 2012 kl. 12:26 Anmäl kommentar

    Bra jobb Blomman… PSDT är något som man ska tala öppet om, folk mår dåligt av anledningar som andra ska göra allt för att förstå. Stay frosty!

    Svara
  72. Kristoffer Ränkedal 28 februari, 2012 kl. 12:23 Anmäl kommentar

    Tack för att du är så modig. Tack för att du delar med dig.

    Det vore en ära att jobba ihop med någon som dig som bejakar sina känslor oavsett hur rädd man är. För det är mänskligt och det är levande.

    Hjärtat har en förmåga att reparera sig själv även om vi inte vet hur.

    Tack

    Kristoffer
    KS12

    Svara
  73. Peter Niemi-Impola 28 februari, 2012 kl. 11:55 Anmäl kommentar

    I begreppet ”Sann styrka” ingår till stor del förmågan att våga visa sin rädsla. Du delger här något som säkerligen delas av många, oavsett om de stannat kvar i missionsområdet eller åkt hem.

    Vet en sak dock. Du har gett ditt allt, och du kommer få fler tillfällen att ge ditt allt i framtiden.
    Så ta och gör dig av med skam-känslorna så syns vi på en mission i framtiden!
    /Impola -
    B22 – KS19
    GAR2 – FS20

    Svara
  74. Sala och Otto FS22 28 februari, 2012 kl. 11:46 Anmäl kommentar

    Blomman, starkt och otroligt ärligt skrivet! Folk må ha sina åsikter, men de finns också de som tror på dig och vet att du är ett föredöme. Hoppas att du tar hand om dig där hemma.

    Sala och Otto FS22

    Svara
  75. AQ3 (fd AQ4) FS21 28 februari, 2012 kl. 11:37 Anmäl kommentar

    Bra skrivet Blomman!
    Kämpa på o ge aldrig upp!
    I salut you!
    / Hannu
    KS02, KS04, KS11, FS19 o FS21

    Svara
  76. Martin 28 februari, 2012 kl. 11:31 Anmäl kommentar

    Starkt att träda fram och berätta om sina upplevelser/känslor. Det beskriver en verklighet som ruvat inom FM sedan de första ”nutida” FN-missionerna i Kongo och framåt (med betoning på Rwanda 1993, de första Bosnienbataljonerna (1993–95) samt pågående Afghanistaninsats. Det är viktigt att komma ihåg att alla på Försvarsmaktens HR-Centrum (HRC) naturligtvis går till jobbet varje dag och gör sitt bästa, varvid jag hoppas på en konstruktiv dialog kring utvecklingsmöjligheter och att de undviker att ”peka finger” (och annan onyanserad vi-och-dom dialog). Vidare hoppas jag på att det är ”ok” och brett förankrat att göra som ”Blomman” gör inom FM idag, trots att arbetsklimatet blivit mer ”tävlinginriktat” om befattningar inom FM, så att det inte ligger ”Blomman” till last i hans karriär. Det vore inget annat än tragiskt.

    Svara
  77. A (fru) 28 februari, 2012 kl. 11:30 Anmäl kommentar

    Äntligen nån som vågar skriva om det som alla är rädda för att erkänna. Att få en PSTD och reaktion är lika mycket skada som en skottskada. Jag vet inte vem du är men du fick mig berörd.. skitjobbigt sitter och grinar på ett kontor och hoppas att mina arbetskamrater inte fattar vad som händer. Din text berör alla som vet vad det här handlar om. Din erfarenhet som du delar med dig av kommer jag att bära med mig.

    Hjältar är dom som gör nåt. Du gjorde nåt och du delade med dig av din erfarenhet, du kommer på detta vis kanske även rädda livet på nån annan som annars kanske hade knipt ihop och typ *kämpat* för att det krävs och inte förstått att den personen riskerar sitt och andras liv.

    Om du åker iväg på mission igen så kommer du att bära med dig av den erfarenhet du fått och hjälp och kunna hantera det på annat sätt. Ifall du inte åker iväg så är du en tillgång till försvaret för att du kommer att se när nån behöver få hjälp på samma sätt som du har fått.

    Du är min hjälte

    Svara
    • Befäl 28 februari, 2012 kl. 11:17 Anmäl kommentar

      Detta låter inte som PTSD utan mer som en akut stress reaktion.
      Hur som så hoppas jag att han inte inte åker ner igen, tycker det är lite som att bryta ryggen utan att blivit förlamad men frågan är hur det går nästa gång? Ta detta som ett varningens tecken att han kanske inte ska utsätta sig för liknande stress nivåer.

      Svara
  78. Anhörig 28 februari, 2012 kl. 11:17 Anmäl kommentar

    Mycket bra skrivet… Och även mycket starkt gjort av dig att dela detta med omgivningen, man förstår att det inte är helt lätt… Du är troligen inte ensam och många kan nog finna stöd och gemenskap i det som du skriver.
    Som anhörig blir man så klart rädd, men du är stark och ska ha all heder över att du tar tag i dina problem det är inte alla som gör det… Det tror jag bara gör dig till en bättre yrkesperson.

    Kämpa på med din rehabilitering. /A

    Svara
  79. JM 28 februari, 2012 kl. 10:50 Anmäl kommentar

    -Tänkvärt och starkt. Bra att såna här upplevelser delges, i andra sammanhang får man ju lätt intrycket att FM:s fasad är mer eller mindre fläckfri. Upprörande men samtidigt föga förvånande att FM som organisation inte hanterar sådana här saker på ett mer professionellt och bättre sätt. Så mycket faller på individen och ansvarstagande kamrater i omgivningen. Jag fattar inte hur man som individ känner sig trygg i sitt beslut att åka på mission när man riskerar att hamna i såna här situationer.

    Svara
  80. Joakim Glinzer 28 februari, 2012 kl. 10:35 Anmäl kommentar

    Fortsätt dela med dig av din erfarenhet, många kommer att behöva höra din upplevelse! Hälsningar från en gamelyxa.

    Svara
  81. Maria 28 februari, 2012 kl. 10:25 Anmäl kommentar

    Rädslan att ens närstående nere i Afghanistan ska råka fysiskt illa ut känns, trots en del olyckliga incidenter, väldigt långt borta. I alla fall för mig. Så pass långt borta att jag inte oroar sig särskilt över just det. Men oron över hur vistelsen påverkar våra soldater, syskon, vänner, föräldrar och barn rent psykiskt är mycket påtaglig. Att de ska behöva bära på sådana här känslor är ingenting man önskar någon man älskar och det är sådant jag oroar mig för mest. Men att du berättar om det underlättar en hel del inte bara för dina kollegor utan även för oss anhöriga. Ingen kommer att behöva känna sig ensamma i sina känslor och sin eventuella psykiska ohälsa. Och det är viktigt för oss anhöriga att veta detta eftersom vi inte alltid får veta allt för mycket om hur ni egentligen känner och mår över saker och ting.

    Förstår att det måste känts tungt att inte kunna vara där vid dina kamraters sida när något hänt, men å andra sidan så ska du aldrig tvivla på att du gjort en mycket betydelsefull insats! Framförallt genom att våga visa den här sortens styrka, som tyvärr väldigt många bävar inför att själva visa. Du är grym!

    Stort tack från en lillasyster.

    Svara
  82. Lars Andersson 28 februari, 2012 kl. 10:03 Anmäl kommentar

    Tack för ditt inlägg. Du och officeren Mats i Radiopsykologen (Sveriges Radio) har öppnat för andra med liknande upplevelser. Beröm också till Armébloggen för visad öppenhet. Det inbjuder till fortsatt debatt.
    /Laken Fredsbaskrarnas Vetenskapliga Råd

    Svara
  83. Daniel 28 februari, 2012 kl. 09:55 Anmäl kommentar

    Tack för att du delat med dig! Bra skrivet. Sögs själv tillbaka till Kullen när jag läste detta.

    Svara
  84. Basse 28 februari, 2012 kl. 09:50 Anmäl kommentar

    Mycket modigt att skriva detta.
    All heder!
    //Basse

    Svara
  85. Öv Fredrik Ståhlberg 28 februari, 2012 kl. 09:00 Anmäl kommentar

    Det krävs mod att göra en insats men det krävs stort mod att skriva och berätta om en svår upplevelse. Stort tack för att du valt att skriva om detta på Armébloggen så att många andra kan få ta del av dina upplevelser. Det finns många som gjort insats som kommer känna sig stärkta av detta.

    Öv Fredrik Ståhlberg / SC Arméns Taktiska Stab
    BA05 FS15

    Svara
  86. Blomman 28 februari, 2012 kl. 08:56 Anmäl kommentar

    Tack för alla kommentarer!
    De som frågat efter ev. intervju hänvisar jag till P4 INFO, de hjälper er med kontakt.

    Svara
  87. BKO 28 februari, 2012 kl. 08:39 Anmäl kommentar

    Väldigt bra skrivet.

    Med den tjänst jag utbildades till på NBG08, var jag i det närmaste säker på att jag skulle behöva både avlastningssamtal och troligen psykolog hjälp.
    Så jag förberedde mig helt enkelt på det.

    Nu har jag ”lyxen” att ha en syster som är psykolog och hade en PC med lång erfarenhet av utlandstjänst, både grön och civil, som jag kände mig trygg med.

    Tack för dina ord blomman.

    Svara
  88. Sebastian 28 februari, 2012 kl. 08:37 Anmäl kommentar

    Jag har inga som helst erfarenheter kring att ha varit ute i strid och den stress det innebär.

    Däremot har jag varit med om en resa där jag tagit mig tillbaka från att ha varit utbränd.

    Och jag måste säga att jag känner igen mig i mycket av det du skriver på hur kroppen reagerar när det liksom blivit förmycket för psyket.
    Och hur omgivningen liksom tycker man ska rycka upp sig, när man i vissa perioder är fysisk inkapabel att ens ta sig ur sängen.

    Du visar att du är stark när du har modet att berätta om detta, då psykisk sjukdom tyvärr är tabubelagt i stora delar av samhället.

    Skönt att höra att du fått bra hjälp av psykolog, som hjälper dig att reda ut de tankar och funderingar som snurrar.

    Bra skrivet och lycka till med framtida uppdrag.

    Svara
  89. Jakob 28 februari, 2012 kl. 06:27 Anmäl kommentar

    Väldigt bra skrivet! tack för att du berättar om händelserna som det annars är väldigt tyst om, problemen som man aldrig får höra. Hoppas allt går bra för dig i framtiden!

    Svara
  90. Mattsson 28 februari, 2012 kl. 01:52 Anmäl kommentar

    Väldigt bra skrivet!
    Tack för att du belyser ett ämne som är känt men som inte är uppmärksammat.

    Bra jobbat.

    Svara
  91. Exknekt 28 februari, 2012 kl. 01:31 Anmäl kommentar

    Bra att du vågar berätta om ett både inom och utom yrket stigmatiserat spörsmål. Har själv varit på mission och behövt prata om saker om inträffat med psykolog.

    Vi människor fungerar på olika sätt, och inställningen ”håller man inte för stress har man inget att göra i FM” är ganska skevt, då reaktioner under övningar hemma i terrängen inte behöver återspegla hur man kommer att reagera i en skarp situation.

    Hoppas att du mår bättre idag och lycka till i framtiden!

    Svara
  92. Anders 28 februari, 2012 kl. 01:31 Anmäl kommentar

    Mina tankar går till er som kämpar för en bättre värld!!! Längtar själv tillbaka ut till missionerna!!!

    Svara
  93. Yankee5 28 februari, 2012 kl. 01:19 Anmäl kommentar

    Otroligt starkt av dig att dela med dig. Hoppas verkligen att du ”kommer tillbaka”

    Med vänlig hälsning, Johnny

    MOT FS15

    Svara
  94. Jörgen Nyqvist 28 februari, 2012 kl. 01:00 Anmäl kommentar

    Jag var där när det smällde veckan efteråt, jag var där när AQ gick på IED´n. Dina skador är lika verkliga och naturliga som de fysiska skador mina patienter fick. Du åkte till en krigszon, som de flesta skulle flytt ifrån. Frivilligt, osjälviskt och hedervärt. Det finns ingen skuld att hänga på dig. Du är en vanlig människa, precis som vi andra. Vi som vet hur det är, vi som var med dig där nere, har bara en sak att säga dig. Tack! För att du åkte med oss. För att du trotsade alla rationella skäl att låta bli. För att du delade med dig av dina erfarenheter till oss. Vi är många som tänker på dig. Sköt om dig, Blomman.

    Svara
  95. Danny 28 februari, 2012 kl. 12:39 Anmäl kommentar

    Bra att du berättar.
    Krya på dig Blomman!
    /Danny

    Svara
  96. Lars Lindblom 28 februari, 2012 kl. 12:37 Anmäl kommentar

    Mycket läsvärt. Hoppas verkligen att du får den hjälp du förtjänar och snart kan känna dig hel igen.

    Svara
  97. Ordningsvakt 28 februari, 2012 kl. 12:34 Anmäl kommentar

    Otroligt starkt berättat! En sida av verksamheten som man ofta inte uppmärksammar. I alla fall inte som civil.
    Framöver ska jag eventuellt åter in i Försvarsmakten och din historia kommer klinga i bakhuvudet på mig.

    Honnör!

    Svara
  98. Stefan 28 februari, 2012 kl. 12:27 Anmäl kommentar

    Starkt Blomman, tänker på dig!

    //Sudden

    Svara
  99. mike lima 28 februari, 2012 kl. 12:26 Anmäl kommentar

    du är inte ensam.

    Svara
  100. Michael Claesson 28 februari, 2012 kl. 12:08 Anmäl kommentar

    Till 1.Sg P 4:

    Jag satte mig vid datorn för en snabbkoll på armébloggen, men sögs in i din berättelse. Ett varmt tack för din öppenhet och detaljrika betraktelse över en annan del av riskspektret som du och alla andra kamrater hanterar under insats. Ett mycket berikande och tänkvärt inlägg. Om du någon gång känner för att delge blivande kollegor som är under utbildning några av dina erfarenheter, så vänligen kontakta mig.

    Allt gott! Michael Claesson, C MSS

    Svara
  101. Rikard 27 februari, 2012 kl. 11:22 Anmäl kommentar

    Starkt – viktigt, Du! När och om du orkar, försök göra allt för att dina erfarenheter skall komma till nytta ute i verkligheten.

    Dessvärre talas det allt för lite om detta och vad än värre är. Är att fler råkar ut för detta utan att tas ur tjänst. Eller tar det på allvar och söker hjälp.

    Svara
  102. Jann 27 februari, 2012 kl. 11:17 Anmäl kommentar

    Bra Blomman! Jag är djupt berörd. Tack för att du delade med dig.

    /Jann

    Svara
  103. Johan Flakberg 27 februari, 2012 kl. 11:06 Anmäl kommentar

    Förstår dig! På min första mission så hände mig två jobbiga saker, flickvännen gjorde slut och att vi hade en korkad kompanichef som inte lyssnade på sin personal. Många mådde dåligt och det påverkade mig negativt på olika sätt. Ville göra en insats, men vi fick sitta på röven beordrade av KC, mesans andra slet och tvingades ta stora risker. När jag kom hem, de enda som förstod mig var på P4, som jag missions utbildade. På Lv6 blev jag flera år etteråt trakasserad, vuxen mobbad, förtalad av kollegor som aldrig själva varit på mission. Som officer får du inte må dåligt, trots att alla läser teoretiskt om det på militära skolor, vad stress kan göra med soldater. Om inte så många av mina kollegor uppträtt så fegt och elakt, så hade jag mått bättre snabbare. Det tog mig över 2 år innan jag var tillbaka, mycket tack vare en super bra chef, tack Peter! Det finns bra kollegor, hitta dem!

    Svara
    • Alf Bohman, P7 29 februari, 2012 kl. 04:43 Anmäl kommentar

      Det är nog svårt för dem som inte själv provat att må olika, att inse att även starka individer har en bakgrund som ibland kommer ifatt. Ulöst av små eller stora saker i nutid.
      Själv hade jag länge uppfattningen att de som äter antidepressiva ÄR svaga människor.
      Efter en skilsmässa med olika följder fick jag svårt med tilliten, utlöst av hur skilsmässan utvecklades tillsammans med på minnen från bla BA04.
      Det tog mer än 18 månaders depression o kamp innan jag till slut fick hjälp av de tabletter jag inledningsvis vägrade att äta.

      Min tro var att antidepressiva tabletter är för svaga människor, och JAG var INTE svag !!
      När jag väl sen efter 18 månader insåg att jag inte blev bättre, så tog jag hjälp av både terapeut och tabletter. Tillsammans gjorde de att mina hormoner funkade, känslorna gick till normalare och mina reaktioner som bygger på många års intjänade erfarenheter gick att bearbeta. Det tog några år och nu har jag lärt mig mer om mig själv och varför jag reagerade, och reagerar på vissa saker på vissa sätt, och kan bättre hantera mig själv.

      Svaga människor vågar inte erkänna sina svagheter.Starka är öppna med sin svaghet och det läker.

      När det var över inser jag att jag inte är en svagare människa efter än innan, tabletter OCH terapi i samverkan hjälpte mig.

      Det största hindret att kunna hjälpa mig var jag själv, och de föreställningar om vad som är en stark person. Denna föreställning var uppbyggd av jobbets och kamraters sätt att framställa sig och samtiden.
      Så bra att vi vågar stå upp och berätta om våra icke synliga skador. Det behöver fler göra, så andra kan bli modigare och på den vägen orka bli friska igen. Skulle man råka gråta en stund när andra ser på så är inte heller det hela världen.

      Svara
      • Helena Prochazka, Försvarspsykiater 8 mars, 2012 kl. 06:25 Anmäl kommentar

        Hej Alf! Tack för ditt inlägg. Skulle gärna få kontakt med dig och höra mer av dina erfarenheter, både från BA04 och behandling.

        Svara
  104. Pulkjon 27 februari, 2012 kl. 11:02 Anmäl kommentar

    Eehh.

    Var glad att du fick åka överhuvudtaget

    Svara
  105. Ronnie 27 februari, 2012 kl. 10:58 Anmäl kommentar

    Blomman känner igen mig där från mina egna missioner.
    Du är modigare än de flesta tycker jag.
    Det tar tid men du kommer igenom det !

    Svara
  106. Emma 27 februari, 2012 kl. 10:42 Anmäl kommentar

    Starkt! Jag var själv med på fs21 :) Kram

    Svara
  107. Eilahtan 27 februari, 2012 kl. 10:39 Anmäl kommentar

    Det är nästan så att man kan ta på den ångest som ligger bakom det du skriver… Tack för att du delger oss detta! Kämpa på!

    Svara
  108. Officer 27 februari, 2012 kl. 10:20 Anmäl kommentar

    Du är ett föredöme som väljer att dela din upplevelse med oss andra. Din berättelse är så viktig att få ta del av, den är ett exempel på vad som kan drabba vem som helst i ett insatsområde. Den här gången var det du, nästa gång kanske det är jag och då kommer jag att veta att vi är flera som delar upplevelsen och jag kommer inte att känna mig så ensam. Stort tack!!!

    Svara
  109. MPSÄK 27 februari, 2012 kl. 10:19 Anmäl kommentar

    Bra att du delar med dig av dina upplevelser!

    Svara
  110. Calero 27 februari, 2012 kl. 10:07 Anmäl kommentar

    There’s strong, and there is army strong. Good thing we have the marines.

    Svara
  111. Therese 27 februari, 2012 kl. 09:54 Anmäl kommentar

    Otroligt viktigt inlägg! Jag hoppas många läser det här och att det kan ge ökad förståelse. All cred till dig och hoppas du hittar en väg att hantera alltihop- både händelsen där borta och vissa bemötanden hemma

    Svara
  112. Adam 27 februari, 2012 kl. 09:53 Anmäl kommentar

    Starkt och ärligt skrivet! Bra jobbat, hoppas att du snart mår bättre.

    Svara
  113. Charlie Gustafsson 27 februari, 2012 kl. 09:48 Anmäl kommentar

    All heder åt dig som VÅGAR ”komma ut” och berätta! Hoppas det går bra för dig, och lycka till med planen på framtida insatser!

    Svara
  114. Fredrik S 27 februari, 2012 kl. 09:37 Anmäl kommentar

    Starkt av dig att dela med dig. Vi ses och hörs.

    Svara
  115. Joakim Svahn 27 februari, 2012 kl. 09:35 Anmäl kommentar

    Blomman! Kontakta mig, Joakim Svahn på Försvarshälsan. Jag behöver dig för att utveckla hemkomstverksamheten för våra kamrater på Insats!

    Svara
    • Strimman 29 februari, 2012 kl. 10:29 Anmäl kommentar

      Det har du verkligen rätt i Mr Swan!
      har behövts i 50 år men inget har hänt!

      Svara
  116. tobias 27 februari, 2012 kl. 09:28 Anmäl kommentar

    Fantastiskt bra skrivet!
    Mycket starkt!
    Soldat P4 samt FS21/RL

    Svara
  117. Sanna 27 februari, 2012 kl. 09:22 Anmäl kommentar

    Starkt jobbat av dig Blomman att berätta, tummen upp!

    Svara
  118. Anonym 27 februari, 2012 kl. 09:21 Anmäl kommentar

    TACK, för att du vågar dela med dig av detta! Kom hem med rejäla sår i själen efter min mission och har en del utvärderingspunkter till HRC jag med.
    Bara det att du berättar det här, för det kommet att vara sån tröst till så många, visar att du är en bra soldat och modig officer. Lycka till framåt!

    Svara
  119. Gunner 27 februari, 2012 kl. 09:16 Anmäl kommentar

    I feel you bro. Jag var på FS19 och kom hem med en hel del i den mentala ryggsäcken. Jag kände att jag var tvungen att prata av mig med någon och HRC hjälpe mig med att fixa en psykolog. Jag vet en del andra som gjort samma grej.. men det är inget man snackar högt om i ”firman”

    stay frosty

    Svara
    • Befäl 28 februari, 2012 kl. 11:29 Anmäl kommentar

      Uppenbarligen pratar vi högt om det nu förtiden:)

      Svara
  120. AQ 27 februari, 2012 kl. 09:15 Anmäl kommentar

    Gripande.

    Starkt av dig att skriva om det du upplevt och ovärderligt att läsa för oss, som lever med, och mest troligt kommer att möta fler människor som upplevt liknande situationer. Det finns så mycket osäkerhet kopplat till dehär och det är oerhört svårt att veta vad man som utomstående skall göra även om man inte vill annat än hjälpa.

    Jag blir glad av att höra att du kämpar vidare så starkt och blickar framåt. Skönt att det finns folk i organisationen som ger så bra stöd till dig.

    Svara
  121. Johan 27 februari, 2012 kl. 08:53 Anmäl kommentar

    Fantastiskt starkt att du delar med dig av detta!

    Svara
  122. Per 27 februari, 2012 kl. 08:40 Anmäl kommentar

    Hej! finns det möjlighet att kunna kontakta dig, för jag skulle jätte gärna vilja intervjua dig och självklart andra soldater i samma sits. Hör gärna av dig om du är intresserad.

    Svara
  123. Martin Pettersson 27 februari, 2012 kl. 08:39 Anmäl kommentar

    Tack för din berättelse. Hoppas du kommer tillbaka helt och fullt.

    Svara
  124. Lew 27 februari, 2012 kl. 08:31 Anmäl kommentar

    Starkt skrivet, modigt är bara förnamnet. Lycka till med återhämtning och jag hoppas vi ses på ett övningsfält någonstans.

    Svara
  125. Henrik 27 februari, 2012 kl. 08:28 Anmäl kommentar

    Intressant läsning. Glöm inte bort att fokusera på dig själv lite extra ibland.

    Svara
  126. Hansson 27 februari, 2012 kl. 08:26 Anmäl kommentar

    Bra skrivet och skönt att det äntligen belyses något vi sällan pratar om!

    Svara
  127. SF 27 februari, 2012 kl. 08:24 Anmäl kommentar

    All heder till Blomman! Det är JÄVLIGT starkt att dela erfarenheter såsom denna!

    Jag har sagt det förr och jag säger det igen; oavsett motivation och/eller psykisk förberedelse så finns det inga garantier för hur vi reagerar ”när det väl smäller.”

    Att Blomman skulle vara olämplig för sitt yrkesval håller jag inte med om – det finns inget som säger att han/hon skulle/kommer att reagera likadant om han/hon utsätts för samma situation i Bosnien, Kosovo, Kungsängen, Liberia, Skövde eller Somalia.

    Och om Blomman hamnar i en liknande situation i framtiden så torde han/hon vara bättre förberedd på den nu.

    I vilket fall skall Blomman och hans/hennes kamrater ha ett stort tack!

    SF

    /Stf PskgrpC BA05

    Svara
    • Ndorop 7 mars, 2012 kl. 08:21 Anmäl kommentar

      Instämmer. Det är av utmaningar och motgångar vi växer – spjutet bär bäst i motvind. Men ge dig själv tiden det krävs att bearbeta dina upplevelser så du förstr dina reaktioner, det är först då du blivit starkare av dem.

      Svara
  128. Magnus 27 februari, 2012 kl. 08:21 Anmäl kommentar

    Starkt att du vill och orkar dela med dig!

    Magnus
    JK01, MA03

    Svara
  129. Fredrik 27 februari, 2012 kl. 08:21 Anmäl kommentar

    Riktigt bra skrivet, jag blir rörd av din berättelse.

    Svara
  130. Kristofer Cederqvist 27 februari, 2012 kl. 08:16 Anmäl kommentar

    Mycket bra skrivet!! Att du vågar berätta och delar med dig dina erfarenheter..
    Du ska vara stolt ! sköt om dig mvh gamelyxan

    Svara
  131. Fredrik HT Johansson 27 februari, 2012 kl. 08:04 Anmäl kommentar

    Starkt av dig att dela med dig av dina erfarenheter!! En viktig sida av arbetet som sällan belyses. Kämpa på och hoppas du blir redo inom en snar framtid!

    Vänliga hälsningar från en numera ej aktiv veteran.

    Svara
  132. Thomas Roos 27 februari, 2012 kl. 08:04 Anmäl kommentar

    Stort tack för du delade med dig, respekt från en gammelyxa.

    Svara
  133. Dave 27 februari, 2012 kl. 08:00 Anmäl kommentar

    Bra jobbat, du gör rätt,med din plan kommer du tillbaks till 100%! Sen HRC lämnar mer att önska, helt klart. Kudos till dig för att du delade med dig.
    /Dave

    Svara
  134. Bra jobbat 27 februari, 2012 kl. 07:45 Anmäl kommentar

    Tack.

    Svara
  135. Joakim 27 februari, 2012 kl. 07:44 Anmäl kommentar

    Riktigt bra skrivet. Du sätter fingret på många känsliga punkter, som allt för sällan diskuteras.

    Svara
  136. Anders Ekroth 27 februari, 2012 kl. 07:38 Anmäl kommentar

    Väl skrivet Blomman, tack för att du delar med dig av dina erfarenheter!

    Svara
  137. Daniel Breimert 27 februari, 2012 kl. 07:36 Anmäl kommentar

    Mod är att lämna sin comfort-zone, att agera utöver vad tjänsten kräver – för sådant får man medaljer…

    Att du skrivit denna text och publicerat den placerar sig högt på listan av enskilda modiga handlingar som jag stött på hos svenska soldater.

    Mycket, mycket bra jobbat!!!

    /Daniel Breimert, chaplain FS20

    Svara
  138. Marus 27 februari, 2012 kl. 07:35 Anmäl kommentar

    Strongt att kunna berätta om det!
    All heder!

    Svara
  139. Roger Klang 27 februari, 2012 kl. 07:20 Anmäl kommentar

    Dem bästa delar med sig av sina erfarenheter när dessa kan komma att tolkas som bristande mod av andra. På så sätt hjälper dem andra människor. Och tro inte att jag inte menar det! Dem flesta människor skulle inte ens våga åka ner dit.

    Roger Klang

    Svara
  140. iskugganavhindukush 27 februari, 2012 kl. 07:17 Anmäl kommentar

    Starkt att skriva om det!

    Svara
  141. Grip 27 februari, 2012 kl. 07:15 Anmäl kommentar

    Stort av dig att du berättar! Vi ses på nio-fikat!

    Svara
  142. Pingback: Paus för reflektion « rackarna

  143. Ann Ödlund 27 februari, 2012 kl. 06:40 Anmäl kommentar

    Stort tack för att du delat med dig av erfarenheter som sällan berättas

    Svara

Kommentera

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>